5 Problemów Ecommerce cz. 1

Najczęstsze problemy Ecommerce:

 

1. Duży ruch, mało kontaktów

Użytkownicy trafiają na stronę z różnych powodów – widzieli reklamę w Google, na Facebooku, ktoś im powiedział o Twojej firmie, itp. Przeglądają materiały, artykuły, cennik ale nie pozostawiają danych ani nie robią zakupów. Pojawiają się i znikają żeby najprawdopodobniej już nigdy nie wrócić. Jeżeli nie zareagujesz w momencie kiedy wiedzą kim jesteś i kiedy jeszcze pamiętają co ich do Ciebie przyciągnęło to najprawdopodobniej właśnie przegrałeś z konkurencją.

 

 

Przyczyny:

  • brak miejsca do pozostawienia danych,
  • brak odpowiedniej zachęty,
  • zbyt nachalna, niespersonalizowana prośba o dane,
  • brak optymalizacji treści.

 

Rozwiązania:

To dość oczywiste – jeżeli nie widzisz, gdzie masz pozostawić adres email, to raczej nie będziesz szukał po całej stronie formularza kontaktowego, dzięki któremu zostawisz firmie cenne namiary i zgodę na przetwarzanie danych osobowych.

 

  • Pokaż wprost, czego oczekujesz

Internauci nie wkładają za dużo wysiłku w surfowanie po sieci. Jeżeli chcesz ich poprosić o namiary, to po prostu zrób to – przygotuj landing page, użyj pop-upa, sprawdź jak ludzie poruszają się po stronie i zostaw im zachętę w odpowiednich miejscach. Platforma Marketing Automation przetworzy dane behawioralne, udostępni proste kreatory i pomoże ustawić sposób wyświetlania tych elementów.

 

Dobrze przygotowany landing page zwiększa konwersję nawet o 300% a ROI kampanii o 291%. Zasady tworzenia:

  • Nagłówek jasno komunikujący korzyść i ofertę.
  • Stosuj liczby, punkty, infografiki zamiast tekstu by skupić uwagę odbiorcy.
  • Dodaj obraz lub wideo.
  • Podaj konkretne korzyści – co klient będzie z tego miał?
  • Przedstaw dowód społeczny.
  • Tylko 1 CTA. Wyróżnij je.
  • Zautomatyzuj komunikację z użytkownikiem – reaguj w czasie rzeczywistym na akcje odbiorców – wyślij obiecane materiały od razu po wypełnieniu formularza.

 

  • Brak odpowiedniej zachęty

 

Często nawet jak już znajdziesz miejsce do pozostawienia danych to nie za bardzo widzisz konkretną korzyść płynącą z podania ich. Właśnie dlatego jako właściciel Ecommerce zastosuj…

dynamiczne pop-upy

Na podstawie wiedzy o zainteresowaniach użytkownika, scoringu, historii zakupów czy podstrony, na której się znajduje pozwalają wyświetlać treści nawiązujące do tego co ktoś robił, lub nadal robi na stronie. Pozwalają utrzymać rozmywające się skupienie i poprosić o dane w zamian za konkretną korzyść kiedy użytkownik jeszcze pamięta co go interesowało.

 

  • Zbyt nachalna, niespersonalizowana prośba o dane

Pop-up czy baner kojarzy nam się głównie z nachalnie wyskakującym okienkiem, które z uporem godnym lepszej sprawy jest nam pokazywane w tej samej formie i przy każdym wejściu na stronę. Na szczęście dzięki marketing automation wcale nie jesteś skazany na znienawidzonych natrętów!

Personalizując treści dynamiczne przy użyciu danych behawioralnych pokazujesz odwiedzającym przedmioty, które ich zainteresowały tym samym przypominając prawdziwy powód wizyty na stronie.

 

  • Brak optymalizacji treści

Pokazywanie reklam na chybił trafił, lub co gorsza bombardowanie odbiorców wszystkim co masz w sklepie prawie na pewno wywoła efekt odwrotny od zamierzonego – przytłoczy i zirytuje odbiorcę.

Wykorzystanie przez firmy big data do personalizowania przekazu rozpieściło nas jako konsumentów. Widząc dyskotekę mrugających banerów i ramek pokazujących przypadkowe oferty albo zignorujemy przekaz, albo czym prędzej opuścimy nieprzyjazną witrynę.

Receptą na sukces jest zbieranie informacji zwrotnej. Pomogą w tym testy A/B treści na stronie.

 

 

2. Niska konwersja sprzedażowa

Proces zakupowy:

  • jest dynamiczny,
  • jest nielinearny,
  • jest impulsywny,
  • odbywa się w wielu kanałach,
  • odbywa się w czasie rzeczywistym,
  • opiera się na dwustronnej komunikacji,
  • opiera się poleceniach i recenzjach.

Posiadanie ogromnej bazy leadów nie zapewnia zwiększenia poziomu sprzedaży a opieranie się na magii wielkich liczb nie jest strategią tylko pobożnym życzeniem. Aby zacząć sprzedawać trzeba poznać specyfikę swojej grupy docelowej i naturę samego procesu zakupowego.

 

Przyczyny:

  • brak znajomości odbiorców,
  • niewykorzystanie impulsywnej natury zakupów,
  • brak opinii o firmie i produkcie,
  • brak silnika rekomendacji,
  • brak analizy skuteczności działań.

