Zwiększ sprzedaż dzięki mailom transakcyjnym: 12 porad

At sign Strong Superhero Success Professional Empowerment StockMartwi Cię niskie OR Twoich newsletterów? Niepotrzebnie! Już teraz wysyłasz wiadomości, które są otwierane nawet 3 razy częściej – tylko nie zwracasz na nie większej uwagi i tracisz jedną z najcenniejszych okazji do komunikacji z klientem. Mowa o mailach transakcyjnych – superbohaterach email marketingu.

 

Email transakcyjny – cichy bohater

Mail transakcyjny to dynamiczna wiadomość 1-to-1 wysyłana automatycznie w odpowiedzi na akcję podjętą przez użytkownika. Należą do nich:

  • potwierdzenie zamówienia
  • zapis do newslettera
  • maile potwierdzające zmianę hasła
  • podziękowanie za wypełnienie ankiety
  • przypomnienie o złożonym a nieopłaconym zamówieniu, porzucone koszyki
  • podziękowanie za udział w wydarzeniu
  • wiadomości powitalne
  • powiadomienia o zbliżającym się terminie wygaśnięcia umowy
  • powiadomienia o komentarzu
  • z linkiem do pobrania materiału

Według raportu Experian maile transakcyjne generują 2 do 5 razy wyższy zysk per email niż masowe wysyłki. Wynika to także z faktu, że Twoi użytkownicy otrzymują znacząco mniej maili transakcyjnych niż promocyjnych. Te niepozorne wiadomości mają ogromną moc!

Cele mali transakcyjnych: zasada 20%

Maile o tak imponujących statystykach aż proszą się o marketingowe wykorzystanie. Pamiętaj jednak, by przy okazji nie przysłonić ich głównego celu. Jeśli klient chce zresetować hasło, powinien mieć czytelnie wyeksponowany przycisk, którym może to zrobić, a nie poszukiwać linka wśród ofert.

Podczas projektowania szablonu miej w pamięci, że Twoja wiadomość ma cel prymarny (zawarcie linka, przekazanie konkretnej informacji) oraz cele marketingowe (sugestia komplementarnego produktu, podziękowanie, tworzenie wizerunku marki).

Dlatego przyjmij jako standard, że możesz zagospodarować na komunikację marketingową 20% treści wiadomości transakcyjnej.

Dobre praktyki

Aby Twoje maile transakcyjne były skuteczne, wykorzystaj poniższe sposoby:

  1. Czas: zadbaj, by wiadomości wychodziły we właściwym czasie. 10 minut oczekiwania na potwierdzenie złożenia zamówienia to zdecydowanie za długo.
  2. Zawrzyj podziękowanie. Po prostu.
  3. Brzmij po ludzku. Wiadomości transakcyjne są generowane automatyczne i często wyglądają jak dowód naprawdę złej automatyzacji. Bezpłciowe zdania, urzędowy styl… Konkretnie nie znaczy oficjalnie!
  4. Personalizuj. Dodaj imię, dopasuj komplementarny produkt do historii zakupowej czy zainteresowań użytkownika. Wykorzystaj Marketing Automation!
  5. Zadbaj o ich responsywność. 48% klientów czyta maile na urządzeniach mobilnych.
  6. Wykorzystaj stopkę – nawet w mailu ze zmianą hasła. Polinkuj do bloga, social media, zawrzyj krótkie hasło czy motto firmy
  7. Wykorzystaj elementy nawigacji strony: np. belki z kategoriami, która znajduje się na stronie głównej. Podobnie zadbaj o spójność wizualną z Twoja stroną. Dzięki temu łatwiej będzie klientowi połączyć maila z marką, zaś polinkowane kategorie nawiązujące do nawigacji strony dodatkowo zachęcają do dalszych zakupów.
  8. Bądź czytelny. Usuń nadmiar tekstu. Stosuj wypunkowania lub małe tabele.
  9. Proś o recenzje produktu. Statystycznie 10% klientów odpowiada na taki email, ale bardzo warto inwestować w recenzje użytkowników . Są postrzegane jako 12 razy bardziej wiarygodne niż opis producenta.
  10. Zamieść przyciski social media.
  11. Zawrzyj zdjęcia. Zwiększą CTR.
  12. Mierz ich skuteczność. Maile transakcyjne możesz optymalizować oraz mierzyć ich skuteczność. Czasem mała zmiana (np. przesunięcie banera z ofertą czy boksu z polecanym produktem komplementarnym) wprowadza ogromna różnicę.

Najczęstsze błędy

Najlepszym kryterium sprawdzania maili jest zadanie sobie pytania: „Co użytkownik ma teraz zrobić?”. Jeśli kształt wiadomości jasno na to wskazuje (czytelny buton, dobrze wyeksponowana informacja kontaktowa, działający link, zrozumiały temat), możesz dodać swój promocyjny smaczek – baner, boks ze zdjęciem komplementarnego produktu, linki do najchętniej czytanych tekstów na blogu. Jeżeli jednak prymarny cel nie jest zrealizowany – skoncentruj się na nim.

Czemu użytkownik jest zagubiony?

