„Zysk uświęca środki”? Niccolo Machiavelli – guru żądnych władzy polityków i… rekinów biznesu

 
 

Świat w którym nie ma żadnych zasad. Gdzie siłę argumentów zastępuje argument siły. W którym zdrady, oszustwa i największe zbrodnie są najprostszą receptą na zdobycie władzy. Tak wyglądały Włochy w czasach Machiavellego. A pod wieloma względami również współczesny biznes. 

 

Machiavelli żył na początku XVI wieku, kiedy Italia rozbita była na wiele samodzielnych, ciągle walczących ze sobą państewek. Bardzo nie odpowiadał mu taki stan rzeczy i pragnął zjednoczenia kraju. Jednak widział, że wbrew przekonaniom pięknoduchów stosowanie się do ścisłych reguł moralnych wcale nie oznacza, że wszystko się dobrze skończy. Nierzadko jest wprost przeciwnie. 

 

Zdaniem włoskiego myśliciela całym światem rządzą dwie siły. Jedna z nich to fortuna – naturalny bieg wydarzeń na jaki człowiek nie ma wpływu. Druga zaś to virtu – umiejętności i wiedza samego człowieka, który zna prawa natury, związki przyczynowo-skutkowe i potrafi w zgodzie z nimi postępować. Nie etyka, lecz właśnie ta wiedza pozwala odnosić sukcesy i przetrwać w pełnym niebezpieczeństw świecie. 

 

Diagnoza filozofa świetnie pasuje również do biznesu. Tu również należy odróżnić tych, którzy postępują etycznie i zgodnie z prawem od tych, którzy odnoszą sukcesy. 

 

Wbrew pozorom nie był jednak Machiavelli amoralny. Wiedział, że zbrodnia jest zbrodnią niezależnie od okoliczności, ale czasami jest niezbędna dla uniknięcia jeszcze większego zła. Naprawdę byłoby dobrze, gdyby każdy władca był hojny – ale wtedy musiałby podnieść podatki do poziomu, który wywołałby zamieszki.

 

Podobnie w biznesie czasami spotykamy się z sytuacjami, gdzie musimy wybierać między dwoma rozwiązaniami bez wyjścia. Czy można zwolnić kilku pracowników w trudnej sytuacji materialnej by uciąć koszty i uratować firmę przed upadkiem? Niezależnie co wybierzemy, ktoś ucierpi. Ale włoski myśliciel ani przez sekundę by się nie wahał – jeżeli chcemy przetrwać na rynku, musimy umieć poświęcać partykularne interesy.

 

Fraza “cel uświęca środki” najlepiej streszcza jego filozofię. Aby zrobić coś dobrego często trzeba chwytać się ciosów poniżej pasa.

 

Machiavelli jednak uważał, że przydatne jest wiedzieć, co uważa się za sprawiedliwe rządzenie. Skuteczny władca bowiem nie powinien przykładać do zasad etycznych zbyt wielkiej wagi, musi jednak zdawać sobie sprawę, że inni się z nimi liczą. Czym innym jest być sprawiedliwym, a czym innym za sprawiedliwego uchodzić. 

 

Wiele korporacji chwali się różnego rodzaju działaniami społecznymi, fundacjami które wspierają, akcjami, którym udzielają patronatu. Czy naprawdę robią to z poczucia misji? A kogo to obchodzi! Grunt, że jest to skuteczna forma marketingu i przyciąga klientów.

 

Filozof w przeciwieństwie do większości poprzedników nie był zainteresowany abstrakcyjnymi ideami, dla niego liczyły się tylko fakty. “Dobry produkt” to produkt który się dobrze sprzedaje. “Dobra firma” to firma która generuje wysokie zyski. “Dobry pracownik” to skuteczny pracownik.

 

Warto zauważyć, że te uwagi odnoszą się również do samej filozofii Machiavellego. Może się ona wydawać okrutna i brutalna. Możemy ludzi, którzy się nią kierują uznać za wypranych z uczuć tyranów. Ale taka postawa to obrażanie się na rzeczywistość. Wszyscy chcielibyśmy, żeby na świecie nie było ludzi dążących do dominacji nad innymi za wszelką cenę, przedmiotowo traktujących wszelkie zasady moralne i gotowych popełnić największą zbrodnię w imię własnego sukcesu. 

 

Ale tacy ludzie są. Także wśród naszej konkurencji. 

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]