Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku

 
 

Wyobraź sobie, że masz niesamowicie efektowną stronę docelową, dzięki której dynamicznie przybywa Ci nowych leadów. Statystyki pną się w górę, a sprzedaż rośnie w oszałamiającym tempie. Jak stworzyć dobry landing page, który przyciągnie uwagę?

Landing page, czyli strona docelowa, to miejsce, gdzie po kliknięciu w reklamę lub link w mailu trafia odbiorca. Od dobrze stworzonej strony docelowej zależy skuteczność Twojej kampanii reklamowej, czyli jak duża będzie liczba konwersji. Jej charakterystycznymi cechami są prostota, jeden cel oraz osadzenie poza głównym serwerem.

Głównym celem tworzenia tego typu stron jest chęć generowania leadów, proponując jednocześnie:

  • pobranie e-booka
  • zapis na newsletter
  • zapis na wydarzenia i kursy
  • zniżki, kody rabatowe
  • darmowe próbki
  • sprzedaż produktu

Już wiesz, czym jest landing page, ale czy wiesz, jak stworzyć dobry landing page? Oto moje wskazówki.

Przede wszystkim najważniejsze jest, do czego ma służyć Twoja strona docelowa. Określ cel swojego landing page i nie zapominaj, że najlepiej, gdy będzie on tylko jeden. Postawienie kilku zadań jednej stronie docelowej może wprowadzić chaos i z pewnością utrudni Ci pracę, a dla klienta Twój przekaz okaże się niejednoznaczny. Dlaczego określenie celu jest takie istotne? Inaczej będzie prezentować się zapis na kurs, a inaczej sprzedaż produktu. Będą się nie tylko różnić wyglądem, ale także ilością formularzy i typem informacji, które Cię interesują. Ponadto landing page powinien być prosty na tyle, by klient dokładnie wiedział, czego on dotyczy.

Kolejną istotną sprawą jest wygląd. Jeśli chcesz, by przekaz był jasny, a Twój potencjalny klient nie miał wątpliwości, na jakiej stronie się znalazł, potrzebna jest spójność. Kolorystyka Twojej strony to niebieski oraz czerwony? Użyj tych kolorów przy tworzeniu landing page! Na co dzień stosujesz w komunikacji z odbiorcą języka nieformalnego? Zachowaj spójność i również na landing page zwracaj się do niego w ten sposób. Z pewnością na dobre wyjdzie Ci dopasowanie strony docelowej do ogólnego przekazu, jakiego używa Twoja firma. Postaraj się, aby formularz, do którego kierujesz klienta, był spójny z tym, jak kreujesz markę zarówno na swojej stronie internetowej, jak i w social mediach. Oto przykład, jak radzi sobie z tym Alior Bank:

 

Rys. 1. Dopasowanie kolorystyczne strony docelowej na przykładzie Alior Bank

 

Spójność przekazu jest bardzo ważna. Nie tylko pod względem kolorystyki, używania logotypów oraz stylu komunikacji, ale również dopasowania do tego, czego dotyczy. Twój komunikat musi być jasny i klarowny. Landing page powinien kontynuować przedmiot reklamy i wręcz być do niej podobny, np. poprzez dodanie tej samej grafiki. Klient nie może mieć wątpliwości, że trafił na odpowiednią stronę.

Dodatkowym aspektem wizualnym jest zachowanie prostoty. Dodanie bezliku hiperłączy może się okazać tragiczne w skutkach Twojej kampanii – nie tylko rozproszą, ale i odciągną one uwagę odbiorcy od głównego przedmiotu landing page. 

Na tym etapie zrezygnuj z:

  • menu
  • odnośników “zobacz więcej”
  • odnośników do mediów społecznościowych
  • podlinkowań do innych podstron serwisu

Jeśli chcesz pokazać więcej możliwości Twojej firmy, najlepiej zrób to na thank you page (czyli podziękowaniu za wypełnienie formularza). Będziesz mieć pewność, że klient zobaczy, co masz do zaoferowania.

