Czy sztuczna inteligencja jest naprawdę inteligentna?

O sztucznej inteligencji (a raczej uczeniu maszynowym – do czego dojdziemy w dalszej części artykułu), jej historii i rodzajach, nadziejach w niej pokładanych i zagrożeniach, które nie każdy widzi.

„Winniśmy uważać, by nie uczynić boga z intelektu. Ma on oczywiście potężne mięśnie, ale brak mu osobowości.” – Albert Einstein.

 

Początki uczenia maszynowego

Rok 2018 można z pewnością ogłosić rokiem nowego, wszechobecnego buzzword’u¹, który wyrasta chyba na większy niż SaaS, cloud i blockchain razem wzięte. Śpieszę więc poinformować, że temat nie jest nowy. Badania nad sztuczną inteligencją zapoczątkował – w 1956 roku – letni projekt badawczy na Dartmouth College w New Hampshire, którym dał podwaliny ogromnemu projektowi naukowemu, w który wpompowano miliony dolarów, a zarazem był początkiem całej dziedziny nauki o sztucznej inteligencji.

Uczestnicy konferencji w Dartmouth na długie lata stali się pionierami i największymi autorytetami w tej dziedzinie. Wielu z nich przewidywało wówczas, że maszyna tak inteligentna jak człowiek pojawi się w ciągu jednego pokolenia. Jak wiemy, minęło już ponad 60 lat i komputerom dalej daleko do prezentowania minimum choćby inteligencji.

Tak naprawdę sama dyskusja na temat możliwości stworzenia “sztucznego mózgu” to jeszcze lata 40’ste.

W roku 1950 Alan Turing, jeden z najwybitniejszych naukowców związanych z dziedziną informatyki opublikował tzw. Test Turinga, który w skrócie polegał na tym, że maszyna ma oszukać sędziów rozmawiających z nią przez czat udając człowieka. Po raz pierwszy w historii ten test przeszedł superkomputer w 2014 roku. Program „udawał” 13-letniego Eugene’a Goostmana i po kilkuminutowym czacie przekonał tzw. sędziów, że jest człowiekiem². Jednak należy schłodzić ekscytację – program został specjalnie stworzony i zoptymalizowany do tego tylko celu.

Bo czy uznać za inteligentne zachowanie w którym maszyna symuluje 13 letniego chłopaka, a nie odpowiada z premedytacją na pytanie ile jest 1234567^23 mimo, że może obliczyć tą wartość w ułamku milisekundy? Czy jest to przejaw inteligencji czy tylko wprowadzenia w algorytm “sztuczek” próbujących oszukać rozmówcę?

 

Czym jest sztuczna inteligencja i jakie wyróżniamy jej rodzaje

Cytując za wikipedią, słowem “sztuczna inteligencja” określa się dziedzinę wiedzy obejmująca logikę rozmytą, obliczenia ewolucyjne, sieci neuronowe, sztuczne życie i robotykę. Sztuczna inteligencja to również dział informatyki zajmujący się inteligencją – tworzeniem modeli zachowań inteligentnych oraz programów komputerowych symulujących te zachowania³.

Wszystkie elementy tej definicji odnoszą się do algorytmów uczących się na danych.
Są to algorytmy bardzo wyrafinowane i bardzo skomplikowane, jednak ciągle są to tylko modele matematyczne przetwarzające dane. Ciężko zauważyć w nich przejawy innowacji, wnioskowania, uczuć czy sztuki.

Brak tak ważnych i istotnych cech człowieczeństwa sugeruje, że lepszą znacznie nazwą dla całości opisywanych tu zjawisk jest tzw. “uczenie maszynowe”. Czyli projektowanie algorytmów i maszyn, które wykorzystują dane do podejmowania decyzji, same się ulepszają (uczą?) i automatyzują działania na podstawie wiedzy pozyskanej z danych.

Uczenie maszynowe dzielimy na 3 zasadnicze typy: nadzorowane, nie nadzorowane oraz uczenie wzmocnione (tzw. Reinforcement Learning).

