
W ramach małego ćwiczenia na rozruszanie szarych komórek wrzuciłam na warsztat naszą platformę do automatyzacji marketingu mobilnego – APPmanago. A żeby nie było zbyt łatwo, postawiłam sobie za zadanie wygenerować nie 20, a 50 sposobów jej wykorzystania! Gotowi? No to jedziemy :)
ANALITYKA ZACHOWAŃ UŻYTKOWNIKÓW APLIKACJI MOBILNEJ
- Identyfikacja aktywnych użytkowników – dzięki dynamicznej segmentacji i odpowiednio ustawionym regułom automatyzacji (dodaj do segmentu jeżeli użytkownik nie logował się do aplikacji od… dni) będziesz na bieżąco poinformowany o ilości użytkowników, którzy z jakiś powodów przestali korzystać z aplikacji, mimo, że wcześniej robili to w miarę regularnie.
- Identyfikacja użytkowników, którzy wydają pieniądze – podobnie jak panele analityczne RFM, APPmanago pozwala wyłapać użytkowników wydających pieniądze w aplikacji, co z kolei pozwala odpowiedni adresować kampanie wielokanałowe.
- Reaktywacja użytkowników, którzy nie korzystają za często z aplikacji – po ustawieniu reguł z pk. 1 możesz przygotować i uruchomić kampanię typu win-back w kanale mobilnym (więcej przeczytasz tutaj).
- Przywrócenie klientów, którzy porzucili aplikację – podobnie jak w pk. 3, ale przy wykorzystaniu kanałów komunikacyjnych poza aplikacją.
- Wyszukiwanie i naprawa błędów w aplikacji mobilnej – analizując ruch wewnątrz aplikacji przy użyciu funkcjonalności analiza ścieżek dostępnej w APPmanago widzisz miejsca, w których użytkownicy opuszczają aplikację. Jeżeli nie są to naturalne i logiczne punkty wyjścia, jest to ważny sygnał, że coś na danym etapie zniechęca ludzi do dalszej eksploracji.
- Podpowiedzi oraz hacki w grach mobilnych – nie dość że wzmacniają relacje z użytkownikami, to jeszcze pomagają im przejść przez cięższe etapy wyłapane w pk. 5. Świetnym narzędziem do ich przesłania są powiadomienia push wysyłane automatycznie w odpowiedzi na konkretne zachowania.
KORPORACYJNE: - Onboarding nowych pracowników – mając prostą aplikację z czytnikiem kodów QR, darmowe WiFi w budynku kilka beaconów możesz możesz urządzić wycieczkę po biurze nowym pracownikom bez angażowania któregokolwiek ze starszych kolegów. Koniec pytań o ekspres, łazienki i o to, przy którym biurku co się załatwia.
- Przypomnienia i alerty dla pracowników np. w sprzedaży – alerty można wysyłać nie tylko z poziomu platformy marketing automation. Aplikacja mobilna może służyć też za organizer i kalendarz z funkcją osobistego asystenta.
- Program rywalizacji pracowników – mechanizmy grywalizacji przydają się nie tylko podczas angażowania użytkowników, czy aktywizowania klientów w programie lojalnościowym. Mogą również pomóc w rozruszaniu działu sprzedaży
TURYSTYCZNE - Muzea – Powiadomienia push mogą wprowadzić element interaktywny do wielu wystaw. Znanym przypadkiem jest symulacja “spaceru” po polu minowym – użytkownicy przemieszczali się po terenie wystawy z włączoną aplikacją i założonymi słuchawkami. w momencie przejścia przez konkretny obszar słyszeli dźwięk wybuchającej miny i krzyki ludzkie. Ten bardzo obrazowy element zmieniał sposób odbioru całej wystawy [link].
- Gry typu laser tag – ciekawym elementem tego typu gier może okazać się dodanie interaktywnych pułapek i zadań, które zwiększają lub zmniejszają ilość zdobytych punktów.
- Urozmaicenie urban games – moduł geolokalizacji może znacznie uatrakcyjnić gry plenerowe i ułatwić nawigację w terenie.
- Poszukiwania skarbów organizowane w dużych magazynach, lub sieciach sklepów – użycie czytników qr, beaconów, pushy, etc. pozwala zorganizować wielokanałową nawigację po wyznaczonym obszarze i doprowadzić uczestników do ukrytych niespodzianek i nagród.
