Co musisz wiedzieć o Customer Lifetime Value, czyli jak poznać prawdziwą wartość swojego klienta

SONY DSC

Ile wart jest Twój klient? Jeśli nie wiesz, ile może u Ciebie wydać przez cały okres Waszej relacji, trudno Ci znaleźć punkt odniesienia dla mierzenia skuteczności Twoich działań. O efektywności kampanii nie decyduje jedynie zysk z pojedynczego zakupu, który był jej następstwem, ale i pozyskiwanie nowych klientów w Twojej bazie. Jeżeli jeszcze nie obliczyłeś Customer Lifetime Value, dowiedz się najpierw, dlaczego warto to zrobić.

 

Po co obliczać Customer Lifetime Value?

Istnieje 6 powodów:

  1. Ponieważ pozwala zyskać inną perspektywę. Marketerzy zafiksowani na miesięcznych i kwartalnych targetach tracą z linii wzroku to, co przesądza o ich sukcesie – czyli długoterminowe relacje z klientami.

 

  1. Często koszt pozyskania klienta czy skłonienia go do pierwszego zakupu przekracza zysk z zakupu, a nawet wartość koszyka, jednak opłaca się, jeśli weźmiemy pod uwagę całość relacji z klientem. CLV pozwala to dostrzec oraz opisać.

 


Zbuduj profesjonalną Buyer Persona. Pobierz darmowego ebooka!


  1. Obliczanie długookresowej wartości klienta pozwala Ci uodpornić się sezonowe mody i obiegowe mądrości.

 

  1. Dzięki znajomości CLV łatwiej będzie zoptymalizować pracę działu i środki na marketing.

 

  1. CLV powinieneś zwiększać: obliczenie wartości w chwili obecnej pozwoli monitorować rozwój firmy. To punkt wyjścia dla działań.

 

  1. Nieumiejętność obliczenia relacji między kosztem pozyskania klienta a zyskiem z niego w długoterminowej perspektywie jest najczęstszym powodem porażek nowych firm (jak słusznie twierdzi David Skok). Często okazuje się, że prowadzony przez nas model biznesowy nie ma prawa zadziałać – i to właśnie CLV jest ważnym kryterium, które pozwala to obliczyć.

 

 

Jakie dane uwzględnić podczas obliczania Customer Lifetime Value?

 

Mamy 2 typy danych, które należy uwzględnić:

  1. Zmienne:
  • wartość koszyka
  • ilość zakupów w jednostce czasu (np. miesięcznie)
  • wartość klienta w jednostce czasu.

Wartości te należy uśrednić z wszystkich naszych odbiorców.

 

  1. Stałe:
  • okres, przez który klient pozostaje klientem (The Average Customer Lifespan).
  • wskaźnik retencji: procent klientów, którzy w przyjętej jednostce czasu zrobią ponownie zakupy
  • marża per klient (obliczona bądź w przyjętej jednostce czasu, bądź w całym okresie relacji z klientem).

(Ładnie pokazuje je infografika KISSmetrics).

Sposoby liczenia Customer Lifetime Value

Najprostszy sposób obliczania CLV polega na oszacowaniu, ile klient wyda u nas w przeciągu całego życia. Jeżeli ustaliliśmy, że miesięcznie robi 2 zakupy o średniej wartości 30 zł, a zostaje z nami przez 5 lat, to liczymy, że rocznie wydaje 12 x 2 x30 = 2760 zł, co przez 5 lat daje nam 13 800 zł.

 

Drugi tryb liczenia uwzględnia przeciętną wartość koszyka (30 zł w naszym wypadku), ilość wizyt w jednostce czasu (2/ miesiąc) oraz marżę (załóżmy – 15%).

Teraz chcemy się dowiedzieć, ile zyskamy w przeciągu całego okresu relacji: mnożymy więc 5 (lat) x 12 (ilość miesięcy w roku) x 2 (ilość wizyt w miesiącu) x 30 (wartość koszyka) x 0.15 (marża) = 540 zł.

Ten model skupia się na naszym czystym zysku – po odliczeniu kosztów nabycia towaru.

 

Berger i Nasr (Customer Lifetime Value: Marketing Models and Applications, “Journal of Interactive Marketing”, Winter 1998) proponują prostszy schemat: wartość klienta to dla nich różnica pomiędzy wartością generowanych przez klienta przychodów, a kosztami sprzedaży, obsługi i pozyskania klienta.

 

Modele liczenia CLV zawsze budzą wiele kontrowersji (np. w artykule na blogu Conversion XL) i potrafią być bardzo skomplikowane. W sieci znajdziesz sporo kalkulatorów, które liczą CLV za Ciebie, np. Customer Lifetime Value : wpisujesz obowiązkowo średnią zawartość koszyka, częstotliwość i opcjonalnie koszt pozyskania.

 

Obliczenie CLV dla segmentów

Źródłem ważnych informacji może być obliczenie CLV dla klientów z różnych segmentów, zauważa Alex McEachern. Np.

  • w zależności do kanału pozyskania: czy nie okaże się, że Twoi klienci z Facebooka wydają dużo mniej?
  • w zależności od podejmowanych działań: czy klienci z programu lojalnościowego realnie kupują więcej?

Zwiększanie CLV

Zwiększenie długookresowej wartości klienta pozwoli Ci pomnożyć zyski: marketerzy często skupiają się na zwiększaniu ilości klientów, a przecież możesz spróbować zarobić więcej na tych, których już masz.

Dokonuje się to przez szereg zróżnicowanych działań, takich jak:

  • Spersonalizowane kampanie email, np. upselling, cross-selling z wykorzystaniem Marketing Automation,
  • Budowanie nawyku, np. przez maile czy powiadomienia przypominające o potrzebie odnowienia abonamentu, uzupełnienia zapasów czy kolejnych zakupów,
  • Wygodne i praktyczne programy lojalnościowe,
  • Budowanie relacji przez oddawanie klientom głosu, słuchanie ich opinii, stwarzanie okazji do dialogu i reakcje na ich uwagi.

 

Długookresowa wartość klienta to jedna z najważniejszych metryk, jakie musi wziąć pod uwagę marketer. Pozwoli Ci realnie pracować nad utrzymywaniem relacji oraz zwiększyć dochody.

 

Jeśli chcecie poczytać o tym więcej i przydałby się Wam kompleksowy wpis o sposobach liczenia CLV, pokazujący przekrojowo różne metody, dajcie nam znać w komentarzach.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]