  1. Brak adresu kontaktowego. Jeśli transakcja się nie udała, użytkownik powinien wiedzieć, kogo zapytać lub poprosić o wsparcie (i to Tobie powinno na tym zależeć). Jeśli informujesz o wysłaniu towaru, klient może chcieć zapytać, czy może zmienić adres wysyłki albo poinformować o wyjeździe albo chęci otrzymania przesyłki pod innym adresem. Zwróć szczególna uwagę na maile informujące o kłopocie czy i tym, że coś się nie udało. Jeśli płatność nie przeszła, podaj adres email biura obsługi czy innej osoby, do której można się zwrócić z prośbą o wyjaśnienie i pomoc.
  2. Niejasny tytuł. „Zamówienie numer 90975567t643244343454656567”, „Twoja rejestracja” – to nic nie mówi użytkownikowi. Podobnie unikaj przekombinowania: temat ma się odnosić do prymarnego celu wiadomości i konkretnie wskazywać o jaki produkt/ wydarzenie/ pobrany materiał chodzi. Nie pamiętamy numeru zamówienia – pamiętamy, że kupiliśmy toster.
  3. Strona bierna i inne formuły sztucznej oficjalności. Zamówienie zostało wysłane do magazynu i oczekuje na finalizację. Zakup zostanie wysłany w przeciągu 5 dni roboczych. Wiadomość została wygenerowana automatycznie… Wiemy, że traktujesz klientów poważnie, ale powaga nie oznacza nadęcia. Pisaliśmy już o tym, czemu nie przepadamy za stroną bierną – bo dodaje ciężkości i wydłuża tekst, nie dodając żadnej wartości. O ile w B2B taka oficjalna surowość może mieć czasem uzasadnienie (przetestuj – niektórzy klienci lubia się czuć jak w urzędzie), o tyle jeśli sprzedajesz kapcie w kształcie zwierząt i w potwierdzeniu zamówienia piszesz „Zamówienie zostało przyjęte do realizacji”, tracisz okazję do budowania marki i nudzisz klienta.
  4. Za dużo tekstu. Pisaliśmy powyżej o celach wiadomości. Najłatwiej je zgubić w nadmiarze tekstu. Wyrzucaj bez żalu!

Maile transakcyjne, choć rzadko wykorzystywane, maja wielką moc. Jeśli zadbasz o klarowność, jasność celu prymarnego oraz sprawnie wplecioną, spersonalizowaną ofertę marketingową znacząco zwiększą Twoją sprzedaż.

Czytaj więcej:

– Jak stworzyć maile transakcyjne w SALESmanago – o dynamicznych mailach

– Najczęściej zadawane pytania: kompendium email marketingu.

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!
[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!

    Dzięki SALESmanago Twoje ulubione narzędzia marketingowe są teraz łatwiej dostępne niż kiedykolwiek. Możesz cieszyć się nimi wszystkimi, zebranymi w jednym miejscu. Wystarczy kliknąć. Zasil swój marketing danymi klientów, korzystając ze wszystkich swoich ulubionych narzędzi. Użyj gotowych integracji lub dodaj Kod Monitorujący do swojej witryny, aby błyskawicznie zintegrować ją z SALESmanago. Integracja napędza marketing […]

10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji
10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji

    W naszym ostatnim artykule zwróciliśmy uwagę na współczynnik konwersji i jego fundamentalne znaczenie dla eCommerce – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, to w zasadzie tylko zwykła strona internetowa. Dziś pokażemy ci 10 praktycznych sposobów na stabilne, ugruntowane zwiększenie współczynnika konwersji – miesiąc po miesiącu.   Jak wyliczyć współczynnik […]

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Uwaga klientów ma swoje granice, z pomocą przychodzi grywalizacja! 5 trendów kształtujących zgrywalizowany eCommerce
Uwaga klientów ma swoje granice, z pomocą przychodzi grywalizacja! 5 trendów kształtujących zgrywalizowany eCommerce

    Bezprecedensowe czasy globalnej pandemii przyzwyczaiły nas do zmian zachowań konsumentów, co tylko uległo nasileniu wraz z przedłużającym się okresem i kolejnymi falami. Rosnąca cyfryzacja naszych zachowań osiągnęła nieprzewidywany dotąd poziom w skali i w demografii. A na ekranie nie ma zbyt wiele miejsca. Walka o uwagę nasiliła się. Uwaga to wyjątkowo cenny zasób. […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI
Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI

    Last touch ROAS wciąż dominuje wyobraźnię marketerów jako prymitywne, ale proste narzędzie pomiarowe. W nowym krajobrazie eCommerce, zdominowanym przez zagadnienie prywatności, będzie musiało się to zmienić. Wskaźniki dla ROAS ucierpią z uwagi na brak danych z tracking i bardzo ograniczone sposoby identyfikacji urządzeń. Brak plików cookie third-party tylko pogorszy sytuację. Co zastąpi ROAS? […]

Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party
Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party

    Niedawne badanie przeprowadzone przez CommerceNext pokazuje, że 39% sprzedawców detalicznych i marek obawia się nowego środowiska post-cookie, zdominowanego przez podejście privacy-first. W badaniu autorzy starali się też dociec, jakich strategii wobec tego środowiska planują użyć marketerzy. Oszałamiający okazała się fakt, że branża eCommerce wydaje się być nieświadoma roli, jaką dane zero-party mogą – […]