Czy blockchain zrewolucjonizuje marketing?

Trudno uwierzyć, że blockchain, rewolucyjna technologia, której wielu z nas wciąż nie do końca rozumie, obchodzi dziesiąty rok istnienia. To jeden z najgorętszych tematów ostatnich lat, jednak wciąż nie odczuwamy jego realnego wpływu na otaczający nas świat. Niewątpliwie potrzeba czasu, by blockchain zadomowił się w różnych dziedzinach naszego życia. Przewiduje się, że jego powszechne wykorzystanie w wielu branżach będzie możliwe w nadchodzących latach, co może oznaczać kompletną zmianę w funkcjonowaniu całego społeczeństwa. Ale co z marketingiem? Czy blockchain faktycznie może mieć wpływ na obraz marketingu cyfrowego?

 

Z tego artykułu dowiesz się, jak blockchain może wpłynąć na marketing w takich dziedzinach jak:

  • ochrona danych osobowych klientów,
  • zapobieganie wyciekom danych,
  • decentralizacja i dostęp do danych klientów,
  • brak zaufania i transparentności w influencer marketingu,
  • zapobieganie nieuczciwym praktykom w reklamie internetowej,
  • lepsza personalizacja reklam na podstawie preferencji użytkownika,
  • wyeliminowanie pośredników w reklamie online.

 

Co to jest ten cały blockchain?!

W ostatnich latach przywykliśmy już do określenia blockchain, zazwyczaj wspominanego w kontekście Bitcoina i innych kryptowalut. Jednak blockchain i Bitcoin to nie to samo. To technologia stojąca za kryptowalutami, jednak mająca zastosowanie nie tylko w finansach, ale i w innych dziedzinach. Blockchain może być opisany kilkoma hasłami: decentralizacja, szyfrowanie, transparentność, niezmienność i bezpieczeństwo.

Polecamy zapoznać się z infografiką PwC, która świetnie wyjaśnia sposób działania blockchaina, lub z definicją Harvard Business Review, która podkreśla możliwości zastosowania w wielu branżach:

Blockchain (…) jest otwartą księgą rachunkową (ledger), pozwalającą ewidencjonować transakcje pomiędzy dwiema stronami w efektywny, sprawdzalny i niezmienny sposób. W świecie blockchaina możliwe będą kontrakty osadzone w cyfrowym kodzie i przechowywane w transparentnej, współdzielonej bazie danych, gdzie będą chronione przed usunięciem, zafałszowaniem czy modyfikacją. W tym świecie każda umowa, proces, zadanie i transakcja będą cyfrowo zarejestrowane i podpisane, co umożliwi ich identyfikację, weryfikację, przechowywanie i udostępnianie. Być może pośrednicy – prawnicy, maklerzy i bankierzy nie będą już potrzebni. Jednostki, organizacje, maszyny i algorytmy będą swobodnie przeprowadzać transakcje i oddziaływać na siebie bez większych problemów. To ogromny potencjał, jaki niesie blockchain.

Jeśli nie spędziłeś ostatnich lat mieszkając w jaskini, na pewno wiesz, że wokół blockchaina i kryptowalut jest sporo szumu, być może trochę przesadzonego – jak zazwyczaj przy tego rodzaju nowinkach. Na wzmiankę o blockchainie tracą głowę nie tylko nadmierni entuzjaści, ale nawet organizacje, które trudno połączyć z tą technologią. Przykład? Firma produkująca napoje, Long Island Iced Tea Corp, postanowiła zmienić nazwę na Long Blockchain Corp i zająć się technologią blockchain. Oczywiście, wartość akcji firmy poszybowała w górę, choć sam pomysł wydaje się nieco absurdalny… Jednak odłóżmy na bok całe to przereklamowane szaleństwo i zajmijmy się samą istotą nowej technologii, która może przynieść duże zmiany.

 

Czy blockchain rozwiąże problemy marketingu?

Zastanówmy się, jakie są główne problemy digital marketingu. Najgłośniejsze skandale ostatnich lat były powiązane z naruszeniami prywatności i ochrony danych osobowych klientów: wystarczy wspomnieć słynny przypadek Cambridge Analytica i Facebooka – masowe naruszenie danych osobowych, które wstrząsnęło światem w maju tego roku. Spójrzmy prawdzie w oczy – ogromne ilości danych osobowych i behawioralnych przechowywanych jest przez firmy na słabo zabezpieczonych, łatwych do zhakowania serwerach. Wycieki danych klientów zdarzają się tak często, że nie dziwią już nikogo.

Próbą rozwiązania tych problemów było na przykład RODO, niedawne rozporządzenie Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych, które dotyczy nie tylko europejskich firm i wymaga o wiele wyższych standardów ochrony danych osobowych. Jednak wiele organizacji wciąż nie jest w stanie im sprostać. Do tej pory nie dysponujemy w pełni bezpiecznymi rozwiązaniami, które uniemożliwiłyby kradzież, sprzedaż czy nielegalne pozyskiwanie danych osobowych. Nawet rządy czy wielkie korporacje, takie jak Facebook, nie są w stanie zabezpieczyć danych, które zostały im powierzone.

