Chat boty i ich znaczenie w strategii marketingu cyfrowego

Cyfrowe paradygmaty szybko przeniosły się z dotychczas wiodących na rynku procesów SEO, na nabierające nagłej popularności media społecznościowe. W nadchodzących latach chat boty, stanowiące szybki i efektywny kanał komunikacyjny, najprawdopodobniej zajmą czołowe miejsce wśród podstawowych narzędzi zwiększających ROI firm.

Zbliżając się powoli do początku nowej dekady (być może szybciej, niż zdajemy sobie sprawę, biorąc pod uwagę świat marketingu jako nasz punkt odniesienia), jeden temat zdaje się nieustannie przewijać przez głowy osób zajmujących się marketingiem cyfrowym. Temat, który reprezentuje nową falę trendów cyfrowych, gdzie szybka konsumpcja informacji ma najwyższy priorytet – mowa tu o chat botach.
 
 
Czym jest chat bot?

Chat bot to oparty na skrypcie lub sztucznej inteligencji automatyczny program komputerowy, przeznaczony do symulacji konwersacji tekstowej za pomocą naturalnego języka stosowanego.

Pomyśl o nim jako o swoim osobistym asystencie, który nie tylko będzie w stanie dokładnie śledzić zainteresowania klienta i historię zakupów, ale także dostosuje się do jego nieustannie zmieniających się potrzeb oraz szybko i naturalnie zareaguje na nie.
Jego kolejną oczywistą przewagą jest to, że nie musisz wypłacać mu nadgodzin, dzięki czemu inwestycja w niego na pewno Ci się opłaci.

Poczyniliśmy ogromny postęp odkąd Eliza, pierwszy działający bot, została opracowana w MIT w 1966 roku. Chociaż początkowo jej celem było pokazanie różnic między interakcjami człowieka a maszyny, w rzeczywistości położyła podwaliny pod technologię, która obecnie, ponad pół wieku później, staje się istotną częścią komunikacji między klientami a przedsiębiorstwami.
 
 
Czy potrzebuję chat bota?

Tak, a jeżeli nie jest to jeszcze oczywiste, to poznaj kilka zalet jego posiadania.

 
Nadążaj za gorącymi tematami i konwersjami

Media społecznościowe stanowią ponad połowę interakcji i zaangażowania klienta w konkretną markę. World Data Lab przewiduje, że wkrótce siła nabywcza Millenialsów przewyższy moc pokolenia X. W wyniku tego, że Facebook stale redukuje zasięg organiczny, a większość użytkowników Messengera korzysta z urządzeń mobilnych, wydaje się logiczne, aby w ramach strategii marketingowej zintegrować Messenger Chat Bota – zwłaszcza biorąc pod uwagę ciągłe wysiłki Facebooka zmierzające do zmniejszenia docieralności organicznych postów. Ponadto, dzięki uruchomieniu funkcji “checkout” na Instagramie – ulubionej aplikacji pokolenia Z – nie zdziwimy się, jeśli Facebook położy jeszcze większy nacisk na swojego “młodszego brata”.

 
Dostarczaj informacje i uzyskuj do nich dostęp szybciej

Niezależnie od tego, czy masz na celu skrócenie czasu oczekiwania klienta, uzyskanie dostępu do jego wcześniejszych zakupów i danych behawioralnych, zaoferowanie mu rekomendacji produktów w czasie rzeczywistym, czy nawet sprawdzenie produktów porzuconych w koszyku poprzez wewnętrzną synchronizację z oprogramowaniem do automatyzacji marketingu, chat bot zapewni Ci skuteczny kanał komunikacji. Co więcej, przeciętny klient nie chce angażować się w długą rozmowę, więc przejście od razu meritum będzie działać na Twoją korzyść.

 
Oszczędzaj zasoby ludzkie

Ponieważ nie ma potrzeby posiadania “żywego” konsultanta, pracodawcy mogą zamiast tego skupić się na innych zadaniach, co wpłynie na poprawę ogólnej wydajności. Ponadto jednocześnie zmniejszysz wydatki oraz będziesz w stanie zagwarantować całodobową obsługę klienta w środowisku wielojęzycznym (nasz produkt posługuje się nawet 20 różnymi językami – powodzenia w znalezieniu konsultanta z tymi umiejętnościami).

