3 strategie odzyskiwania opt-outów

Oto ON – Mityczny Pogromca Baz Kontaktowych,  Postrach KPI i Szary Wicher Działu Marketingu: OPT-OUT.

Określenie opt-out oznacza ni mniej ni więcej tylko zbiór metod dzięki którym odbiorcy mogą uniknąć otrzymywania treści od danego nadawcy. Najczęściej powiązane jest z email marketingiem, ale może dotyczyć także powiadomień wysyłanych z poziomu przeglądarki, czy powiadomień push powiązanych bezpośrednio z marketingiem aplikacji mobilnych.

 

Skala problemu wydaje się niewielka – średni współczynnik opt-out wyniósł w zeszłym roku 0,53% i zmniejszył się o 0,03% w stosunku do roku poprzedniego. Ogólnie przyjęło się uważać, że jeżeli wskaźnik ten nie przekracza 2%, to dany nadawca mieści się w normie rynkowej.

Pamiętając jednak, że w sektorze usług B2B współczynnik kliknięć w mailingach (CTR) wyniósł w tym samym okresie niewiele ponad 1,4% (to tak jakby co trzecia z osób, które kliknęły w link w Twojej wiadomości, wypisała się z listy mailingowej!) warto zastanowić się, jak jeszcze raz przekonać do siebie te zbłąkane owieczki, a przynajmniej spróbować to zrobić.

 

Przyczyn wypisania się z listy może być wiele. Żeby nie szukać zbyt daleko wymieńmy te najpopularniejsze:

  • nieciekawe treści,
  • za częste wysyłki,
  • znalezienie wygodniejszego kanału informacyjnego

 

Poniżej przedstawiamy trzy propozycje strategii reaktywacji tych kontaktów.

 

Taktyka 1: “Na Social Media”

 

Mając odcięty jeden kanał nie tracisz jeszcze całkowicie możliwości komunikacji z danym odbiorcą. Najpopularniejszą obecnie platformą społecznościową jest Facebook.

  • Miesięcznie liczba aktywnych użytkowników (MAU) Facebooka wynosi 1,59 miliarda, i rośnie o 14% rokrocznie;
  • Dziennie (DAU) liczba ta wynosi 1,04 miliarda (stan na grudzień 2015), i wzrasta co roku o 17%;
  • Tylko w Europie jest ponad 307 mln prywatnych kont facebookowych;
  • Błękitny serwis najpopularniejszy jest pośród 25 – 34-latków – używa go aż 29,7% osób z tej grupy wiekowej;
  • Przeciętna wizyta w tym serwisie trwa około 20 minut.

 

Korzystając z integracji reklam na Facebooku z procesami marketing automation marketerzy otrzymują możliwość znacznie skuteczniejszego, w pełni spersonalizowanego i zautomatyzowanego dotarcia do poszczególnych klientów i ich grup.

 

Integracja ta pozwala wypełnić lukę w podejściu markerów do social media: większość z nich przyznaje, że korzysta z Facebooka w celach biznesowych, ale tylko 45% uważa, że te działania przynoszą efekty (badanie Social Media Examiner, 2015).

Ponieważ automatyzacja wyświetlania reklam lub postów sponsorowanych może być przeprowadzona w oparciu o dowolne dane gromadzone w CRM, np. dane o wypisie z listy mailingowej, można łatwo przygotować i zautomatyzować kampanię reaktywującą w tym właśnie kanale.

 

Taktyka 2: “Na Kampanię Display”

 

Wszyscy znamy remarketing w sieci Google i remarketing w sieciach RTB. Najprostszy przykład: Przeglądasz kilka książek w księgarni wysyłkowej, ale ani nie dodajesz ich do koszyka, ani nie zostawiasz danych. A potem, na zupełnie innej stronie widzisz pasek AdWords pokazujący Ci reklamę przeglądanej kategorii tytułów właśnie w tej kategorii, albo ramkę z konkretnymi okładkami.

Zintegrowanie reklam w sieciach RTB z platformą Marketing Automation poszerza możliwości jakie dają te sieci przez uwzględnienie szeregu danych behawioralno-transakcyjnych przy personalizacji wyświetlanych treści.

 

Zastosowań dla tej integracji jest wiele. Możesz na przykład, omijając ten nieszczęsny email, użyć jej do:

  • Wyświetlania produktów dopasowanych do ostatniego zakupu – jako reakcję na zdarzenie zewnętrzne typu zakup możesz wyświetlić produkty komplementarne lub w jakiś z nim powiązane (na przykład służące do konserwacji) .
  • Dostosowania treści do cyklu życia produktu – niektóre przedmioty mają ograniczoną trwałość, lub są zamawiane z dużą regularnością. Możesz wysyłać ofertę przypominającą mailem, ale jeżeli nie masz takiej możliwości, to wykorzystaj sieci RTB.
  • Dostosowania przekazu do cyklu życia klienta – na przykład jeśli rok temu kupował ubranka dla noworodka, to teraz możesz uruchomić kampanię z przedmiotami odpowiednimi dla rocznego berbecia.
  • Zachęcenia go do ponownego opt-in – pokaż konkretne korzyści płynące z wyrażenia zgody na otrzymywanie wiadomości marketingowych: rabaty, udział w losowaniu nagród, darmowe treści, itp.

 

Taktyka 3: “Na Website Marketing”

 

To że ktoś nie chce już otrzymywać Twoich wiadomości oznacza nie, że kompletnie zrywa z Tobą kontakt, tylko, że coś robisz nie tak jak trzeba w tym kanale. Dołóż wszelkich starań, żeby Twoja strona była maksymalnie przyjazna dla odwiedzających:

Wyświetlaj użytkownikom te treści, które będą w jakiś sposób odpowiadać ich potrzebom i jednocześnie zachęcaj ich do ponownego wyrażenia zgody na wysyłkę treści. Email marketing nie dość, że utrzymał swój status najwygodniejszego kanału komunikacji, ale też przeżywa prawdziwy renesans.
I ostatnia rada – dowiedz się DLACZEGO dana osoba wypisała się z wysyłki. Mając tę wiedzę, będziesz w stanie poprawić swoje działania, tak, żeby zminimalizować ilość wypisów i tworzyć mailingi, które ludzie będą chcieli otrzymywać.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]