- Zapraszanie ludzi z ulicy do sklepu – jedną z zalet połączenia automatyzacji komunikacji w aplikacji mobilnej jest możliwość uruchomienia wysyłki powiadomień w momencie kiedy użytkownik pojawi się w danym obszarze. Możesz dzięki temu wysłać mu na przykład zaproszenie na wyprzedaż kiedy przechodzi koło Twojego sklepu.
- Wysyłanie krótkoterminowych ofert push do osób, które są w pobliżu – czyli rozwinięcie działań opisanych w punkcie powyżej. Kieruj ograniczone czasowo oferty tylko do osób, które mają szansę z nich skorzystać np. jazda testowa porsche w konkretnym mieście.
- Możliwość płacenia za autostrady na podstawie beaconów i aplikacji – korki na bramkach uprzykrzają życie wielu osobom. A gdyby tak była możliwość ustawienia dodatkowych bramek tylko dla użytkowników aplikacji z podpiętą opcją płatności mobile
- Na imprezach masowych – informuj o wózkach z jedzeniem i punktach pierwszej pomocy na terenie imprezy za pomocą powiadomień push.
- Na imprezach masowych – ustaw nawigację do odpowiednich sektorów i sal przez aplikację.
- W marketach – przesyłaj informacje o promocji dot. artykułów na półkach, obok których stoi użytkownik.
- Usprawnienie odpraw na lotniskach – beacony świetnie sprawdzają się w miejscach, przez które przewijają się duże ilości ludzi. Stąd naturalnym odruchem było przetestowanie ich działania na lotniskach. Dzięki temu, że łączą się ze smartfonami, są w stanie wyłapać pasażerów, którzy utknęli w kolejce podczas kontroli bezpieczeństwa i mogą się spóźnić na lot. Dzięki systemowi powiadomień odpowiedni pasażerowie są odprawiani szybciej tak aby zdążyli wsiąść na pokład.
- Zmniejszenie kolejek na stokach narciarskich – beacony umieszczone na wyciągach w jednym z kurortów narciarskich stanowiły usprawnienie nie tylko dla ich właścicieli, którzy mogli śledzić ruch na poszczególnych trasach, ale także dla turystów, którzy sprawdzali warunki zjazdowe na stokach za pomocą specjalnej apki.
- Na eventach – pomoc w zaplanowaniu planu prelekcji, w których chce się uczestniczyć
- Sprawdzanie czy użytkownicy poruszają się zgodnie z wytyczoną przez organizatora trasą i, na podstawie geolokalizacji, kierowanie ich powiadomieniami do zaplanowanych punktów.
NIEKOMERCYJNE ZASTOSOWANIE BEACONÓW - Przypomnienie o wystawieniu śmieci na podjazd – powiadomienia push mogą posłużyć do przypomnienia o wystawieniu na podjazd kosza ze śmieciami w dniu wywozu odpadków.
- Śledzenie przesyłek kurierskich – na długich dystansach dzięki zamontowanym w nich urządzeniom lokalizującym.
- Tłumaczenie obcojęzycznych znaków w oparciu o język telefonu – nie tylko na lokalny i uniwersalny, angielski.
PERSONALIZACJA KOMUNIKACJI - Zebranie danych demograficznych i behawioralnych – na podstawie ustawień telefonu, zintegrowanych formularzy i zachowań w aplikacji.
- Stworzenie konsumenckiego programu lojalnościowego – aplikacja świetnie sprawdzi się jako nośnik informacji o postępach w programie lojalnościowym. Sprzężona z tradycyjnym CRM doskonale uzupełni posiadany pakiet informacji o kliencie.
- Możliwość płacenia za zakupy “walutą” z aplikacji – albo prawdziwą walutą dzięki opcji mobile payment.
- Kierowanie na odpowiednie podstrony www i do innych aplikacji przez deep linking – świetnym przykładem jest Uber który pozwolił użytkownikom Map Google na zamówienie taksówki z poziomu aplikacji Map, co z pewnością znacznie zwiększy liczbę użytkowników korzystających z ich usług. Dzięki deep linking deweloperzy mogą łączyć ze sobą różne aplikacje, a dokładniej sprawiać, że interakcje między nimi są możliwe.
- Przypomnienie o ulubionych programach – w zabieganym świecie ciężko pamiętać o tym, że za 5 minut zaczyna się jakiś program, który chcemy obejrzeć. Aplikacja może pamiętać o tym za nas i przypomnieć odpowiednio wcześnie powiadomieniem push że trzeba zacząć przygotowywać orzeszki i lemoniadę i włączyć telewizor.
