Przewodnik po platformach społecznościowych dla Ecommerce

Z młodzieżowej nowinki Social Media ewoluowały do wszechobecnego tła naszych codziennych działań. W tej chwili ciężko jest znaleźć w sieci miejsce wolne od wtyczek mediów społecznościowych: przycisku Lubię to, Udostępnij, czy chociażby Zaloguj się za pomocą…

Social Media to nie wyszukiwarka

Oba kanały mają szeroki zasięg i dają możliwość płatnej promocji towarów i usług. Jednakże patrząc od strony użytkownika, służą zupełnie różnym celom.

  • Wyszukiwarka służy do znajdowania rozwiązań konkretnych problemów, wyszukiwania najkorzystniejszych ofert i informacji na temat planowanych zakupów.
  • Facebook to największa spersonalizowana gazeta z sekcją towarzyską.
  • Twitter to najszybciej uaktualniany serwis z newsami.
  • Instagram… to Twitter z obrazkami.
  • Snapchat to największy Hydepark.
  • Linkedin to największa sieć zawodowa.
  • Pinterest to największa baza inspiracji.
  • Quora to najobszerniejsza baza odpowiedzi na pytania prawdziwych osób.

 

Najważniejsze liczby w Social Media

  • 80/20

80% treści edukacyjnych i rozrywkowych vs. 20% treści sprzedażowych.

  • 4-1-1

    Każdy post o charakterze marketingowym = 4 publikacje z wartościowymi treściami z innych źródeł + 1 post istotny dla odbiorców.

 

Najważniejsze KPI dla Social Media

Stosuj system KPI żeby:

  • mierzyć skuteczność podejmowanych działań i wiedzieć, które z nich należy zmienić bądź poprawić,
  • zidentyfikować najbardziej efektywne działania,
  • dostarczać pracownikom feedbacku na temat wykonywanej przez nich pracy,
  • lokalizować problemy,
  • mierzyć stosunek kosztów do uzyskanych efektów,
  • ilość publikowanych treści,
  • ilość udostępnień,
  • ilość komentarzy,
  • konwersje,
  • recenzje klientów,
  • wzrost liczby odbiorców,
  • wspomnienia marki w Social Media,
  • dla płatnych reklam: koszt per lead i koszt per sprzedaż.

 

Storytelling

Okres skupienia uwagi internautów stopniowo się obniża. O ile w 2012 roku wynosił on około 12 sekund, o tyle w 2015 obniżył się do 8 sekund. Dlatego dużo łatwiej dotrzeć do odbiorcy za pomocą treści wizualnych niż słowa pisanego. Filmiki czy instrukcje obrazkowe dużo szybciej pokazują jak efektywnie wykorzystać dany produkt niż dowolna inna instrukcja.

  • Wyświetlenie krótkiego filmu na temat produktu zwiększa szansę na zakup o 85%;
  • Treści wizualne w mediach społecznościowych powodują wzrost zaangażowania o 180%;
  • Dołączenie obrazka do Tweeta skutkuje wzrostem liczby retweetów o 150%;
  • Artykuły z obrazkami mają o 94% więcej wyświetleń niż tekstowe;
  • Jeżeli klient kliknie w fotografię prawdziwej osoby, szanse na konwersję rosną o 200%.

 

Storytelling to treści wizualne opowiadające historię. Marketerzy mają do dyspozycji różnorodne rodzaje treści:

  • memy,
  • video,
  • infografiki,
  • obrazy,
  • mikrokontent,
  • pokazy slajdów,
  • treści dostarczone przez fanów i klientów.

Odpowiednio poskładane, sprzyjają stworzeniu niezwykłego doświadczenia konsumenta – media społecznościowe idealnie nadają się do dzielenia się historiami z szerszą publicznością.

 

 

Najważniejsze platformy społecznościowe

 

Facebook

Facebook to niewątpliwie król serwisów społecznościowych. Także facebookowa aplikacja jest najczęściej używaną wśród wszystkich grup wiekowych użytkowników mobile.

Facebook lubi treści graficzne. Dobrze dobrane zdjęcie to połowa sukcesu danego posta. Niebieski serwis honoruje również filmiki i uruchamia je automatycznie osobom przeglądającym “ścianę” (eng. wall).

Na osobną uwagę zasługują inspirujące cytaty i ciekawe statystyki. Ich treść należy dobrać do profilu odbiorców fanpage. Warto prowadzić cykle tematyczne – Środowe porady, Sobotni komiks, Poniedziałkowa statystyka, etc.

 

Częstotliwość – 1 post dziennie

Najlepsze dni – czwartek i piątek

Najlepsza godzina:

13:00 – najwięcej polubień

15:00 – najwięcej udostępnień

 

Twitter

Twitter ma ogromny potencjał marketingowy. Można go użyć zarówno jako generatora leadów, jak i narzędzia do budowania świadomości marki.  Jest jedną z największych platform i jest wymieniany jako jeden z wiodących (patrząc pod kątem aktywnych użytkowników) serwisów społecznościowych na całym świecie.  

Najchętniej retweetowane treści to:

  • Tweety tekstowe, poniżej 100 znaków, zawierające link,
  • Obrazki o charakterze humorystycznym,
  • Artykuły typu How-to i Listy,
  • Cytaty, zwłaszcza w formie graficznej.

