Żywe trupy marketingu? 7 narzędzi, które wciąż działają (mimo że eksperci je uśmiercili)

Halloween, dead hand coming out from the soilUśmiercono je, przebito kołkiem osinowym i spalono. Są stare, niemodne, nie z tej epoki! Już nie działają, a na pewno nie działają na millenialsów („millenialsi” to jedno z tych magicznych słów, którymi czarują nas trendsetterzy).

Jeśli wierzyć ekspertom, dziś komunikujemy się z klientami głównie przez media społecznościowe i aplikacje mobilne. Ale to przecież nieprawda! Wciąż świetnie działają stare, sprawdzone metody: SMS, ulotka, próbka, baner… jeżą Ci się włoski na rękach na sam dźwięk tych słów?


Kompleksowy przewodnik po Mobile Marketing Automation. Pobierz za darmo


 

Czemu media społecznościowe nie wystarczą

Marketing w mediach społecznościowych jest bardzo problematyczny, ponieważ jest tani i łatwo dostępny. Kampania na FB nie wymaga takiej wiedzy, jak np. praca z Adwords, czy takiego nakładu sił i czasu, jak przygotowanie strategii dystrybucji próbek, a w końcu jest nieporównywalnie tańsza niż np. reklama w prasie. Pociąga to za sobą 2 ważne zjawiska:

  • Wielu marketerów zaczęło koncentrować się wokół marketingu w social media – przez co zaniedbują inne obszary. Łatwo ulec takiej pokusie, ale obniża to skuteczność Twoich działań. W skrócie: jako jeden z elementów układanki social media działają świetnie, jednak nie pozwalaj im grać pierwszych skrzypiec.
  • Social media, tanie i łatwo dostępne, to kanały super-nasycone obecnością marketerów. Shawn Graham zauważa, że szczególnie małe firmy czują pokusę, by skoncentrować się na mediach społecznościowych (i SEM), bo te narzędzia są jakby skrojone na miarę ich budżetów. Ale przez to wszyscy tłoczą się w kilku kanałach i trudno się tam przebić z oryginalnym przekazem. To rozpoznanie ma też dobrą stronę – możesz się łatwo wyróżnić, próbując marketingu w innym kanale. Może się okazać, że tradycyjna ulotka zadziała lepiej niż piękne zdjęcia Twoich produktów na Instagramie.

 

Czego nie wiesz o aplikacjach mobilnych?

Aplikacje mobilne są świetne i angażujące, jednak ich skuteczne wdrożenie wymaga dużo więcej pracy, niż się wydaje. Nie wystarczy stworzyć rewelacyjna apkę, by poruszyć lawinę pieniędzy. Oprócz wyprodukowania aplikacji, musisz:

  • zadbać o marketing aplikacji, w tym ASO (App Store Optimization)
  • opracować strategię angażowania użytkowników – najlepiej z wykorzystaniem Mobile Marketing Automation

 

Przeczytaj więcej na temat zastosowania aplikacji mobilnych: Zdradzamy 3 sekrety aplikacji mobilnych, Aplikacje mobilne w 2015: ważne statystyki dla eCommerce

 

Nie chodzi nam o to, by zniechęcić Cię do marketingu w social media czy do tworzenia aplikacji – przeciwnie, to rewelacyjne narzędzia, pod warunkiem, że wiesz, czego od nich oczekiwać, i harmonijnie włączasz je w całość swoich działań, a nie koncentrujesz wszystkie siły na jednym z nich, zaniedbując inne moduły komunikacji, w tym te mniej spektakularne. Czyli jakie?

 

One wciąż działają!

Te rozwiązania wciąż działają, mimo że rzadko pisze się o nich w branżowych pismach.

