Słownik mobile marketingu: 20 pojęć, które musisz znać

Mobile marketing to gorący trend, ale wciąż wielu z nas nie wie, jak te rozwiązania wdrożyć, mierzyć i skutecznie wykorzystywać. Nowe pojęcia zdadzą się czarną magią.

Dlatego zbieramy i porządkujemy dla Was najważniejsze terminy dotyczące mobile marketingu: aplikacji, pozycjonowania, analityki.

 

Aplikacja mobilna

(aplikacja, m-aplikacja, m-app)

Oprogramowanie przygotowane specjalnie na urządzenia mobilne (smartfony, tablety). Z punktu widzenia marketera istotne jest, że aplikacja mobilna służy do wykonywania jakiegoś konkretnego zadania (w przeciwieństwie do np. statycznej strony internetowej, która komunikuje treść).

 

Appstore

Wirtualny sklep z aplikacjami, jak Google Play dla Androida, iTunes dla Apple, BlackBerryWorld dla BlackBerry czy AppStore dla Windows Phone.

Za pośrednictwem app store’a użytkownik wyszukuje i kupuje bądź pobiera nowe aplikacje na swoje urządzenie.

 

ARPU

(Average Revenue Per User)

Czyli dochód per użytkownik. Pozwala nam obliczyć, ile zyskujemy statystycznie na jednym użytkowniku naszej aplikacji mobilnej, co stanowi jeden z elementów składowych szacowania skuteczności aplikacji.

 

ASO

(app stor optimization)

Oznacza praktyki służące podniesieniu widoczności aplikacji w app storze oraz ułatwieniu użytkownikom wyszukanie jej. ASO przypomina działania SEO, jest jednak na chwilę obecną mniej złożone – jego podstawowymi parametrami są tytuł i opis aplikacji oraz ilość pobrań i recenzje.

Więcej przeczytasz w osobnym poście o App Store Optimization (ASO).

 

Beacon

To niewielkich rozmiarów urządzenie, korzystające z Bluetooth nieskiej energii (Bluetooth Low Energy, BLE), które komunikuje się z innymi beaconami lub z aplikacją mobilną. W praktyce marketerzy wykorzystują to narzędzie do wysyłania klientom punktowych powiadomień w salonach i sklepach fizycznych oraz zaawansowanej analityki ich zachowań w tej przestrzeni.

Dzięki temu możemy zobaczyć, w jakich rejonach naszego sklepu klient spędził najwięcej czasu i porównać to z listą jego zakupów. Jeśli np. wiele czasu spędził przy półce z mydłami, ale żadnego nie kupił, to może należałoby mu wysłać na maila ofertę mydeł właśnie?

Przeczytaj więcej o beaconach.

 

CPI

(cost per install)

Koszt pojedynczej instalacji naszej aplikacji. Obliczamy go, dzieląc koszty wyprodukowania i promocji apki przez ilość pobrań. Jako wskaźnik efektywności działań marketingowych zajmuje miejsce LTV (Life Time Value), jak pisze Venture Beat.

Stanowi również model rozliczania się między twórcą aplikacji a reklamodawcą, w którym ten drugi płaci za każde zainstalowanie aplikacji (alternatywnie, reklamodawca płaci za interakcje z odbiorcą lub wyświetlenie reklamy).

To kolejna istotna liczba, jaką należy wziąć pod uwagę podczas badania skuteczności Twoich działań.

 

Geolokalizacja

Polega tu na wykorzystaniu GPS w urządzeniu mobilnym do identyfikacji położenia użytkownika, W marketingu możesz ją wykorzystać do precyzyjnego adresowania ofert i dopasowywania ich precyzyjnie do potrzeb użytkownika w danym momencie.

Dzięki temu możesz zaoferować zniżkę użytkownikowi Twojej aplikacji dokładnie w momencie, kiedy zbliża się do Twojego sklepu czy salonu. Kiedy oferujesz zniżke niejako na miejscu, gdy użytkownik się zbliża do Ciebie, oferta staje się bardziej istotna, ergo – są większe szanse na to, że użytkownik z niej skorzysta.


Wszystko, co musisz wiedzieć o mobile marketingu. Pobierz ebooka za darmo


Grywalizacja

Użycie rozwiązań charakterystyczncych dla gier, by zwiększyć zaangażowanie w aplikację. Zaliczają się do nich:

– mechanizmy zbierania (np. punktów, przedmiotów),

– przechodzenie na kolejne poziomy,

– zadania do rozwiązania, za które otrzymuje się nagrodę,

– rywalizacja z innymi użytkownikami, rankingi.

 

In-app messages

To wiadomości komunikowane wewnątrz aplikacji, nie przez SMS czy notyfikację pusz. Oznacza to, iż aby ja odczytać, użytkownik musi z aplikacji korzystać.

 

IoT

(Internet of Things, internet rzeczy)

To trend określający zwiększającą się ilość sprytnych, podłączonych do internetu przedmiotów, od prześcieradeł mierzących jakość snu po samochody, które same prowadzą, czy inteligentne domy, które możesz kontrolować za pomocą aplikacji z najdalszej odległości za sprawą czujników i kamer. To również wearables.

Dla marketerów oznacza to wzrost znaczenia aplikacji mobilnych możliwość zbierania większej ilości danych o użytkownikach oraz możliwość wysyłania jeszcze lepiej dopasowanych do zainteresowań i kontekstu wiadomości.