 
Czatowanie i budowanie marki

Klienci coraz chętniej kontaktują się z markami w sposób nieformalny, zwłaszcza poprzez media społecznościowe. Oferując im kanał szybkiej komunikacji, który spełnia ich potrzeby, wykorzystujesz potężne narzędzie do stworzenia wspaniałego pierwszego (i każdego kolejnego) wrażenia dla Twojej firmy.

 
Zbuduj większą bazę danych

Spójrzmy prawdzie w oczy, maszynie rzadziej zdarza się powiedzieć coś nie tak (no chyba, że mowa o Tay.ai Microsoftu). Poprzez odpowiednie zajęcie się problemami i zapytaniami klientów, dzięki generacji leadów prawdopodobnie zdobędziesz nowy kontakt, gotowy do dołączenia się do chatu w dowolnym momencie rozmowy.
 
 
Podsumowując

Chat boty są wynikiem połączenia sił potężnych platform sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i Deep Learningu, które wspólnie tworzą rozwiązanie dające przedsiębiorstwom każdej wielkości nieskończony potencjał. Narzędzie to jest w stanie dostosować się do potrzeb każdej branży, oferując skuteczne i aktualne rozwiązania Twoim potencjalnym i obecnym klientom.

Jeśli poważnie podchodzisz do współczynników konwersji i chcesz wskoczyć do branży, która według McKinsey w najbliższych latach może potencjalnie osiągnąć wartość 1,4 biliona dolarów, odwiedź na stronę salesmanago.com i odkryj więcej.


Andres Trigo
Content Manager

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!
[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!

    Dzięki SALESmanago Twoje ulubione narzędzia marketingowe są teraz łatwiej dostępne niż kiedykolwiek. Możesz cieszyć się nimi wszystkimi, zebranymi w jednym miejscu. Wystarczy kliknąć. Zasil swój marketing danymi klientów, korzystając ze wszystkich swoich ulubionych narzędzi. Użyj gotowych integracji lub dodaj Kod Monitorujący do swojej witryny, aby błyskawicznie zintegrować ją z SALESmanago. Integracja napędza marketing […]

10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji
10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji

    W naszym ostatnim artykule zwróciliśmy uwagę na współczynnik konwersji i jego fundamentalne znaczenie dla eCommerce – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, to w zasadzie tylko zwykła strona internetowa. Dziś pokażemy ci 10 praktycznych sposobów na stabilne, ugruntowane zwiększenie współczynnika konwersji – miesiąc po miesiącu.   Jak wyliczyć współczynnik […]

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Uwaga klientów ma swoje granice, z pomocą przychodzi grywalizacja! 5 trendów kształtujących zgrywalizowany eCommerce
Uwaga klientów ma swoje granice, z pomocą przychodzi grywalizacja! 5 trendów kształtujących zgrywalizowany eCommerce

    Bezprecedensowe czasy globalnej pandemii przyzwyczaiły nas do zmian zachowań konsumentów, co tylko uległo nasileniu wraz z przedłużającym się okresem i kolejnymi falami. Rosnąca cyfryzacja naszych zachowań osiągnęła nieprzewidywany dotąd poziom w skali i w demografii. A na ekranie nie ma zbyt wiele miejsca. Walka o uwagę nasiliła się. Uwaga to wyjątkowo cenny zasób. […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI
Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI

    Last touch ROAS wciąż dominuje wyobraźnię marketerów jako prymitywne, ale proste narzędzie pomiarowe. W nowym krajobrazie eCommerce, zdominowanym przez zagadnienie prywatności, będzie musiało się to zmienić. Wskaźniki dla ROAS ucierpią z uwagi na brak danych z tracking i bardzo ograniczone sposoby identyfikacji urządzeń. Brak plików cookie third-party tylko pogorszy sytuację. Co zastąpi ROAS? […]

Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party
Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party

    Niedawne badanie przeprowadzone przez CommerceNext pokazuje, że 39% sprzedawców detalicznych i marek obawia się nowego środowiska post-cookie, zdominowanego przez podejście privacy-first. W badaniu autorzy starali się też dociec, jakich strategii wobec tego środowiska planują użyć marketerzy. Oszałamiający okazała się fakt, że branża eCommerce wydaje się być nieświadoma roli, jaką dane zero-party mogą – […]