5 Problemów Ecommerce cz. 2

Najczęstsze problemy Ecommerce

 

1. Niska retencja

Klient, który jest lojalny i regularnie dokonuje zakupów jest wart zachodu. Lojalni klienci:

  • polecają markę znajomym,
  • wystawiają opinie w sieci,
  • bronią marki w przypadku jej potknięcia,
  • 80/20 – 80% zysku generuje 20% najlepszych klientów.

 

Przyczyny:

 

Rozwiązania:

 

  • Brak analizy danych transakcyjno-behawioralnych

Analiza RFM (Recency – Frequency – Monetary) pozwala wychwycić zmiany w zachowaniach klientów i w zależności od potrzeb, przygotowywać bardzo szczegółowo dobrane grupy odbiorców, na przykład klientów premium, którzy kupują u Ciebie ze średnią częstotliwością, ale ostatnio dokonali większego zakupu. Czy powiedzmy nowych klientów, którzy bardzo ostrożnie i na próbę kupili coś małego. Tym pierwszym możesz spokojnie wysłać ofertę produktów lub usług komplementarnych w wersji deluxe, natomiast dla tych drugich uruchom edukacyjny cykl lead nurturing, tak aby zmienić ich w lojalnych klientów, z którymi stworzysz długoterminową relację.

 

  • Brak serwisu posprzedażowego

Serwis pozakupowy tworzy dobre wrażenie i pomaga budować relacje.

Pozostań w kontakcie z osobami, które coś u Ciebie kupiły – pytaj, czy wszystko w porządku, zaproponuj, że odpowiesz na ich pytania. Możesz nawet uruchomić kampanię drip z instrukcjami jak używać danych produktów i jak przeprowadzać ich konserwację. Potwierdzasz w ten sposób słuszność zakupu i pokazujesz, że troszczysz się o swoich klientów i że zależy Ci na ich komforcie. To również dobry moment aby poprosić ich o wystawienie opinii!

 

  • Ograniczenie zainteresowania klientem do momentu zakupu

Skuteczny mechanizm lojalnościowy, który generuje realne, mierzalne zyski opiera się na następujących założeniach:

  • ma określony cel,
  • wykorzystuje wiedzę o zachowaniu klienta,
  • nagradza i zakupy i zaangażowanie,
  • daje konkretne korzyści,
  • jest prosty,
  • wykorzystuje komunikację 1-do-1,
  • czerpie z mechanizmów grywalizacji.

 

  • Brak strategii win-back

Klient który przestał odwiedzać stronę nie jest jeszcze stracony. Przede wszystkim należy w porę wychwycić zmianę zachowania – tu pomocna będzie wspomniana już analiza RFM – badająca częstość i wartość zakupów. Następnie należy opracować wielokanałową komunikację, której jedynym zadaniem będzie aktywizacja osób, które przestały odwiedzać sklep i robić zakupy.

Aby w pełni wykorzystać potencjał wszystkich kanałów trzeba użyć narzędzi do monitorowania zachowań klientów zarówno na stronie www, jak i w aplikacjach mobilnych, oraz dopasowywania treści i ofert we wszystkich kanałach.

 

  • Wielowymiarowa, dynamiczna struktura

Czasem łatwiej jest sobie rozrysować cały proces i wszystkie zmienne, które mogą w trakcie na niego wpłynąć (ktoś otworzy maila, ktoś go zignoruje, a jeszcze inna osoba zareaguje dopiero na SMSa).

Narzędziem ułatwiającym projektowanie dynamicznych procesów z wieloma warunkami i zmiennymi jest kreator Workflow.

Pozwala tworzyć zarówno proste automatyzacje, jak i wielopoziomowe, wielokanałowe procesy uwzględniające różne scenariusze zachowań.

 

 

2. Porzucone koszyki

Porzucony koszyk to koszmar marketera. Aż 67% koszyków kończy w ten smutny sposób. Do głosu najczęściej dochodzi tu tzw. efekt wytrzeźwienia, który pojawia się zazwyczaj na etapie płacenia. Przeglądając ponownie przedmioty w koszyku zdajemy sobie sprawę, że nie są nam one niezbędne do szczęścia, a co więcej mogą znacznie uszczuplić portfel. To co początkowo było życiową okazją, nagle traci swój urok. To zupełnie normalne zachowanie. Do marketera należy optymalizacja procesu tak, aby zminimalizować straty na tym etapie.

Podczas ratowania porzuconych koszyków Twoimi najlepszymi przyjaciółmi są dynamiczne maile 1-to-1 oraz narzędzia kampanii remarketingowych.