PROTIP: Im mniej linków na podstronie, tym lepiej – szansa, że odbiorca kliknie tam, gdzie chcesz, jest większa.

Wiesz już, jaki cel ma Twój landing page oraz jak powinien prezentować się wizualnie. Następnym krokiem będzie określenie, z jakich elementów składają się takie strony. Na pewno ważnym elementem jest nagłówek. Obecnie internauci coraz rzadziej czytają cały tekst, a jedynie skupiają się na skanowaniu zawartości. Wyszukują informacji, które ich interesują. Jeśli więc chcesz przykuć uwagę odbiorców:

  • sformułuj chwytliwy nagłówek
  • pamiętaj, żeby tekst był krótki (najlepiej do 50 znaków)
  • skup się na korzyściach

Dobrym pomysłem będzie stworzenie odpowiedniej grafiki, na której zaprezentujesz mocne strony Twojej usługi i dopasowanie zdjęcia, które będą dopełnieniem przekazu (przykładowo ukażą dany przedmiot w użyciu lub wspomnienie z poprzedniego wydarzenia). Pamiętaj, by nie odciągać nimi niepotrzebnie uwagi, jeśli tekst jest ważniejszy na Twoim landing page. Koniecznie podlinkuj każdą grafikę, którą umieszczasz! Jeśli chcesz, możesz zamiast tekstu dołączyć krótkie wideo, w którym przedstawisz korzyści z zakupienia Twojego produktu lub zapisu na kurs. Może być to animacja, prezentacja, czy demo. 

Według Eye View Digital, umieszczenie filmu na landing page może zwiększyć konwersję nawet o 86%!

Teraz dwie istotne kwestie – formularz oraz CTA (call to action). Ważne jest, aby formularz był przemyślany i krótki. Zastanów się, jakich informacji potrzebujesz i które z nich chcesz zbierać. Zamiast robić dziesięć okienek na dane, lepiej stworzyć tylko cztery, za to takie, które będą dla Ciebie kluczowe. Jeśli nie zamierzasz wykorzystywać w swojej komunikacji z klientem jego daty urodzenia czy numeru telefonu – usuń te pola. Zbyt duża ilość zbieranych danych zniechęca do wypełnienia. Dobry formularz to taki, który jest jasny – odbiorca wie, co ma napisać. 

CTA to najważniejsza rzecz na Twoim landing page – to dzięki przyciskowi w Twojej bazie pojawia się nowy lead. Niezwykle istotne jest to, by było widoczne. Jak to zrobić? 

  • użyj kontrastowych kolorów – jeżeli strona docelowa utrzymana jest w kolorystyce niebieskiej, nie wahaj się użyć dużego czerwonego lub różowego przycisku. Taka praktyka nie pozwoli odbiorcy przejść obojętnie obok Twojego komunikatu.
  • duża czcionka, która nie zostanie pominięta
  • skup się na korzyściach – o wiele korzystniej będzie wyglądał przycisk z komunikatem „Chcę uczestniczyć”, niż „Zapisz”, tak samo „Chcę otrzymywać newsletter” zamiast „Potwierdź”. Nie bój się wejść w skórę swojego klienta i w przycisku powiedzieć za niego „tak”!

Krótki formularz oraz wyraźne CTA posiada strona docelowa Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców:

 

Rys. 2. Przykład landig page OCRK z wyraźnym CTA oraz krótkim formularzem.

 

Przemyślałeś już koncepcję, zebrałeś wszelkie materiały i stworzyłeś idealny landing page. Zadbałeś o to, by był prosty i czytelny. Co dalej? Testuj! Przetestuj działanie swojej strony docelowej. Czy obrazki bądź filmy wyświetlają się prawidłowo, przycisk przekierowuje na thank you page lub inną wskazaną stronę oraz czy formularz działa poprawnie – da się wpisać informacje, nie pojawiają się żadne błędy. Jeśli celem Twojego landinga jest pobieranie ebooka, sprawdź, czy po kliknięciu w CTA, zaczyna pobierać się właściwy plik. Zrób testowy zapis i sprawdź, czy nowy kontakt pojawił się w Twojej bazie. 

