Marketing wielokanałowy na dobre zagościł w strategiach marketingowych polskich firm. W założeniu pozwala na obecność marketingową firmy w wielu kanałach komunikacji marketingowej. Wraz z rosnącą liczbą wykorzystywanych kanałów rośnie jego skomplikowanie i pojawia się problem prowadzenia spójnej komunikacji w wielu punktach styku klienta z firmą. Co to marketing wielokanałowy i jak skutecznie go realizować?
Co to jest marketing wielokanałowy?
Marketing wielokanałowy najczęściej definiowany jest jako komunikacja i marketing do potencjalnych i aktualnych klientów w wielu kanałach jednocześnie, zarówno online i offline. To oznacza, że zamiast realizowania wyizolowanych kampanii skupiających się na jednym kanale komunikacji lub taktyce marketingowej, marketerzy mogą teraz docierać do konsumentów w wielu miejscach jednocześnie.
Ciekawe jest to, że to sami konsumenci i ich przyzwyczajenia „wymyślili” marketing wielokanałowy. Codziennie przemieszczamy się pomiędzy ogromną liczbą kanałów TV i radiowych, wiadomości e-Mail, SMS, VMS i przeróżnych form reklamy online. Dodatkowo spotykamy się z tymi komunikatami najczęściej przy pomocy kilku urządzeń: telefon, tablet, komputer i to często nie jeden. Dla marketera powinno to oznaczać, że możemy (jako konsumenci) szukać ofert i dokonywać zakupów w wielu różnych miejscach. Chociażby odbierając ofertę mailową na telefonie, a samego zakupu dokonując w sklepie internetowym za pomocą komputera.
Widzimy, że nie możemy już docierać do konsumentów w sposób liniowy i tylko w jednym kanale, ponieważ po prostu oni tak nie chcą i nie są dostępni cały czas, w tym samym miejscy. Przechodzimy od strategii komunikacji w poszczególnych wyizolowanych kanałach marketingowych w stronę kontaktu z klientem jedynie w punktach styku i za pomocą dopasowanej treści. Czyli w momencie, w którym pojawia się dla nas w danym kanale, my staramy się dostarczyć mu interesujący i dopasowany komunikat. Powstaje pytanie jak można poznać klienta w tych wszystkich miejscach i zareagować na jego obecność? Tutaj pojawia się możliwość identyfikowania i monitorowania zachowania osób w Internecie dostępna w systemie SALESmanago Marketing Automation. Dochodzimy więc do wniosku, że nasz obecność w wielu kanałach nie wystarczy i musimy dodać do tego kilka innych elementów. Jak więc przygotować się do działania wielokanałowego?
5 cech skutecznego marketingu wielokanałowego
1. Profil idealnego konsumenta
Każda firma potrzebuje minimum jednego jasno określonego profilu konsumenta idealnego dla niej. Ta definicja to kim są kupujący(dane biograficzne, demograficzne i firmograficzne)oraz :
- co ma im dać zakup,
- co nimi kieruję w procesie zakupowym;
- jak myślą oraz jak, gdzie i kiedy kupują;
- w jaki sposób podejmują decyzję.
Taka wiedza pozwoli marketerom skupić się na tych punktach styku z konsumentami, w których występują potencjalni klienci firmy i zaserwować im komunikat jakiego oczekują.
2. Integracja działań w każdym z kanałów
Kiedy już wybierzemy kanały marketingowe, w których są obecny nasi potencjalni klienci, to sama obecność w nich nie wystarczy. Wszystkie one muszą pracować wspólnie, w każdym z nich powinniśmy „słuchać” konsumentów i odpowiadać na ich potrzeby odpowiednimi treściami. Największym wyzwaniem jest harmonijna komunikacja z klientem niezależnie od tego w jakim kanale będziemy musieli wyświetlić/przekazać kolejny komunikat. Łącząc treści z możliwościami Marketing Automation możemy wyświetlać dopasowane komunikat, zawsze wtedy gdy pojawi się w danym kanale marketingowym.
3. Zorientowane na konsumenta treści
Konsumenci coraz bardziej świadomie wykorzystują Internet w procesie zakupowym. Poszukując informacji wybierają te, które są dla nich najbardziej przydatne. Im bardziej użyteczne i pomocne informacje udostępnimy naszym potencjalnym klientom, tym lepszy będzie ich odzew. Dzisiaj to nie marketer wypycha treść do konsumenta, a raczej przyciąga konsumenta udostępnianą treścią.
4. Responsywny design
Skoro treści marketingowe odbierane są na coraz większej liczbie, coraz bardziej zróżnicowanych urządzeń, to w naturalny sposób responsywny design staje się czymś niezbędnym. Nie tylko stajemy przed wyzwaniem bardzo różnych rozdzielczości i proporcji ekranów w różnych urządzeniach. Dodatkowo kreacje wyświetlane na urządzeniach dotykowych muszą być przystosowane do obsługi dotykiem.
5. Analiza skuteczności prowadzonych działań
Wszystko to nie będzie miało sensu, jeśli nie będziemy mierzyć chociażby podstawowych parametrów skuteczności realizowanych działań. Im więcej kanałów komunikacji wchodzi w grę, tym trudniej skutecznie określić chociażby wskaźnik ROI. Bez dobrego narzędzia analitycznego będzie nam ciężko sprostać temu zadaniu. Warto zwrócić uwagę na analitykę konwersji w SALESmanago oraz koncepcję marketingu zamkniętej pętli. Oba elementy ułatwią nam określenie skuteczności prowadzonych działań. Polecamy również lekturę:
10 najważniejszych kluczowych wskaźników efektywności w marketingu
Zastanawiasz się jakie kanały marketingowe wykorzystać z Marketing Automation? Napisz do nas na: info@salesmanago.pl