businessman hand choosing people icon as human resources conceptMonitorowanie osób korzystających z Internetu budzi kontrowersje i często skrajne emocje. W przypadku systemów Marketing Automation monitorowanie i identyfikowanie zachowania osób na stronie WWW ma jednak pozytywny charakter. To konsekwencja koncepcji automatyzacji marketingu i sprzedaży. Jej fundamentem jest przekazywanie wiadomości, których odbiorca potrzebuje w odpowiednim czasie i formie.

 

Mechanizmy monitorujące zachowanie kontaktów na stronie WWW opierają się na technologii plików cookies. Dzięki temu możemy poznać potrzeby odwiedzających stronę WWW. Monitorując zachowanie osób odwiedzających stronę WWW  jesteśmy w stanie szybko na nie reagować. Jednym ze sposobów wykorzystania tych informacji jest segmentacja bazy adresowej. Podział kontaktów na grupy o zbliżonych zainteresowaniach to krok w kierunku lepszego i precyzyjniejszego dopasowania wysyłanych treści do potencjalnych i aktualnych klientów. Wysyłki prowadzone do konkretnych segmentów i dopasowane do nich tematycznie wykazują dużo wyższe wskaźniki otwarć i kliknięć, a dodatkowo znacząco zwiększają aktywność użytkowników na stronie WWW. Większa aktywność i więcej reakcji na wiadomości, to lepsza sprzedaż.

Automatyczna segmentacja klientów jest możliwa dzięki wiedzy na temat zachowania kontaktu oraz modułowi poświęconemu regułom automatyzacji. Natomiast tagi, które system dopisuje do kontaktów automatycznie  pozwalają na natychmiastowa zasegmentowanie klienta.

Automatyczna segmentacja może się odbywać na podstawie:

  • wizyty kontaktu na konkretnych podstronach i czasu wizyty
  • źródła pozyskania kontaktu do systemu (formularze kontaktowe, newsletter, działania handlowców)
  • źródła wejścia na stronę (social media, organic, adwords)
  • fraz, na które odbyło się wejście na stronę

Segmentacja bazy kontaktów jest szczególnie ważnym elementem w branży e-Commerce – np. wśród sklepów internetowych, których asortyment jest i tak już posegmentowany na kategorie produktów. Często dzieje się tak, że określeni klienci kupują także określone produkty, pomijając zupełnie pozostałe kategorie. Dlatego wlasnie tak cenna jest wiedza o preferencjach zakupowych klientow i potencjalnych klientów chociażby po to, aby móc wysyłać im dopasowane wiadomości mailowe. To co najciekawsze i zarazem najważniejsze dla firm, to właśnie możliwość wysyłania potencjalnym klientom wiadomości spersonalizowanych, zawierających ważną i użyteczną dla nich treść, co ułatwia konwersję potencjalnych w klientów, a klientów. Jest to możliwe dzięki identyfikacji i monitorowaniu zachowania konkretnych osób, segmentacji i dynamicznym treściom dopasowywanym one-to-one.

Dopełnieniem segmentacji jest ustalenie jej reguł automatyzacji. Każde zachowanie wychwycone online może powodować odpowiednią segmentację. Na przykład jeśli klient zapisał się na szkolenie online, to automatycznie zasegmentujmy go do osób zainteresowanych szkoleniami i wysyłajmy mu zaproszenia na nowe edycje. Analogicznie ktoś kto przegląda wycieczki do Hiszpanii, telewizory czy męskie buty powinien od nas otrzymywać treści powiązane z jego zachowaniem i należeć do odpowiedniego segmentu. W ten sposób zbudujemy podbazy osób zainteresowanych danymi segmentami produktów lub usług. Tym samum unikniemy sytuacji, kiedy część naszych potencjalnych klientów otrzymuje informacje, które zupełnie go nie dotyczą i nie interesują.