Kupujesz Ferrari bo jesteś bogatym singlem, czy jesteś bogatym singlem bo kupujesz Ferrari? Jak filozofia Heideggera wywraca proces sprzedaży do góry nogami.

Członek NSDAP, wdający się w kryzysie wieku średniego w pozamałżeński romans z osiemnastoletnią studentką, w końcu jeden z najważniejszych współczesnych filozofów. Czy może coś mieć wspólnego z opracowywaniem strategii sprzedażowej samochodów?

Może jak najbardziej, jeszcze jak!
 

 
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że klient kupując produkt stara się zaspokoić jakieś swoje potrzeby. Jest więc klient (podmiot), nazwijmy go Jacek, jest produkt (przedmiot), niech to będzie nowe auto i jest zakup (czynność) którego Jacek dokonuje w salonie. To czy Jacek zdecyduje się na rodzinnego vana, na sportową brykę czy małe miejskie autko decydują w teorii jego potrzeby, którego cechy danego wozu mają, również w teorii, zaspokajać.
 
Jednak jeżeli iść za myślą Martina Heideggera to wszystkie te elementy trzeba ujmować w jedno, niepodzielne zjawisko jakim jest… sam Jacek.
 
Niemiecki filozof skupił się w swych rozważaniach na tym co to znaczy „Bycie”. I doszedł do wniosku, że samo powiedzenie „Jacek istnieje” nie ma zbyt wielkiego sensu. Dzieje się tak, gdyż istnienie nie jest jakimś abstrakcyjnym zjawiskiem, lecz zawsze odbywa się w jakimś konkretnym miejscu i czasie, w jakichś historycznych realiach. Każdy istnieje na swój właściwy tylko sobie sposób. Takie „Bycie” określił Heidegger niemieckim słowem „Dasein”.
 
Jeżeli wrócimy do naszego Jacka brzmi to póki co banalnie. Jacek jest bezdzietnym biznesmenem pod czterdziestką, ma dużo kasy, mało zobowiązań i kupuje sportowe auto. Ale czemu właściwie przyjęło się, że bogaty singiel musi jeździć sportową bryką a nie vanem? Heidegger miałby na to świetną odpowiedź!
 
Tak naprawdę Jacek jest sumą wszystkich swoich wyborów i tego, co one w czasie i miejscu w którym żyje oznaczają. To nie jest tak, że jest jakiś Jacek bogaty singiel i on dlatego kupuje sobie na przykład Ferrari. Przez to, że Jacek kupuje Ferrari (i przez szereg innych wyborów dotyczących nie tylko wyborów konsumenckich ale także tych w życiu osobistym) może mówić, że jest bogatym singlem. A właściwie to i jedno i drugie, bo z każdą podobną decyzją jego taka, a nie inna tożsamość umacnia się i powstaje pewne zamknięte koło: im bardziej jesteś taką, a nie inną osobą, tym większą będziesz miał tendencję do umacniania swojej tożsamości. Tak można wytłumaczyć dlaczego biedni którzy dorwali się szybko do dużych pieniędzy (np. w totolotku) potrafią szybko je stracić: nie potrafią żyć w „nowym świecie”, do którego ich nagle wrzucił przypadek.
 
Dlatego też Jacek nie może sobie kupić, powiedzmy Volkswagena Sharana. Utarło się, że bogaci biznesmeni nie jeżdżą rodzinnym vanem. Gdyby zajechał czymś takim do miejsca, gdzie zwykle bywają bogaci biznesmeni i krzyknął „patrzcie jaki fajny wóz kupiłem!” kumple patrzyliby na Sharana zaparkowanego pomiędzy Lamborghini a Mercedesem AMG jak na pojazd kosmitów. Chyba, że Jacek jest takim biznesmenem-kosmitą to wtedy… jak najbardziej powinien kupić Sharana, bo między innymi dzięki takim decyzjom takim właśnie kosmitą jest! Ingvar Kamprad nie byłby Ingvarem Kampradem zarówno gdyby nie założył IKEI, jak i gdyby nie jeździł 20-letnim Volvo.
 
Jedna rada dla sprzedawcy od Heideggera? Nie mów ludziom, że czegoś potrzebują, bo tacy ludzie jak oni właśnie takiej rzeczy potrzebują. Powiedz im, że są takimi ludźmi przez to, że tego potrzebują. Niewielka grupa klientów potrzebuje Ferrari. Ale na świecie żyje masa facetów, która chciałaby być kimś, kto do tej niewielkiej grupy należy. Trzeba o tym pamiętać, bo może nawet jak nie mają na wóz, to kupią chociaż perfumę z jego logiem?
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]