Opt-in? Dwa razy poproszę!

Szybkie pytanie: Wolisz iść na umówione i potwierdzone spotkanie biznesowe z osobą, która jest wstępnie zainteresowana Twoją ofertą, czy chodzić od drzwi do drzwi w 10-piętrowym bloku i próbować sprzedać coś z walizki na kółkach? Jeżeli bez wahania wybrałeś pierwszą opcję, to powiedz mi proszę, dlaczego nie miałbyś przełożyć tej praktyki na obszar swojego email marketingu?

 

Niestety, pomimo rozwoju technologii i oprogramowania do automatyzacji marketingu wiele osób nadal traktuje mailing jako tańszą alternatywę akwizycji – rozsyłają swoje maile do wszystkich, nie dbając o to, czy odbiorcy są zainteresowani tym co otrzymują, ani nawet czy się na to zgodzili.

 

Obecnie w dużej części krajów prawo wymaga zastosowania double opt-in, czyli praktyki, w której kontakt po zapisie na listę subskrypcyjną dostaje email z prośbą o potwierdzenie zapisu. Dopiero kiedy kliknie w link aktywacyjny możesz zgodnie z prawem wysyłać do tego kontaktu treści marketingowe. W Polsce aktem prawnym regulującym tę kwestię jest Art. 24. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku, który mówi: „Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny”.

 

Double opt-in jest powszechnie uznawany za tzw. dobrą praktykę marketingową. Poza spełnianiem wymogów prawnych służy ona kilku celom.

  1. Podnoszenie jakości bazy danych – lista kontaktów utworzona po pierwsze w sposób organiczny, a po drugie z potwierdzeniem chęci otrzymywania wiadomości marketingowych jest bardziej wartościowa – masz pewność, że dany kontakt świadomie podjął decyzję o otrzymywaniu od Twojego newslettera, wiadomości edukacyjnych czy ofert specjalnych.
  2. Higiena bazy danych i obniżenie kosztów email marketingu – drugim pozytywnym aspektem zastosowania podwójnego opt-in jest pomoc w utrzymaniu porządku w bazie danych. O tym jak bardzo istotne jest dbanie o jej higienę pisaliśmy tutaj. Aby uniknąć comiesięcznego odgracania listy adresów z tych wszystkich pozycji, które z powodu literówek, czy pomyłki nie są w żaden sposób wartościowe i obniżają wskaźniki dostarczalności, dobrze jest filtrować adresy już na etapie ich dodawania. Double opt-in daje pewność, że nowy adres istnieje. Dodatkowo obniża to koszty narzędzi do automatyzacji email marketingu – nie musisz przejmować się tym, że wysyłasz wiadomości, które na 100% nie zostaną dostarczone.
  3. Unikanie tzw. spam traps – kilka słów wyjaśnienia – spam traps to adresy nieistniejących osób służące do wyłapywania i raportowania nadawców, którzy wysyłają treści marketingowe bez uzyskania odpowiednich zgód. Używając praktyki podwójnego zapisu nie dasz się złapać w tę pułapkę!
  4. Granie na zasadach fair play – double opt-in to też narzędzie budowania wizerunku. Już na początku znajomości komunikujesz odbiorcom zasady współpracy i grasz w otwarte karty. Zapewne istnieją dziedziny, w których trzeba zachować odrobinę tajemniczości, jednak przesycony kanał mailowy do nich nie należy. Zachowując się po dżentelmeńsku z pewnością zyskujesz w oczach potencjalnych klientów.

Na co trzeba uważać przy double opt-in?

Jakkolwiek pożądana, praktyka podwójnego zapisu bywa blokowana przez dwie pułapki, na które trzeba zwrócić baczną uwagę projektując tak mechanizm zapisu jak i wiadomość z potwierdzeniem.

Osoby zapisujące się na listę mailingową nie muszą być świadome konieczności potwierdzenia zapisu. Projektując formularz kontaktowy, pop-up czy landing page zakomunikuj jasno i wyraźnie, że po kliknięciu w przycisk “zapisz” odbiorcy muszą jeszcze potwierdzić fakt zapisania klikając w link aktywujący w wysłanym automatycznie mailu. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • jako krótką instrukcję obrazkową obok pola do zapisu,
  • jako informację wyświetlaną na tzw. thank you page – grafice lub stronie wyświetlającej się po przesłaniu adresu email,
  • w formie pop-up,
  • itp.

Drugim problemem jest fakt, że dany odbiorca nie widzi wysłanego maila – być może nie wie, że powinien się go spodziewać (patrz powyżej), albo też wiadomość ląduje w spamie. O samym spamie napisaliśmy już kilka artykułów, na przykład ten, czy ten. Ogólna zasada podczas tworzenia wiadomości to: zrób to tak prosto jak tylko się da – prosty nagłówek, konkretny nadawca, jasna treść, wyraźne wezwanie do działania i tak mało grafik jak to tylko możliwe.

 

A jakie są Twoje sposoby na double opt-in?

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]