Jego/Jej odpowiedzi na Digital Marketing FAQ

Niedawno podczas lunchu zadaliśmy sobie pytanie, czy mężczyźni i kobiety patrzą inaczej na zagadnienia związane z marketingiem? Zamiast dać się złapać w pułapkę typowej międzypłciowej, pełnej stereotypów polemiki postanowiliśmy podejść do tematu w stylu SALESmanago i zwyczajnie przetestować roboczą hipotezę. Wybraliśmy 10 popularnych pytań z zakresu marketingu cyfrowego, posadziliśmy redaktorkę i redaktora przed osobnymi laptopami i kazaliśmy na nie odpowiedzieć. Efekt? Zobaczcie sami!

 

 

#1 Główne różnice pomiędzy marketingiem tradycyjnym i cyfrowym?


Ona: Ogólnie marketing cyfrowy wywodzi się z tradycyjnego więc siłą rzeczy ich założenia są identyczne – business first (działania marketingowe służą przede wszystkim generowaniu zysków). Różnice widać dopiero w ilości dostępnych danych i ilości kanałów, które pozwalają komunikować się z odbiorcami. Dodatkowo, marketing cyfrowy wymusza niejako integrację danych z różnych źródeł, tak żeby odwoływać się do przeszłych akcji i jednocześnie przewidywać przyszłe potrzeby konsumentów.


On: Cyfryzacja wymusza działania dynamiczne i w czasie rzeczywistym. Przy marketingu tradycyjnym wydłuża się czas działania i reakcji na dane zdarzenia. Marketing cyfrowy daje możliwość reagowania w trybie “instant” – trzeba działać szybko i skutecznie, gdyż konkurencja nie śpi!

 

#2 Jak planować strategię w marketingu cyfrowym?


Ona: Efektywne i skuteczne prowadzenie działań marketingowych wymaga opracowania planu strategicznego, który powinien zawierać:

  • grupę docelową odbiorców (wiek, płeć, miejsce zamieszkania)
  • komplementarność grupy docelowej z potencjalnym medium (np. urządzenie mobilne)
  • format reklamy oferowanej przez medium
  • koszt dotarcia do odbiorców
  • podsumowanie i wnioski z poprzednich kampanii

Dodatkowo ważnym elementem planu strategii marketingowej jest ustalenie i zestawienie zamierzonego celu tych działań. Każdy kierunek wymaga osobnego opracowania budżetu i wiąże się z różnymi działaniami


On: Trzeba wyjść od dokładnego poznania klientów i ich zachowań. Na początek analizuję więc ruch na stronie, lejek sprzedażowy i szukam punktów konwersji, w celu znalezienia możliwych usprawnień i zmian. Następnie planuję i ciągle testuję kampanię omnichannel z uwzględnieniem najczęściej powtarzających się scenariuszy. Kampania to żywy, złożony proces i organizm, dlatego warto stosować do niej metodologię opartą na Lean Management i Six Sigma, aby cały czas reagować i wykręcać coraz lepsze liczby.

 

#3 Jak mierzyć rezultaty?


Ona: Po pierwsze – odpowiedzieć sobie na pytanie: Co na koniec dnia przekłada się na zysk? Raczej nie będą to “lajki” pod postem na Facebooku, ani tym bardziej serduszka na Twitterze. Raczej celowałabym w to, co prowadzi bezpośrednio do konwersji, czyli rejestracje na wersję demo, mailing, czy konsultacje 1-do-1 z konsultantem. Do mierzenia rezultatów można użyć różnych narzędzi, najwygodniejsza jest jednak platforma marketing automation z zewnętrznymi integracjami, która będzie zbierać statystyki w jednym miejscu i dodatkowo pomoże w ich analizowaniu.


On: Zależnie od biznesu, jaki prowadzimy, i na czym nam w danym momencie zależy – szukamy dla siebie tych wskaźników, które REALNIE dają nam korzyści, są dla nas istotnymi danymi o konwersji, zaangażowaniu lub sprzedaży.

 

#4 Na co wydawać pieniądze w marketingu cyfrowym?


Ona: Na bycie widocznym, na lead generation i na remarketing. Bez widoczności nie ma ruchu, bez ruchu nie ma leadów, bez leadów nie ma sprzedaży. A bez remarketingu nie rozwija się długoterminowych relacji z klientami.


On: Na jakość. Na działania, które pomogą nam osiągać lepsze rezultaty (wracamy do punktu #3). Z pewnością warto dbać o dobry kontent, gdyż bez tego nawet najlepsze narzędzia, platformy i systemy nie pomogą i nasz przekaz się a) nie obroni b) nie przebije przez gąszcz innych reklam, c) nie zapisze w pamięci odbiorcy będąc nijakim i niespersonalizowanym.

 

#5 Najważniejsze KPI digital marketera (i czemu właśnie te)?


Ona:  Różne odłamy marketingu cyfrowego mają różne mierniki sukcesu. Gdybym miała wybrać ten jeden jedyny to podałabym współczynnik konwersji, a jeśli mogłabym dodać drugi to byłby to jej koszt. Najważniejszym zadaniem marketingu, tak w ujęciu klasycznym jak i nowoczesnym jest wygenerowanie zysku. To właśnie konwersja pozwala zidentyfikować najbardziej efektywne działania, dostarczać pracownikom feedbacku na temat wykonywanej przez nich pracy, czy mierzyć stosunek kosztów do uzyskanych efektów. Poza tym na pewno też ważne są: ruch na stronie, koszt pozyskania leada, OR i CTR dla mailingów, czy ROI.