 

Rozwiązania:

Dla mniej zaangażowanych klientów spersonalizowany email może być trochę za ciężkim kalibrem. Jeśli znajdował się dopiero na początku drogi zakupowej, przeglądał produkty, ale jeszcze się nie zaczął podawać danych i płacić, to najlepszą strategią będzie pokazywanie mu obejrzanych produktów w różnych kanałach:

Wybierając platformę Marketing Automation zwróć uwagę, czy posiada narzędzia do remarketingu.

 

Jeśli z kolei klient skompletował koszyk i rozpoczął procedurę płatności, podał swoje dane, a powodem przerwania transakcji była jakaś przypadkowa okoliczność, wtedy najlepszym rozwiązaniem będzie wysłanie maila, w którym przypomnisz mu o czekających na niego dobrociach.

By zwiększyć szanse otwarcia wiadomości uwzględnij czas największej aktywności użytkownika w tym kanale. Można to w łatwy sposób zautomatyzować dzięki Marketing Automation.

 

  • Przykładowe ustawienia reguł automatyzacji ratujące porzucone koszyki

Zdarzenia: Wystąpiło nowe zdarzenie zewnętrzne “CART”.

Warunki: Wystąpiło nowe zdarzenie zewnętrzne “PURCHASE” (ustawione jako: NIE wystąpiło).

Akcje: Wyślij wiadomość (kuszący email z rabatem na dokończenie zakupów).

 

 

3. Brak wykorzystania różnych kanałów komunikacyjnych

Wdrożenie strategii Omnichannel to zwiększenie ilości możliwych sposobów komunikacji firmy z klientem za pomocą niezliczonej ilości kanałów. To także połączenie tradycyjnych sklepów, sklepów online, stron internetowych, social media, urządzeń mobilnych, maili – każdego możliwego rodzaju kontaktu z klientem. Każdy z tych kanałów ma swoją specyfikę i rządzi się swoimi prawami.

86% marketerów dostrzega wagę mobile, ale… zaledwie 13% dokonuje jakiejkolwiek inwestycji w ten kanał. Nie mówiąc już o projektach integracji kanału mobile z narzędziami do Marketing Automation oraz wymiany informacji o zachowaniu użytkownika na stronie www oraz w aplikacji.

 

Przyczyny:

  • brak odpowiednich narzędzi,
  • niezrozumienie specyfiki danego kanału,
  • brak integracji danych z różnych kanałów.

 

Rozwiązania:

  • SALESmanago Marketing Automation zapewnia proste w obsłudze rozwiązania, redefiniujące sposób wykorzystywania tradycyjnych narzędzi marketingowych. W każdym elemencie naszej platformy staramy się wychodzić poza ramy i standardowe oczekiwania związane z email marketingiem, dynamicznymi treściami na stronę www, social media marketingiem, reklamą w sieciach reklamowych i marketingiem mobilnym. Przewagę SALESmanago w tych elementach osiągamy dzięki wykorzystaniu w czasie rzeczywistym, stale napływających danych behawioralnych i transakcyjnych o klientach.

 

  • APPmanago to pierwsza polska i jedna z pierwszych na świecie platforma klasy Mobile Marketing Automation. System pozwala zidentyfikować użytkowników aplikacji, zautomatyzować i spersonalizować wiadomości do nich wysyłane. Dzięki monitorowaniu zachowań w czasie rzeczywistym wewnątrz i poza aplikacją APPmanago tworzy dokładne profile użytkowników, którym następnie wysłać możemy konkretnie zaplanowane wiadomości lub na podstawie zaawansowanych reguł opracować ich automatyczną wysyłkę.

 

 

Marketing Automation:

  • Monitorowanie anonimowych wizyt na stronie,
  • Identyfikacja kontaktów,
  • Profil klienta = dane osobowe + dane behawioralne + dane transakcyjne,
  • Segmentacja klientów,
  • Personalizacja oferty w czasie rzeczywistym,
  • Dostosowanie automatycznej komunikacji od aktywności klienta,
  • Dotarcie do odpowiedniej osoby w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie.

 

Marketing Automation a Ecommerce:

  • 68% koszyków jest porzucane,
  • Maile zawierające ofertę z porzuconego koszyka są otwierane o 621% częściej,
  • Maile transakcyjne generują 2–5 razy większy zysk per wiadomość,
  • Dobrze przeprowadzona kampania win-back pomaga odzyskać aż do 8% nieaktywnych klientów,
  • 90% potencjalnych klientów traci zainteresowanie produktem w przeciągu godziny,
  • Real-time marketing zwiększa zadowolenie klientów o 67% i podnosi retencję o 60%,
  • Maile z personalizowaną ofertą mają OR wyższy o 248% a CTR wyższy o 463% od zwykłych wiadomości,
  • Maile wysyłane do segmentu odbiorców, a nie do całej bazy, są otwierane częściej o 14,7 %,
  • Wzrost wartości eCommerce do 291 mld USD w 2016 (prawie 3x w stosunku do 2014).

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]