Przewodnik po platformach społecznościowych dla Ecommerce

Z młodzieżowej nowinki Social Media ewoluowały do wszechobecnego tła naszych codziennych działań. W tej chwili ciężko jest znaleźć w sieci miejsce wolne od wtyczek mediów społecznościowych: przycisku Lubię to, Udostępnij, czy chociażby Zaloguj się za pomocą…

Social Media to nie wyszukiwarka

Oba kanały mają szeroki zasięg i dają możliwość płatnej promocji towarów i usług. Jednakże patrząc od strony użytkownika, służą zupełnie różnym celom.

  • Wyszukiwarka służy do znajdowania rozwiązań konkretnych problemów, wyszukiwania najkorzystniejszych ofert i informacji na temat planowanych zakupów.
  • Facebook to największa spersonalizowana gazeta z sekcją towarzyską.
  • Twitter to najszybciej uaktualniany serwis z newsami.
  • Instagram… to Twitter z obrazkami.
  • Snapchat to największy Hydepark.
  • Linkedin to największa sieć zawodowa.
  • Pinterest to największa baza inspiracji.
  • Quora to najobszerniejsza baza odpowiedzi na pytania prawdziwych osób.

 

Najważniejsze liczby w Social Media

  • 80/20

80% treści edukacyjnych i rozrywkowych vs. 20% treści sprzedażowych.

  • 4-1-1

    Każdy post o charakterze marketingowym = 4 publikacje z wartościowymi treściami z innych źródeł + 1 post istotny dla odbiorców.

 

Najważniejsze KPI dla Social Media

Stosuj system KPI żeby:

  • mierzyć skuteczność podejmowanych działań i wiedzieć, które z nich należy zmienić bądź poprawić,
  • zidentyfikować najbardziej efektywne działania,
  • dostarczać pracownikom feedbacku na temat wykonywanej przez nich pracy,
  • lokalizować problemy,
  • mierzyć stosunek kosztów do uzyskanych efektów,
  • ilość publikowanych treści,
  • ilość udostępnień,
  • ilość komentarzy,
  • konwersje,
  • recenzje klientów,
  • wzrost liczby odbiorców,
  • wspomnienia marki w Social Media,
  • dla płatnych reklam: koszt per lead i koszt per sprzedaż.

 

Storytelling

Okres skupienia uwagi internautów stopniowo się obniża. O ile w 2012 roku wynosił on około 12 sekund, o tyle w 2015 obniżył się do 8 sekund. Dlatego dużo łatwiej dotrzeć do odbiorcy za pomocą treści wizualnych niż słowa pisanego. Filmiki czy instrukcje obrazkowe dużo szybciej pokazują jak efektywnie wykorzystać dany produkt niż dowolna inna instrukcja.

  • Wyświetlenie krótkiego filmu na temat produktu zwiększa szansę na zakup o 85%;
  • Treści wizualne w mediach społecznościowych powodują wzrost zaangażowania o 180%;
  • Dołączenie obrazka do Tweeta skutkuje wzrostem liczby retweetów o 150%;
  • Artykuły z obrazkami mają o 94% więcej wyświetleń niż tekstowe;
  • Jeżeli klient kliknie w fotografię prawdziwej osoby, szanse na konwersję rosną o 200%.

 

Storytelling to treści wizualne opowiadające historię. Marketerzy mają do dyspozycji różnorodne rodzaje treści:

  • memy,
  • video,
  • infografiki,
  • obrazy,
  • mikrokontent,
  • pokazy slajdów,
  • treści dostarczone przez fanów i klientów.

Odpowiednio poskładane, sprzyjają stworzeniu niezwykłego doświadczenia konsumenta – media społecznościowe idealnie nadają się do dzielenia się historiami z szerszą publicznością.

 

 

Najważniejsze platformy społecznościowe

 

Facebook

Facebook to niewątpliwie król serwisów społecznościowych. Także facebookowa aplikacja jest najczęściej używaną wśród wszystkich grup wiekowych użytkowników mobile.

Facebook lubi treści graficzne. Dobrze dobrane zdjęcie to połowa sukcesu danego posta. Niebieski serwis honoruje również filmiki i uruchamia je automatycznie osobom przeglądającym “ścianę” (eng. wall).

Na osobną uwagę zasługują inspirujące cytaty i ciekawe statystyki. Ich treść należy dobrać do profilu odbiorców fanpage. Warto prowadzić cykle tematyczne – Środowe porady, Sobotni komiks, Poniedziałkowa statystyka, etc.

 

Częstotliwość – 1 post dziennie

Najlepsze dni – czwartek i piątek

Najlepsza godzina:

13:00 – najwięcej polubień

15:00 – najwięcej udostępnień

 

Twitter

Twitter ma ogromny potencjał marketingowy. Można go użyć zarówno jako generatora leadów, jak i narzędzia do budowania świadomości marki.  Jest jedną z największych platform i jest wymieniany jako jeden z wiodących (patrząc pod kątem aktywnych użytkowników) serwisów społecznościowych na całym świecie.  

Najchętniej retweetowane treści to:

  • Tweety tekstowe, poniżej 100 znaków, zawierające link,
  • Obrazki o charakterze humorystycznym,
  • Artykuły typu How-to i Listy,
  • Cytaty, zwłaszcza w formie graficznej.

 

Ważną częścią tweetów są tzw. hashtagi – pozwalają zwiększyć zasięg i dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych treściami.