 

Rozwiązania:

  • Brak znajomości odbiorców

Badaj i analizuj ich zachowania w różnych kanałach:

  • strona www,
  • kanał mobile,
  • offline,
  • wyszukiwarka,
  • email.

Z pomocą przyjdą Ci platformy Marketing Automation, które przeanalizują zachowania online oraz w kanale mobilnym, beacony – reagujące na ich zachowania w sklepie w czasie rzeczywistym, a także dialog prowadzony z klientami w sklepach stacjonarnych.

 

  • Niewykorzystanie impulsywnej natury zakupów:
    •  Aż 60% naszych zakupów nie jest planowane (40 – 80%, w zależności od kategorii produktu).
    • 87% Amerykanów przyznaje się do zakupów impulsywnych.
    • Na ten proces szczególnie podatni – aż 52% więcej niż inne grupy wiekowe – są millenialsi.

 

  • Niewykorzystanie impulsywnej natury zakupów – jak to zmienić:

 

  • Wykorzystaj kanał mobilny i powiadomienia push: przeglądanie produktów na komórce i łatwy do nich dostęp sprzyja impulsywnym zakupom. Dodatkowo zautomatyzowanie wysyłki powiadomień pozwala zareagować kiedy użytkownik przegląda katalog i wysłać mu odpowiednią zachętę, kiedy w myślach jeszcze wypróbowuje dany produkt.
  • Postaw na real-time: dopasuj na bieżąco oferty do zachowania użytkownika. Pomóż mu wyszukać to, co go interesuje. możesz wysłać powiadomienie w przeglądarce, w aplikacji, zaprząc do pomocy bota, czy dodać na stronie okienko Live Chata. Pomocne będą też personalizowane banery, które dopasują prezentowaną ofertę do zachowań odbiorcy.
  • Stosuj treści dynamiczne – pop-upy i ramki rekomendacji: kiedy użytkownik przegląda produkty i postanawia opuścić sklep, zaoferuj zniżkę na oglądany produkt lub inną korzyść, dzięki czemu dostarczysz mu argumentu, który przekona go do nieplanowanego nabytku. Z kolei kiedy ktoś podjął już decyzję, może jeszcze dobrać pod wpływem chwili dodatkowy produkt, dokładnie tak samo jak dorzuca się tuż przed kasą batonik. Zaprezentuj produkt komplementarny, który użytkownik może spontanicznie wybrać.

 

  • Brak opinii o firmie i produkcie

Pamiętaj o zbieraniu opinii i poleceń. Często decyzja o zakupie jest podyktowana tym, że w kilku serwisach pod Twoimi produktami pojawią się pozytywne opinie polecające.

Możesz wykorzystać maile 1-do-1, aby poprosić klientów o wystawienie opinii po upływie określonego czasu od zakupu

 

  • Brak mechanizmu rekomendacji

Pokazywanie reklam na chybił trafił, lub co gorsza bombardowanie odbiorców wszystkim co masz w sklepie prawie na pewno wywoła efekt odwrotny od zamierzonego – przytłoczy i zirytuje odbiorcę.

 

  • Wykorzystaj mechanizm rekomendacji

Narzędzia rekomendacji dostępne na platformach do automatyzacji marketingu to bardzo potężny mechanizm, mogący zatrzymać użytkownika na stronie przez dłuższy czas. Mechanizmy te, jak na przykład Machine learning & AI wykorzystują ogromną ilość zmiennych – od zainteresowań, przez okres trwałości produktu, po zachowanie innych użytkowników, którzy też  nabyli produkt. Scenariusze poleceń można dowolnie łączyć i przez to wykorzystać taktyki up-sell i cross-sell.

  • Cross-sell: technika sprzedażowa polegająca na oferowaniu klientom produktów komplementarnych do nabywanego artykułu lub usługi
  • Up-sell: technika sprzedażowa, w której zaczynamy “z wysokiego C”. Pozwala ona maksymalizować zysk z jednej transakcji. Sprzedaż zaczyna się od jednego droższego produktu, a następnie sprzedawca proponuje dodatkowe, najczęściej dość ekskluzywne produkty, dopóki klient ma otwarty portfel.

 

 

Podsumowując:

Marketing Automation:

 

Marketing Automation a Ecommerce:

  • 68% koszyków jest porzucane,
  • Maile zawierające ofertę z porzuconego koszyka są otwierane o 621% częściej,
  • Maile transakcyjne generują 2–5 razy większy zysk per wiadomość,
  • Dobrze przeprowadzona kampania win-back pomaga odzyskać aż do 8% nieaktywnych klientów,
  • 90% potencjalnych klientów traci zainteresowanie produktem w przeciągu godziny,
  • Real-time marketing zwiększa zadowolenie klientów o 67% i podnosi retencję o 60%,
  • Maile z personalizowaną ofertą mają OR wyższy o 248% a CTR wyższy o 463% od zwykłych wiadomości,
  • Maile wysyłane do segmentu odbiorców, a nie do całej bazy, są otwierane częściej o 14,7 %,
  • Wzrost wartości m-commerce do 291 mld USD w 2016 (prawie 3x w stosunku do 2014).

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]