WAŻNE: Nigdy nie udostępniaj swojego landing page bez uprzednich testów!

 

Rys. 3. źródło: Polskie Badania Internetu

 

Strona docelowa przetestowana, a więc teraz pora pomyśleć o wersji mobilnej. Według Polskiego Badania Internetu we wrześniu 2020 roku 22,4 mln internautów korzystało z komputerów, natomiast 24,4 mln używało do tego urządzeń mobilnych (https://pbi.org.pl/raporty/polscy-internauci-we-wrzesniu-2020/). Patrząc na wyniki tych badań można zauważyć, że przeważająca liczba osób przegląda Internet ze swojego telefonu lub tabletu. Oznacza to, że warto przyjrzeć się wersji mobilnej landing page. Tym bardziej, jeśli chcesz, by na stronę docelową kierował link zamieszczony w social mediach – najczęściej użytkownicy korzystają z nich na urządzeniach mobilnych. To, co korzystnie prezentuje się na komputerze, niestety nie zawsze tak wygląda na telefonie. Dlatego po stworzeniu swojej strony docelowej warto sprawdzić, jak wyświetla się na mobilach. Przetestuj to na różnych przeglądarkach i modelach telefonów, by mieć pewność, że Twój landing page wyświetla się prawidłowo. Jeśli nie, koniecznie dokonaj niezbędnych poprawek.

Przykład dobrego landing page:

 

Rys. 4. Przykład landing page rankomat.pl

 

Mocne strony:

  • prosty nagłówek i treść pokazująca korzyści
  • widoczne CTA
  • grafika komunikująca przekaz oferty
  • czytelny przekaz
  • prosty design

Słabe strony:

  • część tytułu wygląda, jakby była podlinkowana – wystarczyłoby samo podkreślenie bez zmiany koloru

Tworzenie idealnego landing page, który sprawi, że konwersja leadów będzie niesamowicie wysoka, jest wyczerpującym procesem. Wymaga przemyślenia całej kampanii, jej przedmiotu, celu i treści. Warto poświęcić czas na to, by stworzona przez Ciebie strona docelowa była dopracowana pod każdym kątem. Ma to realny wpływ na to, czy odbiorca, który na nią trafia, postanowi wypełnić formularz i kupić produkt lub zapisać się na wydarzenie, a Ty będziesz się cieszyć kolejnym pozyskanym klientem w swojej bazie. Dobry landing page to sukces całej kampanii.

Jeśli poszukujesz więcej inspiracji, zajrzyj tutaj.

 

Joanna Iwaszenko - Sołtys

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?
6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?

    Black Friday będzie rokiem 2022 w pigułce. Internet pęka w szwach od prognoz i strategii. W tym artykule przedstawiamy sześć najbardziej rozpowszechnionych, istotnych lub po prostu interesujących. Przedstawiamy również nasze podejście do nich. Ale przede wszystkim podpowiadamy, co z nimi zrobić. Na honorowe wyróżnienie zasługują prognozy: zabawki rozejdą się jak świeże bułeczki, ubrania […]

Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement
Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement

    Zwiększanie Customer Lifetime Value to jeden z najskuteczniejszych sposobów na podniesieniea przychodów. W końcu klient, którego już mamy, kosztuje nas znacznie mniej niż konwersja nowego użytkownika. W tym artykule pokażemy cztery scenariusze, w których możesz inteligentnie wykorzystać platformę Customer Engagement, aby zapewnić klientom większą wartość i zarobić więcej pieniędzy w tym procesie.   […]

Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku
Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku

    Wyobraź sobie, że masz niesamowicie efektowną stronę docelową, dzięki której dynamicznie przybywa Ci nowych leadów. Statystyki pną się w górę, a sprzedaż rośnie w oszałamiającym tempie. Jak stworzyć dobry landing page, który przyciągnie uwagę? Landing page, czyli strona docelowa, to miejsce, gdzie po kliknięciu w reklamę lub link w mailu trafia odbiorca. Od dobrze stworzonej […]

SALESmanago wzmacnia zespół C-Level Exec, szykując się na czterokrotny wzrost na terenie Europy, i doskonaląc swoje wsparcie marketerów eCommerce … z głową.
SALESmanago wzmacnia zespół C-Level Exec, szykując się na czterokrotny wzrost na terenie Europy, i doskonaląc swoje wsparcie marketerów eCommerce … z głową.