 

Częstotliwość – 1-30 tweetów dziennie

(sugerowane: 3-5 tweetów dziennie)

Najlepsze dni:

B2B: poniedziałek – piątek

B2C: środa, sobota, niedziela

Najlepsza godzina:

17:00, 12:00, 18:00 – najwięcej udostępnień (retweetów)

12:00, 18:00 – najwięcej kliknięć

 

Instagram

Instagram to imperium. Miesięcznie aktywnie korzysta z niego 400 milionów użytkowników. To tak jakby nagle większość mieszkańców Ameryki Północnej zaczęła wrzucać i lajkować zdjęcia za pośrednictwem tej platformy

Najważniejszą cechą postów na Instagramie jest ich estetyka. Publikowane treści muszą być dopracowane pod względem graficznym, być oryginalne i wyróżniać się wśród innych.

Powinny również korespondować z ogólnym wizerunkiem marki. Oprócz zdjęć warto też publikować video, oraz treści tworzone przez fanów.

 

Częstotliwość – 1-2 posty dziennie

Najlepszy dzień – poniedziałek

Najlepsza godzina – 15:00 i 16:00

 

 

Dobre praktyki Social Media

 

Recykling treści
Publikuj treści wielokrotnie. Treścią np. postem z bloga, powinieneś podzielić się z publicznością kilka razy (w tym samym kanale). „Im częściej coś udostępniasz, tym więcej lajków dostaniesz”, powiada Neil Patel, który zaleca wielokrotne udostępnianie tej samej treści. To nie znaczy, że masz postować co godzinę (to wciąż czyni z Ciebie spamera i zasługuje jedynie na naganę)! Pamiętaj też, że kiedy udostępniasz tę samą treść kolejny raz, zmieniaj za każdym razem treść samego posta (nie kopiuj mechanicznie tego samego posta czy tweeta).

Planuj posty i Tweety
Kiedy wpadnie Ci do głowy błyskotliwy mem czy odwołanie do czegoś, co aktualnie jest popularne, wrzuć to! Nie da się zaplanować świetnych pomysłów ani jednodniowych trendów, więc zostaw trochę luzu w kalendarzu postów i traktuj go elastycznie. To dotyczy także interakcji z Twoją publicznością: jeśli angażujesz się z nimi w dyskusję, może się okazać, że zasadniej w danym momencie będzie dostarczyć odbiorcom wiedzę na temat, który teraz ich interesuje, niż coś, co miałeś w planach).

Zaplanuj czas na Social Media

Unikaj sytuacji, w których jesteś non-stop podłączony do mediów społecznościowych i od czasu do czasu przerywasz regularne zadania, by sprawdzić komentarze na Facebooku, potem wracasz do przerwanej pracy, by za chwilę zamieścić tweeta, i tak w koło Macieju. W ten sposób nie możesz skupić się na żadnej aktywności, a ponieważ nie pilnujesz precyzyjnie określonych celów do realizacji, zdarza Ci się zorientować, że przez 40 minut siedzenia na Facebook nie zrobiłeś nic pożytecznego, wymiernego.

 

Przydatne narzędzia

Tworząc same posty warto jest skupić się na ich wizualnej części. W sieci można znaleźć wiele darmowych edytorów graficznych pozwalających na łatwe tworzenie prostych grafik. Warto wspomnieć Canvę (canva.com) – do prostych infografik i mikro treści, Piktochart (piktochart.com) – do bardziej złożonych infografik,  czy chociażby Place It (placeit.net) – do umieszczania zrzutów ekranu na zdjęciach urządzeń mobilnych.

Dystrybucja

Planowanie postów, jak już było wspomniane, zarówno oszczędza cenny czas marketera, jak i wymusza uporządkowaną i spójną komunikację w różnych kanałach dystrybucji. Szukając narzędzia do planowania postów warto zwrócić uwagę na takie pozycje jak Buffer, czy CoSchedule. Oba pomagają zaplanować cały tydzień i ustawić proste automatyzacje jak na przykład “zatwittowanie” o opublikowanym na wordpressie artykule blogowym.

Ciekawą alternatywą jest połączenie działań w Social Media z platformą do automatyzacji marketingu, jak na przykład SALESmanago Marketing Automation. Nie tylko pozwala ona na zakolejkowanie postów w najpopularniejszych serwisach, ale też angażuje informacje, które posiadasz na temat swoich kontaktów podczas tworzenia tzw. Custom Audiences, czyli grup odbiorców na Facebook. Skuteczne kampanie na Facebooku są skierowane do grup najchętniej wchodzących w interakcję w danym obszarze zainteresowań. Precyzyjne targetowanie jest tu kluczem do sukcesu. W SALESmanago możesz tworzyć grupy docelowe Facebooka bazując na indywidualnie monitorowanych przez system zachowaniach użytkowników, takich jak dodanie tagu do kontaktu, osiągnięcie przez kontakt etapu w lejku, osiągniecie przez kontakt określonego scoringu, czy na przykład wypisanie się kontaktu z wysyłek.

 

Analiza

Jak wszystkie inne działania marketingowe, także publikacje w mediach społecznościowych wymagają monitorowania skuteczności i analizy tego co działa, co trzeba zmodyfikować, a czego absolutnie należy się pozbyć.

Przydatne mogą okazać się takie aplikacje jak:

  • LikeAlyzer, czyli darmowe narzędzie które analizuje fanpage i wskazuje interesujące statystyki na jego temat.
  • Cyfe, oferujący szczegółową analizę Social Media, SEO, AdWordsów i wzmianek.
  • Social Mention, który monitoruje Social Media w czasie rzeczywistym. Social mention wskazuje emocje jakie towarzyszą wpisanemu hasłu, najczęściej wypowiadających się na ten temat użytkowników, topowe hashtagi i ostatnie wzmianki.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]