Filozof jako najlepszy CEO? Cechy idealnego menedżera to skromność, umiarkowanie i sprawiedliwość? Oto jak Platon zorganizowałby idealną firmę

Likwidacja własności prywatnej, dzieci wychowywane przez państwo i delegalizacja malarzy. Pierwsza w dziejach filozofii utopia polityczna kojarzy się raczej z najgorszymi wzorcami totalitaryzmu. Ale mimo to platońska wizja państwa zawiera elementy które dziś mogą inspirować nie tylko polityków, ale i dyrektorów dużych firm.
 

 
Punktem wyjścia do myśli politycznej Platona (427-347 p.n.e.) było zwrócenie uwagi na to, po co ludziom jest państwo. Musi ono istnieć, ponieważ żaden człowiek sam w sobie nie jest w stanie osiągnąć niezależności od innych ludzi (autarkia). Państwo jest więc, dokładnie tak jak firma organizacją w której każdy jest z każdym powiązany. Zdaniem Platona trzeba je tak zorganizować, by możliwie najefektywniej spełniało swoją funkcję. Popatrzmy i spróbujmy poeksplorować metaforę Państwa Platona = Firma.
 
W Państwie Platona kluczowe w rozwoju były dwie grupy: Wojowników i Przywódców, którymi mieli być filozofowie. W realiach firmy oznacza to, że kluczem do rozwoju organizacji jest kadra menedżerska.
 
Większość mieszkańców idealnego państwa stanowiliby oczywiście szeregowi mieszkańcy – rolnicy, rzemieślnicy i kupcy, zaspokajający potrzeby ogółu obywateli w czasie pokoju. Zdaniem Platona takie pospolite zadania wymagają jedynie prostych do nauczenia się umiejętności technicznych i filozof nie poświęcał im zbyt wiele uwagi. Platon byłby więc zwolennikiem mało egalitarystycznego poglądu, że o sile firmy nie stanowią szeregowi pracownicy. Dużo ważniejsze były dwie inne grupy: wojowników i przywódców, którymi mieli być filozofowie. Od tych wymagano dużo więcej: Platon przewidział dla nich skomplikowany system szkolenia, chciał zakazać posiadania własności prywatnej i poddać ścisłej kontroli to z kim i kiedy mogą płodzić dzieci. Skąd te totalitarne, jak dziś byśmy powiedzieli, ograniczenia i czemu nie narzucał ich zwykłym ludziom?
 
Przywódcami w państwie powinni być filozofowie, którzy potrafią spojrzeć ponad codzienne problemy i uchwycić ich istotę. W realiach firmy oznacza, to, że kadra menedżerska ma szerokie, doskonałe wykształcenie, ma doskonale oddelegowane obowiązki i dzięki temu może identyfikować i rozwiązywać problemy na poziomie ich korzeni.
 
Aby to zrozumieć, musimy cofnąć się do metafizycznych podstaw myśli Platona. Filozof ten uważał, że istnieją dwie rzeczywistości: ta pierwsza, materialna i niedoskonała, którą poznajemy zmysłami i ta druga, duchowa, którą oglądamy rozumem. Świat duchowy to świat wiecznych i niezmiennych idei na wzór których Bóg (Demiurg) skonstruował świat materialny. Tak naprawdę najbardziej istotne zadania jakie stoją przed państwem (albo przed firmą) wymagają wglądu w ten świat idealny. Przywódca powinien odciąć się od codzienności, którą zajmują się zwykli pracownicy, a skupić się na pozornie oderwanych od życia wielkich projektach.
 
Platon posłużył się słynnym mitem jaskini na wejściu do której stoją różne rzeczy, zaś zamknięci w środku ludzie obserwują jedynie ich cienie na ścianie. W realiach firmy oznacza to mniej więcej tyle, że należy eliminować tendencje do zajmowania się sprawami które tylko pozornie mają duże znaczenie.
 
Materia jest jednak substancją która ma swoje ułomności, stąd też o ile wzór człowieka istniejący w świecie idei jest doskonały, to stworzeni na jego podobieństwo ludzie materialni mają różne wady, z których najważniejszą jest to, że nie mogą żyć wiecznie. Jednak zdaniem myśliciela, w śmiertelnym ciele człowieka mieszka nieśmiertelna dusza, która niegdyś żyła w świecie idei, lecz z powodu występków jakie popełniła została ukarana zesłaniem na Ziemię. Celem doczesnego życia człowieka jest więc uwolnienie swojej duszy. I tak jak rolnicy mają zadbać o to, by ciała mieszkańców nie zaznały głodu, tak przywódcy mają zatroszczyć się przede wszystkim o ich duszę.
 