Uczenie nadzorowane – uczenie maszynowe, które zakłada obecność ludzkiego nadzoru nad tworzeniem funkcji odwzorowującej wejście systemu na jego wyjście. W tym przypadku maszyna otrzymuje zarówno dane wejściowe oznaczone (zawierające odpowiadające im dane wyjściowe, konkretne przykłady), jak i nieoznaczone (wymagające przyporządkowania do danych wyjściowych, znalezienia odpowiedzi).

Uczenie nienadzorowane – uczenie maszynowe, które zakłada brak obecności dokładnego lub nawet przybliżonego wyjścia w danych uczących. maszyna nie posiada „klucza odpowiedzi” i musi sama analizować dane, szukać wzorców i odnajdywać relacje.

Reinforcement Learning – maszyna otrzymuje gotowy zestaw dozwolonych działań, reguł i stwierdzeń. Działając w ich ramach dokonuje analizy i obserwuje ich skutki. Wykorzystuje reguły w taki sposób, aby osiągnąć pożądany efekt.

Jakkolwiek są to bardzo skomplikowane mechanizmy, nadal jednak da się je opisać algorytmem – logiką i matematyką.

 

Skoro tzw. “Sztuczna Inteligencja” nie przejawia cech twórczości, innowacji, uczuć to czy mówienie o zastąpieniu człowieka przez inteligentne maszyny nie jest sporym nadużyciem? Wręcz czy nie powinno być niejako odebrane jako uwłaczanie dorobkowi ludzkości?

 

Uczenie maszynowe w praktyce

Z pewnością coraz bardziej rozbudowane algorytmy uczenia maszynowego będą eliminowały poprzez automatyzację pewne zawody z rynku. Jednak nadzieja leży w przykładzie z linii technologicznej w jednym z zakładów, którym kieruje znajomy. Na linie wprowadzono robota, oczywiście nie odbyło się to bez protestów, pracę straciły 4 osoby – tyle etatów zastąpił robot. Jednak do obsługi robota jest potrzebny sztab ludzi, można go w większości sytuacji naprawić zdalnie, ale musi być dostępny i sprawny system kamer, musi być sprawne połączenie z Internetem w końcu po drugiej stronie 24h na dobę musi być dostępny technik, który postara się zdalnie maszynę naprawić oraz ekipa, która w razie awarii przyjedzie wymienić zepsute elementy na miejscu. Rozwój algorytmów samouczących się z pewnością zmieni obraz rynku pracy jak i kiedy ciężko jest na razie wyrokować, z pewnością będzie zmieniał struktórę zapotrzebowania na inne zawody z obszaru elektroniki i informatyki.
Zejdźmy w tym temacie na chwilę na “nasze podwórko” – co, jeżeli za 5 lat powstanie zupełnie autonomiczny sklep internetowy? Sam będzie tworzył treści, publikował reklamy, obsługiwał klientów na czacie? Będzie wysyłał zamówienia do zautomatyzowanego magazynu podobnego do najnowszej zabawki firmy Amica? Gdzie będzie wtedy marketer z 2018 roku? A zapewniam, że to nie są mrzonki, tylko bardzo prawdopodobna przyszłość, nad którą, z góry uprzedzam mocno w SALESmanago pracujemy ;)

 

W zaawansowanych algorytmach upatruje się ogromne nadzieje, poczynając od autonomicznych samochodów poprzez wykorzystanie w legislacji i usługach prawniczych po prace nad nowymi lekami czy medycynę. Wpływ takich technologii na nasze życie będzie ogromny. Z pewnością wiele  nich usprawni i uczyni wiele codziennych zadań łatwiejszymi, wyręczy nas w wielu obszarach czy uczyni życie osób niepełnosprawnych nieco bardziej znośnym.