Innym ogromnym problemem są nadużycia w reklamie online. Prawie 50% ruchu generowane jest przez boty (źródło), co oznacza, że firmy próbujące dotrzeć do grup docelowych za pomocą reklam, za sprawą fałszywych kliknięć lub wyświetleń tracą dużą część budżetu. Zjawisko botów ma także wpływ na spadek zaufania do influencer marketingu, spowodowany rosnącym zjawiskiem fałszywych influencerów z fałszywymi obserwującymi i polubieniami. Brak przejrzystości i możliwości weryfikacji jest dużym problemem.

Czy jednak jest sposób na rozwiązanie tych kwestii za pomocą blockchaina? Często wskazywane są podobieństwa między aktualną sytuacją a pojawieniem się internetu, który przyniósł ogromne zmiany w dziedzinie marketingu: nowe strategie, taktyki, narzędzia, cały ten nowy świat mediów społecznościowych, e-mail marketingu, marketing automation, itd. Czy za sprawą blockchaina dojdzie do powtórki z rozrywki? Na ten moment wciąż nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie wszystkich jego możliwych zastosowań, lecz przewiduje się, że faktycznie może on zmienić cały krajobraz marketingu cyfrowego.

 

Decentralizacja danych klientów

Blockchain gwarantuje całkowite bezpieczeństwo wszelkich danych dzięki ich szyfrowaniu. Informacje przechowywane są w zdecentralizowanej bazie, to znaczy w rozproszonej sieci komputerów. Ten system jest niemal niemożliwy do złamania i zhakowania. Taki poziom bezpieczeństwa nie był osiągalny nigdy wcześniej. Co więcej, klienci nie będą musieli martwić się o prywatność swoich danych, ponieważ sami będą decydować o tym, jakie informacje chcą udostępniać. Będą mieć także możliwość decydowania, kto będzie miał do nich dostęp: na przykład firmy, które zaoferują w zamian atrakcyjną ofertę. Pośrednicy w udostępnianiu danych (za zgodą lub bez niej, jak to ma miejsce dzisiaj) nie będą już potrzebni, bo klienci samodzielnie będą “sprzedawać” swoje dane firmom, którym ufają.

Przywrócić zaufanie do reklam

Niewątpliwie w reklamie internetowej obecnie niepodzielnie panują dwaj królowie: Facebook i Google. Reklamodawcy są w dużym stopniu zależni od tych sieci reklamowych i płacą podwójnie: zarówno wydawcom, jak i pośredniczącym sieciom. Jednak w erze blockchaina pośrednicy nie będą już potrzebni, ponieważ reklamodawcy będą mogli kontaktować się z wydawcami bezpośrednio. Wyeliminowanie stron trzecich uczyni cały proces sprawniejszym, bardziej przejrzystym i tańszym.

Rozwiązania reklamowe bazujące na blockchainie już istnieją. Przykładem może być Brave, przeglądarka internetowa, będąca równocześnie zdecentralizowaną usługą reklamową opartą na blockchainie, mierząca uwagę użytkownika poświęconą danej reklamie – w ten sposób reklamodawcy wiedzą, za co dokładnie płacą. Dodatkowo użytkownicy mają możliwość wyboru interesującego ich rodzaju reklam i w zamian za ich oglądanie otrzymują wynagrodzenie w postaci tokenów. W ten sposób nie ma dodatkowych kosztów za pośrednictwo jak w przypadku reklam Facebooka czy Google, a system korzystny jest dla wszystkich zainteresowanych stron: wydawców, reklamodawców i użytkowników.

Oszustwa reklamowe również będą mogły zostać zminimalizowane, ponieważ technologia blockchain umożliwi reklamodawcom weryfikację skuteczności reklam. Wreszcie będą oni mogli wykryć takie naruszenia jak fałszywe wyświetlenia czy kliknięcia, oraz sprawdzić, czy wydane pieniądze przyniosły zamierzony efekt.

To samo tyczy się weryfikacji kampanii influencer marketingowych. Dzięki blockchainowi marketerzy otrzymają możliwość sprawdzenia, czy obserwujacy danego influencera są prawdziwymi osobami, czy też botami. Skorzystają na tym zarówno marketerzy, jak i uczciwi influencerzy, którzy obecnie tracą na nieuczciwych praktykach wykorzystywanych przez nieetycznych konkurentów.

 

Czy te rozwiązania faktycznie będą działać tak, jak tego oczekujemy i zmienią marketing na dobre, tak jak niegdyś zrobił to internet? Niektóre z opisanych rozwiązań stopniowo staje się rzeczywistością, lecz pozostałe wciąż pozostają w fazie spekulacji. Na masowe wykorzystanie blockchaina w marketingu wciąż musimy poczekać, i dopiero wtedy przekonamy się, czy faktycznie przyniesie on gruntowne przemiany obecnego stanu rzeczy.

 

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]