    26 września 2022, Kraków: Po dziewięciocyfrowej inwestycji ze strony Silver Tree i Perwyn, SALESmanago wzmacnia swój zespół wykonawczy C-Level. Celem jest zwiększyć przychody z 20 do 100 milionów Euro w ciągu najbliższych czterech lat i objąć pozycję europejskiego lidera customer engagement.   Nowi członkowie C-Level to doświadczeni liderzy z organizacji B2B, eCommerce i […]

Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku
Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku

    Prawie wszyscy przedsiębiorcy planują rozpocząć pozyskiwanie Danych Zero-Party w celu rozwiązania problemu deprecjacji informacji. Jednocześnie, jak pokazują badania Forrestera, mniej niż połowa z nich wie, jak z powodzeniem korzystać z takich zbiorów danych!   W lutym 2022 r. Forrester Consulting przeprowadził ankietę wśród 200 osób decyzyjnych różnych szczebli (manager+), skoncentrowanych na pozyskiwaniu klientów. […]

Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?
Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?

    Customer Engagement Platform to znacznie więcej niż platforma Customer Data, którą już znasz, być może nawet używasz. Jej funkcje znacznie wykraczają poza zbieranie i ujednolicanie danych, a umacniający wpływ na zespoły marketingowe jest ogromny. W tym artykule szczegółowo wyjaśnimy różnicę między tymi systemami. Aby stawić czoła wyzwaniom obecnej recesji, marketerzy muszą w dużym […]

Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?
Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?

    Inflacja sprawia, że klienci zastanawiają się dwa razy, nim otworzą portfel. I choć wciąż kupują, to ich zachowanie się zmieniło. W sektorze eCommerce obserwujemy inflacyjną recesję lojalności, która stawia marketerów w paradoksalnej sytuacji: muszą zwiększać swoją efektywność bez zwiększania kosztów operacyjnych. Jest z tego wyjście  – z głową.   Zachowanie klientów się zmieniło […]

Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce
Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce

    Jak w chińskim przysłowiu, żyjemy w ciekawych czasach, które zmuszają nas do przekraczania ograniczeń i jeszcze efektywniejszego działania – mówiąc prościej, zgodnie z zasadami lean. W tym artykule przedstawiamy najpilniejsze wyzwania w dzisiejszym marketingu eCommerce i dostarczamy wskazówek, jak przygotować się na zmiany, których efekty już widzimy wokół nas.   Ciekawe czasy   […]

4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!
4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!

    W poprzednim artykule zwróciliśmy uwagę, że Lean Marketing wymaga inteligentnych, wysoce wydajnych, drobnych kroków, zamiast wielkich planów marketingowych. W tym artykule pokażemy 4 praktyczne sposoby na wykonanie takich kroków i znalezienie wartościowych klientów we własnej bazie danych.   Wzmocnienie elementów strategii lean   Jak wskazaliśmy również w poprzednim artykule, niektóre elementy strategii Lean […]

Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?
Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?

    Najpierw było Lean Manufacturing, potem Lean Management. Ukonstytuowały one powszechne rozumienie terminu Lean, który oznacza osiąganie celów bez kosztownych strat lub nadwyżek – czasu, zasobów lub wysiłku. Lean Marketing zawiera wszystkie te elementy, a ponadto czerpie wiele ze stylu zarządzania projektami Agile. Lean Marketing jest również znacznie łatwiejszy, gdy masz platformę Customer Data […]