  • Ulotki: oczywiście, sporo zależy tu od rodzaju Twojego biznesu, jednak nie powinieneś pospiesznie rezygnować z ulotek. To, że wciąż są w użyciu, nie jest przypadkiem: 38% odbiorców zatrzymuje otrzymane ulotki przez kilka dni, a 13% – przez więcej niż tydzień. (Metrix Marketing)
  • Próbki: to metoda, którą rozpowszechnił ojciec-założyciel naukowego podejścia do reklamy, Claude Hopkins. Czemu to działa? Bo pozwala klientom odkryć produkt i dokonać racjonalnego wyboru – próbka daje nam konkretne argumenty za zakupem.
  • SMS: już nikt nie używa SMS-ów, wszyscy używamy komunikatorów! Jednak choć usługa SMS ma już 22 lata, nie zanosi się na to, by odchodził do lamusa. Według SAP 64% klientów życzyłoby sobie więcej komunikacji z organizacjami przez SMS. Zaś z raportu  Komunikacja SMS w Polsce 2013 wynika, że 1 na 3 ankietowane osoby chce otrzymywać wiadomości tekstowe o promocjach w obszarze produktów i usług, a ponad 80% z nich deklaruje, że po otrzymaniu wiadomości tekstowej o aktualnej promocji wejdzie na promowaną stronę internetową.
  • Email: email, podobnie jak SMS, też jest już starawy – ma 44 lata, ale wciąż stanowi narzędzie marketingowe o najwyższym ROI. Ma same plusy: jest tani, łatwo można go personalizować, testować i śledzić jego skuteczność, ma sprzedażowy charakter… Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat tego kanału, zajrzyj do naszego nowego ebooka: 10 Przykazań Email Marketingu.
  • Wydarzenia: bywaj na targach czy konferencjach branżowych – tam właśnie przychodzą Twoi odbiorcy! Daje Ci to możliwość kontaktu twarzą w twarz i nawiązania relacji. Kiedy klient będzie szukał optymalnego rozwiązania dla siebie, wspomnienie rozmowy (konkretnej osoby, która stoi za marką) będzie dla Ciebie atutem.
  • Kontakt osobisty: nic nie zastąpi klientowi poczucia, że jest rozumiany i traktowany wyjątkowo. Możesz wywołać ten efekt także w sklepie online przez strategie personalizacji: dopasowanie treści na stronie do profilu użytkownika, komunikacja 1-do-1 i wykorzystanie wiedzy o kliencie we wszystkich kanałach komunikacji.
  • Banery: czy wszyscy zapadli na ślepotę banerową? Niekoniecznie! Dziś, dzięki rozwiązaniom klasy Marketing Automation, banery mogą stać się maksymalnie spersonalizowane i zawierać dokładnie tę ofertę, jakiej oczekuje klient. Przydatny, pożyteczny baner? Tak, to możliwe! Przeczytaj więcej o spersonalizowanych banerach.

 

Pożytki z bycia niemodnym

Jeśli nie poddajesz się modom i nie koncentrujesz energii na topowych aktualnie kanałach, zyskujesz nie tylko własny głos i wyjątkowość przekazu, lecz także zwiększasz sprzedaż.

Pamiętaj jednak, że zaufanie do starych metod nie oznacza zgody na archaiczny marketing. Te metody ewoluują i zmieniają się nie do poznania: dzisiejszy spersonalizowany email marketing w niczym nie przypomina spamu z lat 90. Podobnie banery czy SMS-y uległy transformacji dzięki Marketing Automation.

 

Dlatego ostatecznym kryterium wyboru narzędzia powinno być pytanie: Czy pozwala mi ono lepiej zrozumieć klientów albo lepiej dostarczać im to, czego potrzebują?

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI
Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI

    Last touch ROAS wciąż dominuje wyobraźnię marketerów jako prymitywne, ale proste narzędzie pomiarowe. W nowym krajobrazie eCommerce, zdominowanym przez zagadnienie prywatności, będzie musiało się to zmienić. Wskaźniki dla ROAS ucierpią z uwagi na brak danych z tracking i bardzo ograniczone sposoby identyfikacji urządzeń. Brak plików cookie third-party tylko pogorszy sytuację. Co zastąpi ROAS? […]

Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party
Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party

    Niedawne badanie przeprowadzone przez CommerceNext pokazuje, że 39% sprzedawców detalicznych i marek obawia się nowego środowiska post-cookie, zdominowanego przez podejście privacy-first. W badaniu autorzy starali się też dociec, jakich strategii wobec tego środowiska planują użyć marketerzy. Oszałamiający okazała się fakt, że branża eCommerce wydaje się być nieświadoma roli, jaką dane zero-party mogą – […]

Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce
Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce

    Podczas ostatniej poświęconej wynikom finansowym telekonferencji giganta mediów społecznościowych Facebook nie zabłysnął, co wskazuje na odpływ w internetowej przestrzeni reklamowej. Co to znaczy? W środę, 2 lutego 2022 r., Facebook przeprowadził telekonferencję na temat wyników za IV kwartał. To nie był dla niego moment triumfu. Gigant ogłosił prognozę, zgodnie z którą przychody w […]

7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party
7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party

    Ślad węglowy firm i ich produktów staje się coraz większym problemem dla klientów, a biznes gorączkowo szuka sposobów na jego zmniejszenie. Znaleźliśmy 7 sposobów, na to jak dane zero-party mogą być pomocne w wysiłkach na rzecz wypracowania bardziej zrównoważonego modelu — zarówno pod względem zrównoważenia biznesowego, jak i środowiskowego. Przekształcenie eCommerce w ECOmerce […]

[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć
[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć

    Aby radykalnie polepszyć komfort korzystania z naszego systemu, przeprojektowaliśmy jego interfejs od podstaw. Na początek przygotowaliśmy pionierskie wytyczne Human Interface, inspirowane najnowszymi trendami projektowymi dla najbardziej intuicyjnych systemów operacyjnych. Skrupulatne wykonanie założeń projektowych umożliwiło nam wyniesienie User Experience do poziomu nieosiągalnego, na dzień dzisiejszy przez żaden system SaaS. Celem, jaki sobie postawiliśmy, było […]