 

Zagrożenia i obawy związane z AI

Niestety rozwój tej dziedziny nauki niesie za sobą również dużo kontrowersji i obaw. Wiele znanych i wpływowych osób ostrzega o reperkusjach związanych z “myślącymi” maszynami.
Elon Musk uważa, że każdy z nas powinien obawiać się zagrożenia, jakie stanowi dla nas rozwój sztucznej inteligencji. Tuż po tym, jak w piątek (11 sierpnia), OpenAI, wart 1 miliard dolarów start-up należący do Elona Muska, niespodziewanie pokonał najlepszych na świecie graczy w „Dota 2” podczas światowego turnieju, jego właściciel postanowił ostrzec świat przed rozwojem sztucznej inteligencji: “If you’re not concerned about AI safety, you should be. Vastly more risk than North Korea” [“Jeśli nie przejmujesz się bezpieczeństwem AI, powinieneś. Zdecydowanie większe ryzyko niż Korea Północna.” tł. Własne.]. Taki wpis na Twitterze okrasił wymownym obrazem:

Prawdziwym ryzykiem związanym z rozwojem sztucznej inteligencji nie jest to, że będzie złośliwa, a kompetencje, w jakie będzie wyposażona. Superinteligentna AI będzie świetnie radzić sobie z osiąganiem celów, a jeśli te cele nie będą spójne z naszymi, to będziemy mieli problem” – tak przed niekontrolowanym rozwojem AI ostrzega Stephen Hawking.

Ogromnym polem do dyskusji jest również aspekt nierówności społecznych oraz państwowych do jakich może doprowadzić dostęp do tak wyrafinowanych technologii. Jak wiadomo rozwój systemów uczenia maszynowego nie jest tani, a pieniądze pompują w niego największe gospodarki świata, tym samym jeszcze bardziej zwiększając dystans między krajami biednymi.

Jak daleko już może sięgać uczenie maszynowe i wykrywanie wzorców (z premedytacją nie użyto słowa A.I.) pokazuje projekt Facebooka w którym algorytmy analizują ciągle profile i zachowanie ludzi zarejestrowanych na tym portalu społecznościowym i w razie wykrycia prawdopodobieństwa popełnienia samobójstwa kontaktują się z lokalnymi instytucjami przeciwdziałającymi takim incydentom. Więcej o projekcie można przeczytać na stronie National Public Radio oraz CNBC.
W pierwszym miesiącu, w którym zaczęliśmy, mieliśmy około 100 przypadków natychmiastowej reakcji„, w wyniku czego Facebook skontaktował się z lokalnymi służbami ratowniczymi, aby sprawdzić dany przypadek, mówi Facebook Global Head of Safety Antigone Davis. „Aby dać Państwu poczucie, jak dobrze technologia działa i szybko się rozwija … w ciągu ostatniego roku otrzymaliśmy 3500 raportów.” komentuje dalej. I mowa tu tylko o USA, w Europie ta technologia jeszcze nie działa.

Z jednej strony widzimy, że technologia ratuje życie. Z drugiej widzimy, na jak daleko idące wnioski pozwala, które nie są całkiem bezsporne z etycznego punktu widzenia.

 

Uczenie maszynowe czy sztuczna inteligencja?

Zgodnie z teorią Howarda Gardnera, posiadamy inteligencję wieloraką, która dzieli się na kilka typów: logiczno-matematyczna, ruchowa, muzyczna, językowa, przestrzenna, interpersonalna, intrapersonalna, przyrodnicza.

Inteligencja jest ściśle związana ze światem materialnym, czasem i przestrzenią. To sposób myślenia opierający się na analizie i dostrzeganiu zależności. Wysoka inteligencja pozwala szybko i łatwo pozyskiwać nową wiedzę oraz umiejętności. Dzięki inteligencji dostrzegamy różne wzorce i jesteśmy w stanie znaleźć rozwiązania trudnych problemów4.
Część z tych aspektów można symulować w maszynie algorytmie, jednak istnieje coś zupełnie innego: mądrość.