- Przypomnienie o meczach ulubionych drużyn i wystąpieniach sportowców – to samo co powyżej, ale rozpisane na cały sezon!
- Informacje o trasach koncertowych – kolejna wariacja powyższego zastosowania, połączona z lokalizacją użytkownika, opcją kupna biletów, zabukowania noclegu i znalezienia transportu.
- Onboarding nowych użytkowników – zebranie podstawowych informacji i powitanie użytkownika w aplikacji to miły gest na początek współpracy.
- Tutorial dla nowych użytkowników – przeprowadzenie użytkowników przez podstawowe funkcje aplikacji (w pełni zautomatyzowane i dostosowane do działań użytkownika) zwiększa szanse na to, że będzie częściej korzystał z aplikacji i lepiej wykorzystywał jej funkcje.
- Pomoc w pakowaniu się przed wycieczką – przypomnienie o niezbędnych szczepieniach, dokumentach, przedmiotach. Chyba nikt nie lubi robić tego samodzielnie.
- Przypomnienie pacjentom o lekach i okresowych badaniach – na podstawie informacji zebranych w CRMie. Aplikacja może również poinformować lekarza prowadzącego, że coś się stało pacjentowi.
DLA MARKETERÓW - Reakcja na zachowania użytkowników w czasie rzeczywistym – Twój przekaz jest osadzony w odpowiednim kontekście – odpowiada na zachowania, potrzeby i lokalizację.
- Profilowanie progresywne – możesz monitorować i analizować zachowanie użytkownika wewnątrz aplikacji. Dzięki odpowiednio ustawionym regułom automatyzacji możesz zbierać kolejne dane wraz z wzrostem zaangażowania użytkownika.
- Ustalenie systemu KPI opartego na analizie skuteczności działań marketingowych – koniec ze zgadywankami i wróżeniem z fusów.
- Wyodrębnienie najczęściej używanych modułów aplikacji – a następnie zrobienie z nich osi strategii marketingowej. Ponownie – z pomocą przyjdzie analiza ścieżek oraz najczęściej używanych modułów i funkcji.
- Dostosowanie strategii do realnych oczekiwań i potrzeb użytkowników, a nie do tego, co im się wydaje, że potrzebują. Ankiety kłamią, analiza zachowań nie.
- Zdobywanie informacji o użytkownikach u źródła – brak pośredników i zaciemniania informacji.
- Aplikacja edukacyjna – zwiększanie świadomości marki poprzez powiadomienia oraz maile. Dodatkowo stworzenie okołotematycznej aplikacji edukacyjnej stanowi wartość dodaną dla klientów i może być argumentem podczas wyboru dostawcy usług.
- Większe korzyści z soft launch – soft launch to taktyka polegająca na wypuszczeniu przedpremierowo darmowej wersji na rynek zbliżony do docelowego. Pozwala na zbieranie feedbacku, testowanie i tworzenie profili behawioralnych użytkowników – przed wypuszczeniem pełnej wersji, masz już realnych użytkowników.
- Tworzenie buyer persona – dzięki zebranym wcześniej danym behawioralnym można łatwo stworzyć ogólny profil użytkownika aplikacji, do którego warto kierować reklamy i dzięki temu odpowiednio adresować jego potrzeby.
- Połączenie kanałów online i offline – można zaprosić do sklepu kogoś kto nie zdecydował się na zakupy online i na odwrót. Pozwala to zrównoważyć efekt ROPO i Showroomingu.
- Upselling dla klientów, którzy już kupili – zdobycie nowego klienta jest dużo droższe niż ponowna aktywizacja już istniejącego. Upselling prowadzony w oparciu o mechanizmy machine learningu z wykorzystaniem wielu kanałów i integracji danych z różnych źródeł pozwala realizować postulaty Customer Value Marketingu i maksymalizować wartość każdego klienta w czasie.
- Nagradzanie klientów za przebywanie w określonych lokalizacjach – ktoś odwiedził Twój sklep – wyślij mu mały rabat na następne zakupy!
- Sprawdzanie czego użytkownicy szukają w sklepie na podstawie wyszukań po zdjęciach – niektóre sklepy oferują możliwość sprawdzenia dostępności produktów w magazynie na podstawie wgranego zdjęcia. Pozwala to zarówno zwiększać sprzedaż, jak i budować profile behawioralne.
Masz pomysł, czego brakuje na liście? Podziel się nim w komentarzu!
Follow