Poszczególne projekty i zadania są w tej koncepcji jedynie cieniem prawdziwej idei – strategicznych celów firmy i jej biznesowej filozofii. Dobre szefostwo nie może nawet na moment stracić z oczu tych najważniejszych zasad, zaś „dbanie o duszę” pracowników oznacza ich utrzymywanie w świadomości, że wyniki na koniec miesiąca nie są celem samym w sobie, a przejawem jakiejś większej strategicznej koncepcji, do której firma powinna dążyć.
 
Platon narzucił na filozofów-przywódców rygorystyczne nakazy i regulacje, które miały więc na celu zabezpieczenie ich przed zepsuciem. W realiach dzisiejszej firmy oznacza to wprowadzenie takich systemów zarządzania i premiowania, żeby menedżerowie nie realizowali prywatnych interesów tylko interes organizacji.
 
Dzięki zniesieniu własności prywatnej mieli uniknąć pogoni za bogactwem. Odbieranie dzieci i wychowywanie ich przez państwo pozwalało, zdaniem Platona, uniknąć walk pomiędzy rodami i zapewnić, że filozof-przywódca będzie traktował wszystkich mieszkańców państwa jako swoich krewnych. Zaś delegalizacja (czy raczej ocenzurowanie) artystów miała służyć temu, by nie odchodzili w świat fantastycznej ułudy znanej z malowideł i poematów.
 
Kluczem do bycia dobrym managerem są cztery cnoty kardynalne, które powinien doskonalić. Wygląda na to, że cechami Menedżerów powinny być, chyba wciąż jednak słusznie: MĄDROŚĆ, MĘSTWO, UMIARKOWANIE i SPRAWIEDLIWOŚĆ.
 
O ile więc środki jakie Platon wymyślił w swojej utopii są kompletną aberracją, to cele jakie mu przyświecały brzmią całkiem praktycznie także dzisiaj. Dobry przywódca, niezależnie czy mówimy o polityku, prezesie firmy czy dowódcy wojskowym z pewnością dostrzeże sporo słuszności w czterech cnotach kardynalnych, jakimi powinien się według greckiego filozofa charakteryzować. Po pierwsze, mądrością, rozumianą tu jako znajomość tego jakie zachowanie jest odpowiednie w danej sytuacji. Po drugie, męstwem, czyli umiejętnością zachowania zimnej krwi nie tylko w obliczu niebezpieczeństwa, ale też unikania popadania w zbytnią euforię czy ulegania innym namiętnościom. Po trzecie, umiarkowaniem, czyli zdolnością narzucenia sobie dyscypliny i znajomości swojego miejsca w szeregu i hierarchii, bez przesadnej skromności ale i wyniosłości. W końcu zaś sprawiedliwością, czyli właściwym rozeznaniem własnych umiejętności i wykonywania tylko tego, do czego jest się powołanym, bez rwania się z motyką na księżyc, ale też bez pochylania nad błahostkami.
 
Idealny CEO Platona skupiłby się więc wyłącznie na wielkich wizjach i odciął od korporacyjnej codzienności. Nie byłby też zbyt zabawny na firmowych imprezach, ale za to nie wpadałby w panikę przy każdej drobnej aferce. I byłby szefem wymagającym, ale dobrym, bo platoński przywódca miał wymagać jak najwięcej przede wszystkim od siebie samego.
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Czym jest Customer Data Platform? CDP w pigułce część 1
Czym jest Customer Data Platform? CDP w pigułce część 1

    W serii trzech artykułów CDP w pigułce przybliżamy podstawowe kwestie dotyczące Customer Data Platform: czym one są, czym różnią się od dotychczasowych systemów, dlaczego są lepsze i – co najważniejsze – w jaki sposób Ty i Twoja firma możecie wykorzystać ich ogromne możliwości. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest Customer Data Platform, jaki […]

4 rzeczy na temat pomiaru wydajności sklepu, o których powinien wiedzieć każdy marketingowiec
4 rzeczy na temat pomiaru wydajności sklepu, o których powinien wiedzieć każdy marketingowiec

    Skuteczny rozwój każdej działalności wymaga sprawnego i precyzyjnego pomiaru wyników. Co ciekawe, różne badania i ankiety wskazują, że marketingowcy eCommerce uważają, że brakuje im umiejętności w tym zakresie. W tym artykule omówimy 4 problemy i trendy związane z pomiarem wyników oraz wskażemy rozwiązania, które sprawią, że Twój zestaw technologii i aplikacji marketingowych będzie […]

Zwiększ konwersję w eCommerce i zbieraj dane Zero-Party dzięki nowemu, stworzonemu z myślą o smartfonach, Email Design Studio
Zwiększ konwersję w eCommerce i zbieraj dane Zero-Party dzięki nowemu, stworzonemu z myślą o smartfonach, Email Design Studio

