Stressed business man rushing in the office

Choć zazwyczaj kojarzy się nam z błyskotliwymi reakcjami marek na bieżące wydarzenia (co może czasem skończyć się niewesoło: zobacz, jak RTM może się nie powieść) oraz angażowanie się w dyskusję, to termin obejmuje również podejście, w którym reagujemy na oczekiwania, potrzeby i działania użytkownika w czasie rzeczywistym – w momencie, kiedy jest na naszej stronie, używa naszej aplikacji, poszukuje produktu czy przechodzi koło sklepu stacjonarnego.


10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz darmowego ebooka


 

Marketing w czasie rzeczywistym

Taka filozofia marketingu odpowiada na zmieniające się zachowania konsumentów, którzy są niecierpliwi i chcą szybko znajdować to, czego szukają. Według Forrester Research, aż 89% przestaje korzystać z usług firmy po doświadczeniu frustracji, związanej z trudnością z wyszukaniem pożądanej informacji czy produktu.

Wymusza to na marketerach bardziej dialogiczne podejście: chcemy dostroić się do oczekiwań odbiorców, pozwolić im dopasować naszą stronę, sklep czy produkt do ich potrzeb.

Dlatego nie myśl o RTM jak o izolowanej akcji, ale jak o kompleksowym podejściu do Twoich klientów.

Ale jak wdrożyć go w praktyce?

 

10 sposobów na Real-Time Marketing

  1. Banery dynamiczne: Czyli rekomenduj produkty bądź rozwiązania w czasie rzeczywistym. Platforma Marketing Automation przeanalizuje zachowanie i historię danej osoby, dzięki czemu w momencie, kiedy przegląda Twoją stronę www, zobaczy banery z ofertą dopasowaną do jej potrzeb. Innymi słowy, to jego kliknięcia determinują treść banera. Pamiętaj, że możesz również dopasowywać na bieżąco komunikację do anonimowych użytkowników.
  2. Spersonalizowane treści w aplikacjach mobilnych: czyli analogicznie dopasuj treści prezentowane użytkownikowi w aplikacji mobilnej. Używając APPmanago, wiesz, jakie inne aplikacje zainstalował użytkownik, z jakich modułów Twojej aplikacji korzysta najczęściej oraz monitorujesz na bieżąco jego zachowanie. W ten sposób możesz zareagować na jego działania w aplikacji przez dopasowanie treści.
  3. Geolokalizacja i beacony: wiedza o tym, gdzie aktualnie znajduje się Twój klient, pomoże dopasować komunikat do sytuacji. Dzięki temu wyślesz mu ofertę (SMS-em czy powiadomieniem push) dokładnie wtedy, kiedy przechodzi obok Twojego salonu. Pozyskane z geolokalizacji bądź beaconów dane współtworzą również profil klienta.
  4. Powiadomienia push: powiadomienia push to cenne narzędzie, które pozwala Ci zwiększyć zaangażowanie użytkowników oraz skłonić och do sprzedaży. Pod warunkiem, że je personalizujesz (przede wszystkim stosujesz pushe 1-do-1, a nie masowe powiadomienia)! Wyślij powiadomienie, kiedy widzisz zainteresowanie klienta produktem.
  5. Live chat: daj klientowi możliwość szybkiego skomunikowania się z Tobą na stronie, kiedy nie może czegoś znaleźć lub potrzebuje konkretnej, szybkiej informacji.
  6. Alerty dla działu sprzedaży w B2B: kiedy lead, który stracił zainteresowanie, po dłuższym czasie wchodzi na Twoją stronę www i przegląda cennik, to dobry moment na telefon. Teraz Twój lead ma czas, by przyjrzeć się Twojej ofercie. Dzięki alertom sprzedawcy mogą reagować na bieżąco na zachowania odbiorców, dobierając moment kontaktu do preferencji odbiorcy. Nie myśl o Real-Time Marketingu jako o rozwiązaniu głównie dla sektorów B2C czy Ecommerce, gdzie zakupy bywają bardziej spontaniczne. 42% marketerów B2B wdraża rozwiązania RTM (dane: Econsultancy).
  7. SALESmanago Copernicus – Machine Learning – AI: technologia ucząca się zachowania każdego pojedynczego klienta, przewidująca jego zachowanie zakupowe i na bazie tego rekomendująca spersonalizowane produkty, które w ocenie algorytmów zakupi z najwyższym prawdopodobieństwem. Szczegółowy wgląd w historię zakupową, analiza korelacji produktów pomiędzy różnymi kategoriami, a także badanie ścieżki zakupowej każdego klienta umożliwi Ci dotarcie do klientów z wysoko spersonalizowaną i przyciągającą uwagę ofertą w odpowiednim momencie i miejscu.
  8. Dynamiczne formularze kontaktowe: taki formularz reaguje w czasie rzeczywistym na to, czego poszukuje użytkownik. Zamiast oferować wszystkim ten sam formularz, dodaj szczyptę osobistego podejścia: nawiąż do produktów, które użytkownik oglądał, lub do materiałów, które przeglądał.

 

Real-Time marketing to przede wszystkim filozofia komunikacji: podejście, w obrębie którego starasz się odpowiedzieć jak najszybciej na aktualną potrzebę klienta, a nie atakujesz wszystkich jedną kampanią. W ten sposób również komunikujesz się z odbiorcą wtedy, kiedy chce on kupić dany produkt, a nie w przypadkowej sytuacji, co znacząco zwiększa prawdopodobieństwo zakupu.