 

M-commerce

Dział e-commerce, obejmujący sprzedaż za pośrednictwem urządzeń mobilnych, gdzie procedura zakupu jest projektowana z myślą o użytkownikach mobilnych i specyfice ich doświadczenia.

M-commerce rozwija się z oszałamiającą prędkością. Przewiduje się, że w USA wzrośnie z 54,6 milionów dolarów w 2014 do 96,3 milionów dolarów w 2016. E-commerce w prognozach wykazuje wzrost rzędu 9-11% rocznie, podczas gdy m-commerce ma wzrastać w tempie 26-32% w skali roku. Globalnie ocenia się, że wartość 22 rynków m-commerce wzrośnie z 102 miliardów dolarów do 291 miliardów w 2016.

Ten wzrost jest generowany głównie przez konsumentów w grupie wiekowej 18-34 (59% kupujących mobilnie).

 

Mikro-treści

Era mobile nie detronizuje marketingu treści, ale stanowi jeden z czynników, które go zmieniają i przesuwają akcent na tworzenie mikro-treści: contentu o mniejszej objętości, łatwego w konsumpcji oraz dobrze wyświetlającego się na urządzeniach mobilnych.

Oznacza to, że piszemy zwięźlej oraz dbamy o czytelną graficzną prezentację wiadomości.

 

Powiadomienia push

To powiadomienia, które aplikacja wysyła bezpośrednio na ekran użytkownika danego urządzenia mobilnego. Marketerzy maja do nich stosunek ambiwalentny – z jednej strony uważają je za niezwykle agresywne, z drugiej – doceniają ich ogromną skuteczność.

Powiadomienia push mogą być masowe (wysyłane do wszystkich użytkowników albo do jakiegoś segmentu) lub punktowe, typu 1-do-1, gdzie powiadomienie wysyłane jest do konkretnego użytkownika indywidualnie, w reakcji na jakieś jego działanie bądź jego brak albo z powodu wydarzeń, np. urodzin.

Umiejętnie stosowane mogą zwiększyć zaangażowanie w aplikację nawet o 540%. Zobacz, jak to zrobić – przeczytaj posta o powiadomieniach push.

 

Profil behawioralny

Możesz tworzyć go także w odniesieniu do użytkowników mobilnych. polega na identyfikacji użytkownika (np. na stronie www bądź w aplikacji mobilnej) oraz zbieranie danych na temat jego zachowania, co pozwala zbudować obraz jego zainteresowań oraz potrzeb. Na tej podstawie można następnie wysłać zautomatyzowaną wiadomość, odpowiadającą sytuacji danego konkretnego użytkownika.

 

Real-Time Marketing

To reagowanie w czasie rzeczywistym na zdarzenia bądź zachowanie użytkownika.

Bodźcem kampanii może być np.:

– pojawienie się użytkownika w danym miejscu,

– wyszukiwanie konkretnego produktu czy grupy produktów,

– spędzenie w sklepie stacjonarnym dłuższej ilości czasu przy stoisku z danymi produktami.

Marketer, mając dostęp do zaawansowanej analityki, może w czasie rzeczywistym, na bieżąco odpowiedzieć na potrzeby użytkownika, wysyłając mu zniżkę na zakupy w formie powiadomienia push dokładnie w momencie, kiedy klient przechodzi obok sklepu. Real Time Marketing to idealne dopasowanie formy, treści i czasu wysyłki do zainteresowań konkretnego użytkownika i sytuacji, w której się znajduje.

 

RWD

(Responsive Web Design)

Praktyka projektowania strony www w taki sposób, by jej układ i wygląd automatycznie dostosowywały się do rozmiaru urządzenia, dzięki czemu wyświetla się ona dobrze zarówno na dużych, jak i na małych ekranach.

 

Segmentacja bazy użytkowników

 

Tak jak w wypadku dobrze przygotowanej kampanii nie musisz wysyłać powiadomień do całej Twojej bazy, ale możesz się skupić na jej wybranym segmencie – np. użytkownikach, którzy zainstalowali Twoją aplikację dawno, albo na tych, którzy używają jej często. Obok czasu instalacji czy zaangażowania, możesz też wybrać kryterium zainteresowań (najczęściej używanych modułów Twojej aplikacji, innych aplikacji zainstalowanych na telefonie użytkownika).

 

Dzięki temu Twoje wiadomości będą dopasowane do potrzeb użytkownika.

 

Testy A/B aplikacji

 

Aplikacja, podobnie jak inne działania marketingowe, powinna być regularnie testowana. Badaj jej interfejs i funkcjonalności, by zoptymalizować jej działanie. Tu znajdziesz listę narzędzi przydatnych do testowania.

 

UI

(User Interface)

To, co użytkownik widzi, kiedy wchodzi w interakcję z aplikacją. Pojęcie dotyczy głównie strony wizualnej.

 

Zaangażowanie

Święty Graal wszystkich twórców aplikacji.

Ponieważ statystyczna aplikacja traci 90% użytkowników w ciągu 6 miesięcy, a wielu nawet nie zajrzy do niej po pobraniu. Niestety, użytkownicy z łatwością zapominają o ściągniętych aplikacjach i je porzucają. Jak się przed tym bronić?

Najskuteczniejszą metodą jest stosowanie narzędzi do analityki i personalizacji komunikacji w aplikacjach, np. APPmanago. Dzięki temu zwiększasz zaangażowanie m.in. dzięki powiadomieniom push, ale adresujesz komunikacje umiejętnie, dopasowując ja do zainteresowań i zaangażowania użytkowników.

 

A jakie pojęcia dopisałbyś do naszej listy?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]