Jeśli nie pop-up, to co? Poznaj sidebary!

Zatrzymanie kontaktu, który właśnie opuszcza stronę, wyciągnięcie danych kontaktowych w zamian za drobny upust na zakupy, przedstawienie manifestu firmy – są sytuacje, w których najlepiej sprawdzi się pop-up. Jako pojawiający się znienacka przyciągacz uwagi nie ma on sobie równych. Czym jednak można go zastąpić, jeśli podskórnie czujesz, że to jeszcze nie czas na najcięższą artylerię?

Od razu odpowiem – pop-up ma młodszego brata. Sidebar, bo o nim mowa, to małe okienko wysuwające się z boku strony i zachęcające do podjęcia pewnych akcji. Żebyś nie musiał daleko szukać, przykład znajdziesz tutaj, po lewej stronie okna (lub na dole, jeśli czytasz te słowa na ekranie smartfona). Kolorowy pasek z ikonami social media, dzięki któremu możesz podzielić się ze znajomymi ciekawym artykułem to właśnie sidebar.

Mimo dość prostej konstrukcji to proste narzędzie z zakresu website marketingu czasem jest w stanie zdziałać dużo więcej niż jego bardziej krzykliwi pobratymcy. Wędrując po różnych stronach na pewno widziałeś różne przykłady jego zastosowania. Do najważniejszych i najefektywniejszych z nich można zaliczyć:

  • zdobycie danych kontaktowych, np. zapis do newslettera,
  • zaangażowanie czytającego w inne kanały przekazu używane przez markę,
  • poszerzenie kreowanego doświadczenia przez pokazywanie treści czy produktów komplementarnych do oglądanych,
  • ocieplenie wizerunku, np. poprzez przedstawienie sprzedawców, czy autorów tekstów,
  • profilowanie progresywne, czyli zbieranie brakujących na karcie kontaktu danych w tempie dostosowanym do poziomu zaangażowania użytkownika.

Teoretycznie wszystkie z tych rzeczy można “załatwić” dobrze skrojonym pop-upem dynamicznym. Jednak nie wszyscy odbiorcy zareagują na niego zgodnie z założeniem. Mając to na uwadze warto wesprzeć swoje działanie czymś nieco mniej krzykliwym i inwazyjnym.

 

Niewielkie okienko pojawiające się obok przeglądanych treści, mimo że nie angażuje całej uwagi kontaktu, to jednak jest cały czas obecne i czeka niczym usłużny lokaj na moment, kiedy dana osoba będzie gotowa skorzystać z jego pomocy. Na przykład znaleźć artykuł opisujący niezrozumiałe pojęcie w czytanym tekście, przykłady innych zastosowań oglądanego przedmiotu, czy informacje o autorze czytanego posta. Albo na przykład zostawić email, żeby na bieżąco dostawać powiadomienia o nowościach na stronie. Nic nie jest wymuszone – decyzja o skorzystaniu należy do samego użytkownika.

W tym miejscu widać pewną przewagę sidebara nad pop-upem: zostawiając maila przez pop-up często działamy pod wpływem impulsu, a później szybko zapominamy o swojej decyzji, albo zmieniamy zdanie – dlatego jakość leadów pozyskanych w ten sposób jest zmienna. Natomiast jeśli czytając stronę sami decydujemy, że chcemy się bardziej zaangażować to jest to z reguły przemyślana decyzja, którą podtrzymamy przy pierwszym, trzecim i dziesiątym z kolei mailingu.

 

Przed zaimplementowaniem kodu musisz zaplanować i zaprojektować następujące elementy okienka:

  • cel
  • rozmiar
  • położenie na stronie
  • kolory
  • grafika
  • formularz
  • przekierowanie

O ile konieczność zaplanowania elementów graficznych wydaje się naturalna i oczywista, o tyle planowanie celu może być nieco konfundujące. Spieszę z wyjaśnieniem.

Każdy “bajer” na stronie powinien mieć jakąś funkcję i być projektowany tak, aby ten cel osiągnąć. Tak naprawdę nie ma znaczenia, czy Twój sidebar będzie służył zbieraniu adresów email, promowaniu dodatkowych treści, czy przekierowaniu do social media. Ważnym jest, by każdy jego element stanowił spójną całość z wybranym i podkreślonym wezwaniem do działania. I to wszystko. Jeden element – jeden cel. Jeżeli dorzucisz coś więcej, to odwiedzający pogubią się i nie będą wiedzieli co mają w danym miejscu zrobić.

I to w sumie tyle. Sidebary są bardzo prostym narzędziem, zarówno do stworzenia jak i implementacji. Chcesz mieć Sidebar u siebie na stronie? Nic prostszego – zobacz jak stworzyć formularz i jak zaimplementować sidebar na stronie:

 

A jeśli szukasz inspiracji, to tutaj znajdziesz przykłady kreatywnego wykorzystania sidebarów:

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]