Jak manipulują nami marketerzy? Najpopularniejsze techniki manipulacji w marketingu i reklamie

Zadaniem marketera jest nakłonić nas do kupna produktu lub usługi. W marketingu wszystkie chwyty są dozwolone – dlatego też, by móc wpływać na nasze decyzje zakupowe, marketerzy posługują się rozpowszechnionymi praktykami opartymi na manipulacji czy subtelnym przekazie podprogowym (przez niektórych bardziej dosadnie nazywanymi “praniem mózgu”). Jakie są techniki manipulacji najczęściej wykorzystywane w reklamie i marketingu? Oto 5 przykładów:

 

1. Promocje

To dobry temat do poruszenia akurat przed Black Friday. Wszyscy uwielbiamy obniżki, a wielu konsumentów podczas Black Week czy sezonowych wyprzedaży szaleje na zakupach do upadłego. To prawda, że czasami można trafić na naprawdę dobrą okazję, ale niekiedy rzekome promocje okazują się manipulacją. Niektórzy sprzedawcy ostro podnoszą ceny tuż przed wyprzedażami, by następnie z pompą ogłosić obniżki. Koniec końców cena i tak jak wyższa, ale niczego nieświadomi konsumenci są kuszeni krzykliwymi komunikatami w rodzaju “obniżka -50%” i kupują bez zastanowienia, myśląc, że to prawdziwa okazja. Jednak korzyść odnosi tylko sprzedawca. Inną powszechną sztuczką są promocje typu “kup więcej i zapłać mniej”, które sprawiają, że kupujesz więcej, niż potrzebujesz – czasami rzeczy, których nigdy nie wykorzystasz. To przeciwieństwo oszczędności, ale twój mózg daje się oszukać i myśli, że naprawdę trafiłeś na okazję.

 

2. Opinie ekspertów

Lekarze palą Camele, więc to znaczy, że palenie jest spoko, prawda?! Reklama z roku 1946 (źródło).

 

Na pewno kojarzysz ten rodzaj reklam w telewizji – ekspert o bardzo profesjonalnym wyglądzie opowiada o zaletach produktu. To częsta metoda służąca budowaniu zaufania. Wielokrotnie “eksperci” są przedstawiani jako lekarze czy członkowie organizacji o poważnie brzmiących nazwach, przypominających nazwy oficjalnych instytucji. Czy te organizacje naprawdę istnieją? Czy ci ludzie naprawdę są ekspertami, czy może aktorami? Tego nie wie nikt, i nikt tego nie weryfikuje. Ale nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy, podświadomie zapamiętujemy produkt jako wiarygodny i polecany przez ekspertów. To wpływa na nasze decyzje zakupowe. Inną popularną techniką są reklamy z celebrytami i influencerami. Nawet jeśli nikt nie do końca wierzy w to, że Leo Messi je chipsy, które reklamuje… kto nie chciałby być jak on, nawet jeśli chodzi tylko o jedzenie tych samych przekąsek?! W ten sposób nasza podświadomość daje się przekonać do zakupu.

 

3. Recenzje w internecie

Przypadek podobny do poprzedniego, ale dotyczy opinii “zwykłych ludzi”, przede wszystkim w internecie. Obecnie sprawdzanie informacji w internecie to nieodłączna część naszych przyzwyczajeń zakupowych – według danych Pew Research Center, ponad 80% kupujących polega na opiniach w internecie przed dokonaniem zakupu. Marketerzy są w pełni świadomi tego trendu – dlatego właśnie istnieje marketing szeptany. Internet jest pełen fałszywych recenzji publikowanych przez pracowników firm bądź opłacanych ludzi. Marketing szeptany to duży biznes i wiele agencji oferuje tego rodzaju usługi. To opinie, którym absolutnie nie można ufać – ale jak odróżnić prawdziwe wpisy od fałszywych? Nie ma na to sposobu, więc często dajemy się zwieść manipulacyjnym recenzjom i dokonujemy zakupu na podstawie niezbyt wiarygodnej opinii, którą zobaczyliśmy gdzieś w internecie.

 


4. Emocje

Firmy uwielbiają odwoływać się do pozytywnych emocji w celu budowania wizerunku marki. Dlatego wiele reklam jest czysto rozrywkowych i na pierwszy rzut oka nawet nie próbują niczego sprzedawać. Opowiadają ciekawą historyjkę, aż mamy ochotę oglądać je w kółko i pokazać znajomym – dlaczego nie? Przecież reklama jest tak wzruszająca, fajna albo śmieszna. W ten sposób powstają viralowe reklamy, które budują pozytywne uczucia w stosunku do marki. Jeśli kojarzysz markę ze słodkimi pieskami lub uroczymi maluchami, to nie będziesz mieć co do niej złych odczuć. A co z negatywnymi emocjami – czy także są wykorzystywane przez firmy? Oczywiście. Na przykład strach lub niepokój często używane są jako bodziec nakłaniający do zakupu – na przykład poprzez wywieranie presji sformułowaniami w rodzaju “ostatnia szansa!”, “promocja wkrótce się zakończy!”, “ostatnia sztuka w magazynie!”, “ktoś właśnie dokonał zakupu”. Tego rodzaju zdania sprawiają, że denerwujesz się, że okazja na zakup przejdzie Ci koło nosa – w efekcie szybko i nieprzemyślanie decydujesz się na kupno.

 


Co działa lepiej niż manipulacyjne reklamy? Marketing Automation – wypróbuj już dzisiaj!