    Nowe Email Design Studio wyznacza standardy w email marketingu w zakresie customer engagement i budowania poczucia więzi z marką . Używając naszego unikalnego, zaprojektowanego z myślą o urządzeniach mobilnych kreatora emaili, zwiększysz poziom konwersji i zbierzesz cenne dane Zero-Party, które pozwolą Ci jeszcze lepiej zrozumieć swoich klientów.   E-mail wciąż jest królem marketingu […]

Ten artykuł został wygenerowany przez AI. Dotyczy e-maili, treści generowanych przez AI i Twojej przyszłości
Ten artykuł został wygenerowany przez AI. Dotyczy e-maili, treści generowanych przez AI i Twojej przyszłości

    Uwaga: ten artykuł (z wyjątkiem nagłówków i formatowania) został w całości wygenerowany przez sztuczną inteligencję   Wygeneruj post na blogu o chwytliwych tematach e-maili   Napisanie chwytliwego tematu wiadomości e-mail jest ważną częścią tworzenia skutecznej kampanii e-mail marketingu. Dobry temat może zachęcić odbiorców do otwarcia e-maila i przeczytania jego treści, a zły może […]

Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo
Pracuj jak dziesięciu najlepszych marketerów naraz! Różnica między Workflow, który działa, a takim, który nie bardzo

    Lean Marketing wymaga skuteczności, ale taki tytuł może wydawać się przesadą. To nie jest jednak wygórowane oczekiwanie, a propozycja rozwiązania. Jest to wykonalne – jeśli masz odpowiedni Workflow. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest Workflow, jak działa, kto odpowiada za jego efektywność, a ostatecznie – jak skorzystać z doświadczenia twórców szablonów. Utrata produktywności […]

[Nowa funkcjonalność] Szablony Workflow opracowane przez ekspertów eCommerce, dopasowane do twoich celów marketingowych
[Nowa funkcjonalność] Szablony Workflow opracowane przez ekspertów eCommerce, dopasowane do twoich celów marketingowych

    Zebraliśmy naszych czołowych ekspertów eCommerce, którzy na co dzień pracują z największymi światowymi markami, aby całkowicie przeprojektować szablony Workflow w naszej Bibliotece. Ludzie ci włożyli tysiące godzin swojego doświadczenia i unikatową wiedzę w stworzenie nowych, ulepszonych szablonów. Wszystko to, aby zaoszczędzić Twój czas. Ponadto, do Biblioteki dodaliśmy Generator Workflow — pierwszą taką funkcję […]

[Nowa Funkcjonalność] Zmaksymalizuj swój wpływ i kontrolę dzięki nowemu eCommerce Dashboard
[Nowa Funkcjonalność] Zmaksymalizuj swój wpływ i kontrolę dzięki nowemu eCommerce Dashboard

    Nasza najnowsza funkcjonalność, eCommerce Dashboard, agreguje dane z platform eCommerce oraz oprogramowania marketingowego i prezentuje je w jednym miejscu, w czasie rzeczywistym, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Jako, że umożliwia szybki przegląd wydajności sklepu internetowego, a także szczegółowe śledzenie różnych aspektów biznesu, stanowi niezwykle skuteczne, wielokanałowe narzędzie Growth Intelligence.   […]

SALESmanago przeprowadzi się do dedykowanego biurowca w Ocean Office Park na krakowskim Zabłociu
SALESmanago przeprowadzi się do dedykowanego biurowca w Ocean Office Park na krakowskim Zabłociu

    SALESmanago, największa w Polsce i najszybciej rosnąca firma tworząca rozwiązania technologiczne dla eCommerce, we wrześniu przyszłego roku przenosi swoją siedzibę do nowo powstającego Ocean Office Park na krakowskim zabłociu. Grupa Cavatina rozpoczęła już prace nad biurowcem, który zapewni dedykowaną, nowoczesną przestrzeń dla blisko 700 obecnych i przyszłych pracowników SALESmanago.    Charakterystyczny, okrągły Ocean […]

6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?
6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?

    Black Friday będzie rokiem 2022 w pigułce. Internet pęka w szwach od prognoz i strategii. W tym artykule przedstawiamy sześć najbardziej rozpowszechnionych, istotnych lub po prostu interesujących. Przedstawiamy również nasze podejście do nich. Ale przede wszystkim podpowiadamy, co z nimi zrobić. Na honorowe wyróżnienie zasługują prognozy: zabawki rozejdą się jak świeże bułeczki, ubrania […]

Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement
Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement

    Zwiększanie Customer Lifetime Value to jeden z najskuteczniejszych sposobów na podniesieniea przychodów. W końcu klient, którego już mamy, kosztuje nas znacznie mniej niż konwersja nowego użytkownika. W tym artykule pokażemy cztery scenariusze, w których możesz inteligentnie wykorzystać platformę Customer Engagement, aby zapewnić klientom większą wartość i zarobić więcej pieniędzy w tym procesie.   […]