Mądrość składa się z intuicji, serca i duszy. Opiera się na uniwersalnej prawdzie. Nie jest związana ze światem materialnym, ale z wysokim poziomem abstrakcji. Inteligencja pozwala dostrzec i zrozumieć wyłącznie rzeczywistość, w której znajdujemy się aktualnie. Mądrość jest umiejętnością patrzenia na cały obraz – tysiąc lat wstecz i tysiąc lat w przód. Według wielu definicji, mądrość związana jest także ze skutecznym wykorzystywaniem wiedzy w praktyce5.

Na szczęście na razie mówimy o inteligentnych ludziach i maszynach, mądrość dotyczy tylko ludzi – i oby nie trafiła szybko jako kolejne słowo na listę buzzword’ów.

 

A na zakończenie dwa filmiki. Jeden – nowy robot Boston Dynamics, firmy, którą Google sprzedało nieoficjalnie obawiając się konsekwencji nadużyć projektów tego typu:

Oraz fragmentów jednego z odcinków “wizjonerskiego” serialu Netflix “Black Mirror”:

Zgodnie z prawem Moore’a, w 2029 roku komputery osiągną moc obliczeniową ludzkiego mózgu. Niektórzy prognozują, że w 2045 roku “Sztuczna inteligencja” (czytaj. uczenie maszynowe) wyprzedzi ludzką i będzie rozwijać się samodzielnie. Jak daleko od wizji z Black Mirror jesteśmy – oceńcie Państwo sami.

 

Według jednej z plotek, Albert Einstein po wybuchu bomby atomowej w Hiroszimie i Nagasaki spalił część z swoich prac nad nowymi źródłami energii. Czy to prawda – nie wiadomo, gdzie by był teraz świat – również nie. Z pewnością po tym wydarzeniu stał się orędownikiem rozbrojenia.

 

1 https://whatis.techtarget.com/definition/buzzwords
2 https://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/komputer-po-raz-pierwszy-przeszedl-test-turinga-udawal-13-latka,437287.html
3 https://pl.wikipedia.org/wiki/Sztuczna_inteligencja
4 https://brieftip.pl/inteligencja-a-madrosc-poznaj-roznice/
5 https://brieftip.pl/inteligencja-a-madrosc-poznaj-roznice/

 

Post Author

Konrad Pawlus
CTO, co-founder

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo
Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo

    Lean Marketing wymaga skuteczności, ale taki tytuł może wydawać się przesadą. To nie jest jednak wygórowane oczekiwanie, a propozycja rozwiązania. Jest to wykonalne – jeśli masz odpowiedni Workflow. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest Workflow, jak działa, kto odpowiada za jego efektywność, a ostatecznie – jak skorzystać z doświadczenia twórców szablonów. Utrata produktywności […]

[Nowa funkcjonalność] Szablony Workflow opracowane przez ekspertów eCommerce, dopasowane do twoich celów marketingowych
[Nowa funkcjonalność] Szablony Workflow opracowane przez ekspertów eCommerce, dopasowane do twoich celów marketingowych

    Zebraliśmy naszych czołowych ekspertów eCommerce, którzy na co dzień pracują z największymi światowymi markami, aby całkowicie przeprojektować szablony Workflow w naszej Bibliotece. Ludzie ci włożyli tysiące godzin swojego doświadczenia i unikatową wiedzę w stworzenie nowych, ulepszonych szablonów. Wszystko to, aby zaoszczędzić Twój czas. Ponadto, do Biblioteki dodaliśmy Generator Workflow — pierwszą taką funkcję […]

[Nowa Funkcjonalność] Zmaksymalizuj swój wpływ i kontrolę dzięki nowemu eCommerce Dashboard
[Nowa Funkcjonalność] Zmaksymalizuj swój wpływ i kontrolę dzięki nowemu eCommerce Dashboard

    Nasza najnowsza funkcjonalność, eCommerce Dashboard, agreguje dane z platform eCommerce oraz oprogramowania marketingowego i prezentuje je w jednym miejscu, w czasie rzeczywistym, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Jako, że umożliwia szybki przegląd wydajności sklepu internetowego, a także szczegółowe śledzenie różnych aspektów biznesu, stanowi niezwykle skuteczne, wielokanałowe narzędzie Growth Intelligence.   […]