On: Ostatecznie, na koniec dnia interesuje mnie koszt wygenerowania leada (CPL) oraz całkowity koszt zdobycia klienta. Jako zarządzający biznesem muszę widzieć “big picture” i dbać o maksymalną rentowność przedsięwzięcia.

 

#6 Narzędzia must-have w marketingu cyfrowym to?


Ona: Coś do zarządzania kontaktami, automatyzowania działań, analizy skuteczności własnych poczynań i analizowania poczynań klientów. Także coś co pozwoli optymalizować podróż zakupową klienta i reagować w czasie rzeczywistym tam, gdzie jesteś potrzebny. Jednym słowem przyzwoita platforma Marketing Automation z odpowiednimi integracjami zewnętrznymi powinna dać radę.


On: Ciężko wyobrazić sobie pracę bez jakiegoś systemu CRM, narzędzia do automatyzowania komunikacji wychodzącej (głównie tej mailowej, lecz nie tylko), a w przypadku prowadzenia sprzedaży online, także narzędzi do śledzenia ruchu na stronie i dynamicznego personalizowania treści reklamowych i marketingowych.

 

#7 Co lepiej działa – Inbound, czy Outbound (i dlaczego)?


Ona: Ani jedno, ani drugie. Zmiany w mentalności klientów (istniejących i potencjalnych) wymuszają rewizję obu podejść. Same w sobie świetne treści bez odpowiedniej dystrybucji nie wystarczą do osiągnięcia spektakularnego sukcesu, podobnie jak agresywna kampania outboundowa ignorująca personalizację i potrzeby odbiorców. Złotym środkiem jest podejście holistyczne, typu Customer Value Marketing, które łączy w sobie to co najlepsze z obu tych filozofii.


On: Outbound jest niezbędny, lecz osobiście wolę działania inboundowe, gdyż dają one możliwość budowania obrazu i charakteru firmy w oczach jej klientów. Dobrze prowadzony Inbound marketing może doskonale wpłynąć na brand awareness, a przy okazji przynosić leady relatywnie tanim kosztem – dwa w jednym.

 

#8 Jakie są najważniejsze trendy w nadchodzących latach w digital marketingu?


Ona: Moim zdaniem będzie to szło dwutorowo – po pierwsze będziemy robić coraz lepszy użytek z nowości, zatem warto zwrócić uwagę na VR/AR (wirtualna i rozszerzona rzeczywistość) oraz SI (sztuczną inteligencję w komplecie z mechanizmami machine learning). Na pewno ważne też będzie pełne wykorzystanie Omnichannel. Druga ścieżka to powrót do klasyków i ich ponowne zdefiniowanie – już teraz renesans przeżywa email marketing, a lada chwila zwrócimy spojrzenia na marketing skierowany do anonimowych użytkowników. Oczywiście w nowej szacie.


On: Personalizacja, personalizacja i jeszcze raz personalizacja. Nie wyobrażam sobie tworzenia jednego, generalnego tekstu ofertowego, którego miałbym wysłać zarówno do ucznia gimnazjum, jak i matki dwójki dzieci. To są kompletnie różne światy i niemal różne języki. Najważniejszym trendem dla mnie jest personalizacja dynamicznej treści w mailach i powiadomieniach.

 

#9 Czy inwestować w social media, a jeśli tak to w jakie?


Ona: Profile firmowe i reklama w social media wydają się być czymś bez czego ciężko istnieć w dzisiejszym świecie. Warto zatem prowadzić strony w różnych serwisach dostosowanych do specyfiki branży. Warto zainwestować jednak przede wszystkim w osobę, która autentycznie rozumie media społecznościowe i umie opracować dla nich strategię. Najpewniejszymi strzałami wydają się być LinkedIn, Facebook i Twitter. Dokładnie w tej kolejności.


On: Oczywiście, że inwestować, tylko w takie, na których aktywni są nasi klienci (dla jednego typu biznesu lepiej zadziała Twitter, dla innego LinkedIn), aczkolwiek na dzień dzisiejszy obecność na Facebooku jest obowiązkowa.

 

#10 Jakie kanały komunikacji warto wykorzystywać?


Ona: Najprostszy na początek jest email marketing i social media ze szczególnym uwzględnieniem Facebooka. W następnej kolejności idzie kanał mobile i strona www, a stawkę zamykają POSy i pozostałe media. Najważniejsze to utrzymywać spójność przekazu niezależnie od kanału!

On: Absolutnie każdy, którym jesteśmy w stanie dotrzeć do naszych odbiorców, z zaznaczeniem jednej istotnej rzeczy – musimy dostosować kontent do medium z jakiego korzystamy. Ten sam przekaz może, a właściwie musi przybierać zupełnie różne formy, w zależności od tego jakim kanałem go kierujemy.

 

Jak sami widzicie, odpowiedzi czasem są zaskakująco zbieżne, czasem skupiają się na czymś zupełnie różnym w zależności od tego, przez kogo były pisane. Ostateczne wnioski wyciągnijcie jednak sami.

 

Podoba wam się ten nowy format posta? O czym chcecie poczytać w kolejnych wydaniach?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]