Czy maszyny zastąpią marketerów?

Chcielibyśmy Was uspokoić i powiedzieć: nie, człowiek jest wyjątkowy i żaden algorytm nie jest w stanie go zastąpić. Ale to nieprawda. Jak pisze Kyle Gibson, dzięki rozwojowi uczenia maszynowego (machine learning), roboty mogą już dziś rozwiązywać z powodzeniem wiele problemów, które kiedyś mógł rozwikłać jedynie człowiek. Nie tylko marketerzy powinni się tym przejąć: do 2025 maszyny przejmą 1/3 ludzkich zawodów, w tym anestezjologów, analityków, pracowników obsługi klienta, chirurgów czy prawników.

Jakie zadania marketerów już dziś świetnie wykonują maszyny?

 

Segmentacja klientów

 

W artykule Big Data-Driven Marketing: How machine learning outperforms marketers’ gut-feeling badacze opisali intrygujący eksperyment. Porównano, jakie wyniki przy segmentacji bazy klientów osiągną ludzcy marketerzy i maszyna – chodziło o wybranie adresatów konkretnej akcji promocyjnej, przeprowadzanej przez operatora sieci komórkowej.

Konwersja w grupie wyselekcjonowanej przez ludzi wynosiła 0,5%, maszyny osiągnęły 6,42%. Kompetencje ludzkich marketerów okazały się zupełnie nieprzydatne, a umiejętność wczucia się w sytuację odbiorców – zawodna.

 

Twórcza dusza robota

 

Maszyna nie napisze za mnie copy? Mit! To właśnie w tym obszarze pojawia się najwięcej rozwiązań, pozwalających zaadaptować Big Data i uczenie się maszyn. I nie mówimy tu bynajmniej o produkowaniu mechanicznych tekstów, ale o oryginalnych treściach. Na MIT opracowano DeepBeat – algorytm, który generuje poezję rymowaną, czyli po prostu rapuje na zadany temat, dbając o odpowiedni rytm oraz nawiązując do innych utworów.

 

Oto przykład utworu o miłości:

For a chance at romance I would love to enhance

But everything I love has turned to a tedious task

One day we gonna have to leave our love in the past

I love my fans but no one ever puts a grasp

I love you momma I love my momma – I love you momma

And I would love to have a thing like you on my team you take care

I love it when it’s sunny Sonny girl you could be my Cher

I’m in a love affair I can’t share it ain’t fair

Haha I’m just playin’ ladies you know I love you.

 

Robi wrażenie! Jednak twórczość maszyn to nie tylko tłuste bity, ale również teksty o charakterze marketingowym. Jak zauważa David Raab, to dość ironiczne, ale wbrew obiegowym opiniom o braku kreatywności maszyn, to właśnie z tworzeniem treści radzą sobie one rewelacyjnie. Jedna rzecz to zaawansowane programy do pisania, które masę pracy wykonują za autora i skutecznie wspomagają proces (Automated Insights), druga to maszyny, które same generują treści. Np. Persado wykorzystuje zebrane dane, by tworzyć jak najbardziej perswazyjne teksty. Ekonomista i autor Phil Parker przyznaje, że jego książki powstają dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu.

 

Okazuje się, że właśnie twórcze zawody, które uznalibyśmy za najtrudniejsze do zastąpienia, będą musiały ustąpić miejsca maszynom. Być może poetów i pisarzy też nie będzie nam potrzeba?

 

Przewidywanie – zamiast ankiet

 

Dobra maszyna zastąpi nawet Twojego klienta, tę krnąbrna istotę, która udziela Ci nie dość precyzyjnych odpowiedzi w ankietach. Jak dowodzi artykuł Improving Preference Prediction Accuracy With Feature Learning, skuteczniejszą metodą przewidywania trendów i tego, czego będą potrzebować Twoi odbiorcy, jest badanie danych o ich wcześniejszych zachowaniach. Pozwala to na sporą oszczędność: zamiast zdobywać nowe dane o preferencjach odbiorców, pracujemy na już zgromadzonym materiale. Nie mówiąc o wyższej skuteczności takich działań w porównaniu do wysiłków ludzkich badaczy trendów czy interpretacji ankiet.