 

5. Lokowanie produktu

Lokowanie produktu, które na długo zapada w pamięci – buty Nike w „Forreście Gumpie” (źródło)

Choć pewnie nikt nie chce przyznać, że jest podatny na tego rodzaju tanie sztuczki, lokowanie produktu w serialu lub filmie naprawdę działa – nawet jeśli czasami nie jesteśmy świadomi, że patrzymy na jakiś konkretny produkt lub nie jest on wyeksponowany i pojawia się gdzieś w rogu ekranu. Efekt jest jeszcze silniejszy, jeśli bohater pokazany na ekranie z produktem wzbudza naszą sympatię, lub imponuje nam przedstawiony styl życia. Kiedy podczas zakupów widzimy lokowany produkt, w naszych głowach coś zaskakuje i… czujemy chęć kupna, choć wcale nie pamiętamy, że ten artykuł widzieliśmy już wcześniej na ekranie.

 

Oczywiście technik manipulacji jest o wiele więcej, bo marketerzy potrafią być naprawdę pomysłowi. Co myślisz o tego rodzaju metodach? Jesteś im przeciwny jako konsument, a może sam ich używasz w swoich kampaniach marketingowych? Daj nam znać w komentarzu!

 

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.

6 prostych prawd o szablonach e-mail, które powinien znać każdy marketer eCommerce
6 prostych prawd o szablonach e-mail, które powinien znać każdy marketer eCommerce

    Szablony e-mail to doskonałe rozwiązanie dla marketerów eCommerce. Podnoszą zaangażowanie klienta, a przy tym przekładają się na zwiększenie przychodów. Oto sześć prostych prawd o szablonach e-mail, które powinien znać każdy marketer eCommerce. Niezależnie, czy mowa o poprawie wydajności, zwiększeniu świadomości marki, personalizacji, optymalizacji mobilnej, testowaniu A/B czy automatyzacji, narzędzie to odblokowuje pełny potencjał […]

CDP vs CRM vs DMP i które rozwiązanie jest lepsze? CDP w pigułce część 2
CDP vs CRM vs DMP i które rozwiązanie jest lepsze? CDP w pigułce część 2

    W tym artykule dokładnie opisujemy bolączki CRM oraz szczegółowo wyjaśniamy, w jaki sposób CDP rozwiązuje je wszystkie, usprawniając działania marketingowe i kształtując drogę do ścisłej współpracy z klientem. Wiele firm eCommerce wciąż korzysta z jakiejś formy oprogramowania CRM, a w rzadkich przypadkach z Platformy do Zarządzania Danymi (DMP). Mając to na uwadze, a […]

Czym jest Customer Data Platform? CDP w pigułce część 1
Czym jest Customer Data Platform? CDP w pigułce część 1

    W serii trzech artykułów CDP w pigułce przybliżamy podstawowe kwestie dotyczące Customer Data Platform: czym one są, czym różnią się od dotychczasowych systemów, dlaczego są lepsze i – co najważniejsze – w jaki sposób Ty i Twoja firma możecie wykorzystać ich ogromne możliwości. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest Customer Data Platform, jaki […]

4 rzeczy na temat pomiaru wydajności sklepu, o których powinien wiedzieć każdy marketingowiec
4 rzeczy na temat pomiaru wydajności sklepu, o których powinien wiedzieć każdy marketingowiec

    Skuteczny rozwój każdej działalności wymaga sprawnego i precyzyjnego pomiaru wyników. Co ciekawe, różne badania i ankiety wskazują, że marketingowcy eCommerce uważają, że brakuje im umiejętności w tym zakresie. W tym artykule omówimy 4 problemy i trendy związane z pomiarem wyników oraz wskażemy rozwiązania, które sprawią, że Twój zestaw technologii i aplikacji marketingowych będzie […]

Zwiększ konwersję w eCommerce i zbieraj dane Zero-Party dzięki nowemu, stworzonemu z myślą o smartfonach, Email Design Studio
Zwiększ konwersję w eCommerce i zbieraj dane Zero-Party dzięki nowemu, stworzonemu z myślą o smartfonach, Email Design Studio

    Nowe Email Design Studio wyznacza standardy w email marketingu w zakresie customer engagement i budowania poczucia więzi z marką . Używając naszego unikalnego, zaprojektowanego z myślą o urządzeniach mobilnych kreatora emaili, zwiększysz poziom konwersji i zbierzesz cenne dane Zero-Party, które pozwolą Ci jeszcze lepiej zrozumieć swoich klientów.   E-mail wciąż jest królem marketingu […]

Dzięki opartemu na OpenAI generatorowi treści SALESmanago, marketerzy otrzymują precyzyjne, ukierunkowane treści
Dzięki opartemu na OpenAI generatorowi treści SALESmanago, marketerzy otrzymują precyzyjne, ukierunkowane treści

    Kraków, Polska, 9 lutego 2023 r.: SALESmanago, platforma Customer Engagement, ogłosiła dziś integrację generatywnego modelu sztucznej inteligencji OpenAI z Email Designerem, a także uruchomienie Email Design Studio.   Zaprojektowany, aby umożliwić marketerom tworzenie bardziej angażujących i wydajnych kampanii, Email Designer stworzony przez SALESmanago zostaje zintegrowany z modelem OpenAI, aby błyskawicznie generować treści z […]

Ten artykuł został wygenerowany przez AI. Dotyczy e-maili, treści generowanych przez AI i Twojej przyszłości
Ten artykuł został wygenerowany przez AI. Dotyczy e-maili, treści generowanych przez AI i Twojej przyszłości

    Uwaga: ten artykuł (z wyjątkiem nagłówków i formatowania) został w całości wygenerowany przez sztuczną inteligencję   Wygeneruj post na blogu o chwytliwych tematach e-maili   Napisanie chwytliwego tematu wiadomości e-mail jest ważną częścią tworzenia skutecznej kampanii e-mail marketingu. Dobry temat może zachęcić odbiorców do otwarcia e-maila i przeczytania jego treści, a zły może […]