SALESmanago przeprowadzi się do dedykowanego biurowca w Ocean Office Park na krakowskim Zabłociu
SALESmanago przeprowadzi się do dedykowanego biurowca w Ocean Office Park na krakowskim Zabłociu

    SALESmanago, największa w Polsce i najszybciej rosnąca firma tworząca rozwiązania technologiczne dla eCommerce, we wrześniu przyszłego roku przenosi swoją siedzibę do nowo powstającego Ocean Office Park na krakowskim zabłociu. Grupa Cavatina rozpoczęła już prace nad biurowcem, który zapewni dedykowaną, nowoczesną przestrzeń dla blisko 700 obecnych i przyszłych pracowników SALESmanago.    Charakterystyczny, okrągły Ocean […]

6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?
6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?

    Black Friday będzie rokiem 2022 w pigułce. Internet pęka w szwach od prognoz i strategii. W tym artykule przedstawiamy sześć najbardziej rozpowszechnionych, istotnych lub po prostu interesujących. Przedstawiamy również nasze podejście do nich. Ale przede wszystkim podpowiadamy, co z nimi zrobić. Na honorowe wyróżnienie zasługują prognozy: zabawki rozejdą się jak świeże bułeczki, ubrania […]

Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement
Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement

    Zwiększanie Customer Lifetime Value to jeden z najskuteczniejszych sposobów na podniesieniea przychodów. W końcu klient, którego już mamy, kosztuje nas znacznie mniej niż konwersja nowego użytkownika. W tym artykule pokażemy cztery scenariusze, w których możesz inteligentnie wykorzystać platformę Customer Engagement, aby zapewnić klientom większą wartość i zarobić więcej pieniędzy w tym procesie.   […]

Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku
Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku

    Wyobraź sobie, że masz niesamowicie efektowną stronę docelową, dzięki której dynamicznie przybywa Ci nowych leadów. Statystyki pną się w górę, a sprzedaż rośnie w oszałamiającym tempie. Jak stworzyć dobry landing page, który przyciągnie uwagę? Landing page, czyli strona docelowa, to miejsce, gdzie po kliknięciu w reklamę lub link w mailu trafia odbiorca. Od dobrze stworzonej […]

SALESmanago wzmacnia zespół C-Level Exec, szykując się na czterokrotny wzrost na terenie Europy, i doskonaląc swoje wsparcie marketerów eCommerce … z głową.
SALESmanago wzmacnia zespół C-Level Exec, szykując się na czterokrotny wzrost na terenie Europy, i doskonaląc swoje wsparcie marketerów eCommerce … z głową.

    26 września 2022, Kraków: Po dziewięciocyfrowej inwestycji ze strony Silver Tree i Perwyn, SALESmanago wzmacnia swój zespół wykonawczy C-Level. Celem jest zwiększyć przychody z 20 do 100 milionów Euro w ciągu najbliższych czterech lat i objąć pozycję europejskiego lidera customer engagement.   Nowi członkowie C-Level to doświadczeni liderzy z organizacji B2B, eCommerce i […]

Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku
Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku

    Prawie wszyscy przedsiębiorcy planują rozpocząć pozyskiwanie Danych Zero-Party w celu rozwiązania problemu deprecjacji informacji. Jednocześnie, jak pokazują badania Forrestera, mniej niż połowa z nich wie, jak z powodzeniem korzystać z takich zbiorów danych!   W lutym 2022 r. Forrester Consulting przeprowadził ankietę wśród 200 osób decyzyjnych różnych szczebli (manager+), skoncentrowanych na pozyskiwaniu klientów. […]

Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?
Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?

    Customer Engagement Platform to znacznie więcej niż platforma Customer Data, którą już znasz, być może nawet używasz. Jej funkcje znacznie wykraczają poza zbieranie i ujednolicanie danych, a umacniający wpływ na zespoły marketingowe jest ogromny. W tym artykule szczegółowo wyjaśnimy różnicę między tymi systemami. Aby stawić czoła wyzwaniom obecnej recesji, marketerzy muszą w dużym […]