 

Personalizacja

 

Kolejnym paradoksem jest personalizacja: aby pokazać naszym odbiorcom, że traktujemy ich indywidualnie, musimy się odwołać do algorytmu i zastosować platformę Marketing Automation (nawet jeśli ręcznie wysyłasz dedykowane wiadomości każdemu użytkownikowi – co zdaje się czasochłonną rozrywką – wciąż masz mniejsze prawdopodobieństwo trafienia  w gust użytkownika z ofertą niż algorytm, który szybko przeprocesuje większą ilość danych). To maszyna umożliwia nam naprawdę ludzką, zaangażowaną komunikację.

 

Będzie taniej

 

Maszyny są wydajniejsze, bardziej precyzyjne i tańsze niż ludzie. Braxton McKee odkrył, że np. z analityką finansową algorytm poradzi sobie nieskończenie lepiej i taniej niż ludzki pracownik. Jego narzędzie, Ufora, analizuje ogromna ilości danych by pomagać inwestorom podejmować decyzje. Kosztuje 10 dolarów.

To właśnie analitycy finansowi obok marketerów najczęściej wystąpują na listach zawodów zagrożonych przez rewolucję technologiczną.

 

Człowiek potrzebny do koordynacji?

 

Organizacje, które stosują rozwiązania tego typu i wykorzystują Big Data, wykazują lepsze wyniki, jak dowodzą badania. Jednak czy to właśnie w adaptacji takich rozwiązań tkwi klucz do sukcesu? Cytowany już Raab powiada, że choć poszczególne działania marketingowe mogą wykonywać roboty, to wciąż nie potrafią one same ich zaplanować i koordynować. Być może to niedługo będzie ostatni bastion ludzkich marketerów – a może w ogóle staniemy się niepotrzebni? I czy dalej możemy dobrodusznie mówić: „Nie trzeba się bać maszyn, to tylko narzędzia?”

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!
[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!

    Dzięki SALESmanago Twoje ulubione narzędzia marketingowe są teraz łatwiej dostępne niż kiedykolwiek. Możesz cieszyć się nimi wszystkimi, zebranymi w jednym miejscu. Wystarczy kliknąć. Zasil swój marketing danymi klientów, korzystając ze wszystkich swoich ulubionych narzędzi. Użyj gotowych integracji lub dodaj Kod Monitorujący do swojej witryny, aby błyskawicznie zintegrować ją z SALESmanago. Integracja napędza marketing […]

10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji
10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji

    W naszym ostatnim artykule zwróciliśmy uwagę na współczynnik konwersji i jego fundamentalne znaczenie dla eCommerce – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, to w zasadzie tylko zwykła strona internetowa. Dziś pokażemy ci 10 praktycznych sposobów na stabilne, ugruntowane zwiększenie współczynnika konwersji – miesiąc po miesiącu.   Jak wyliczyć współczynnik […]

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Uwaga klientów ma swoje granice, z pomocą przychodzi grywalizacja! 5 trendów kształtujących zgrywalizowany eCommerce
Uwaga klientów ma swoje granice, z pomocą przychodzi grywalizacja! 5 trendów kształtujących zgrywalizowany eCommerce

    Bezprecedensowe czasy globalnej pandemii przyzwyczaiły nas do zmian zachowań konsumentów, co tylko uległo nasileniu wraz z przedłużającym się okresem i kolejnymi falami. Rosnąca cyfryzacja naszych zachowań osiągnęła nieprzewidywany dotąd poziom w skali i w demografii. A na ekranie nie ma zbyt wiele miejsca. Walka o uwagę nasiliła się. Uwaga to wyjątkowo cenny zasób. […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI
Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI

    Last touch ROAS wciąż dominuje wyobraźnię marketerów jako prymitywne, ale proste narzędzie pomiarowe. W nowym krajobrazie eCommerce, zdominowanym przez zagadnienie prywatności, będzie musiało się to zmienić. Wskaźniki dla ROAS ucierpią z uwagi na brak danych z tracking i bardzo ograniczone sposoby identyfikacji urządzeń. Brak plików cookie third-party tylko pogorszy sytuację. Co zastąpi ROAS? […]

Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party
Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party

    Niedawne badanie przeprowadzone przez CommerceNext pokazuje, że 39% sprzedawców detalicznych i marek obawia się nowego środowiska post-cookie, zdominowanego przez podejście privacy-first. W badaniu autorzy starali się też dociec, jakich strategii wobec tego środowiska planują użyć marketerzy. Oszałamiający okazała się fakt, że branża eCommerce wydaje się być nieświadoma roli, jaką dane zero-party mogą – […]