 

Ważną częścią tweetów są tzw. hashtagi – pozwalają zwiększyć zasięg i dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych treściami.

 

Częstotliwość – 1-30 tweetów dziennie

(sugerowane: 3-5 tweetów dziennie)

Najlepsze dni:

B2B: poniedziałek – piątek

B2C: środa, sobota, niedziela

Najlepsza godzina:

17:00, 12:00, 18:00 – najwięcej udostępnień (retweetów)

12:00, 18:00 – najwięcej kliknięć

 

Instagram

Instagram to imperium. Miesięcznie aktywnie korzysta z niego 400 milionów użytkowników. To tak jakby nagle większość mieszkańców Ameryki Północnej zaczęła wrzucać i lajkować zdjęcia za pośrednictwem tej platformy

Najważniejszą cechą postów na Instagramie jest ich estetyka. Publikowane treści muszą być dopracowane pod względem graficznym, być oryginalne i wyróżniać się wśród innych.

Powinny również korespondować z ogólnym wizerunkiem marki. Oprócz zdjęć warto też publikować video, oraz treści tworzone przez fanów.

 

Częstotliwość – 1-2 posty dziennie

Najlepszy dzień – poniedziałek

Najlepsza godzina – 15:00 i 16:00

 

 

Dobre praktyki Social Media

 

Recykling treści
Publikuj treści wielokrotnie. Treścią np. postem z bloga, powinieneś podzielić się z publicznością kilka razy (w tym samym kanale). „Im częściej coś udostępniasz, tym więcej lajków dostaniesz”, powiada Neil Patel, który zaleca wielokrotne udostępnianie tej samej treści. To nie znaczy, że masz postować co godzinę (to wciąż czyni z Ciebie spamera i zasługuje jedynie na naganę)! Pamiętaj też, że kiedy udostępniasz tę samą treść kolejny raz, zmieniaj za każdym razem treść samego posta (nie kopiuj mechanicznie tego samego posta czy tweeta).

Planuj posty i Tweety
Kiedy wpadnie Ci do głowy błyskotliwy mem czy odwołanie do czegoś, co aktualnie jest popularne, wrzuć to! Nie da się zaplanować świetnych pomysłów ani jednodniowych trendów, więc zostaw trochę luzu w kalendarzu postów i traktuj go elastycznie. To dotyczy także interakcji z Twoją publicznością: jeśli angażujesz się z nimi w dyskusję, może się okazać, że zasadniej w danym momencie będzie dostarczyć odbiorcom wiedzę na temat, który teraz ich interesuje, niż coś, co miałeś w planach).

Zaplanuj czas na Social Media

Unikaj sytuacji, w których jesteś non-stop podłączony do mediów społecznościowych i od czasu do czasu przerywasz regularne zadania, by sprawdzić komentarze na Facebooku, potem wracasz do przerwanej pracy, by za chwilę zamieścić tweeta, i tak w koło Macieju. W ten sposób nie możesz skupić się na żadnej aktywności, a ponieważ nie pilnujesz precyzyjnie określonych celów do realizacji, zdarza Ci się zorientować, że przez 40 minut siedzenia na Facebook nie zrobiłeś nic pożytecznego, wymiernego.

 

Przydatne narzędzia

Tworząc same posty warto jest skupić się na ich wizualnej części. W sieci można znaleźć wiele darmowych edytorów graficznych pozwalających na łatwe tworzenie prostych grafik. Warto wspomnieć Canvę (canva.com) – do prostych infografik i mikro treści, Piktochart (piktochart.com) – do bardziej złożonych infografik,  czy chociażby Place It (placeit.net) – do umieszczania zrzutów ekranu na zdjęciach urządzeń mobilnych.

Dystrybucja

Planowanie postów, jak już było wspomniane, zarówno oszczędza cenny czas marketera, jak i wymusza uporządkowaną i spójną komunikację w różnych kanałach dystrybucji. Szukając narzędzia do planowania postów warto zwrócić uwagę na takie pozycje jak Buffer, czy CoSchedule. Oba pomagają zaplanować cały tydzień i ustawić proste automatyzacje jak na przykład “zatwittowanie” o opublikowanym na wordpressie artykule blogowym.

Ciekawą alternatywą jest połączenie działań w Social Media z platformą do automatyzacji marketingu, jak na przykład SALESmanago Marketing Automation. Nie tylko pozwala ona na zakolejkowanie postów w najpopularniejszych serwisach, ale też angażuje informacje, które posiadasz na temat swoich kontaktów podczas tworzenia tzw. Custom Audiences, czyli grup odbiorców na Facebook. Skuteczne kampanie na Facebooku są skierowane do grup najchętniej wchodzących w interakcję w danym obszarze zainteresowań. Precyzyjne targetowanie jest tu kluczem do sukcesu. W SALESmanago możesz tworzyć grupy docelowe Facebooka bazując na indywidualnie monitorowanych przez system zachowaniach użytkowników, takich jak dodanie tagu do kontaktu, osiągnięcie przez kontakt etapu w lejku, osiągniecie przez kontakt określonego scoringu, czy na przykład wypisanie się kontaktu z wysyłek.

 

Analiza

Jak wszystkie inne działania marketingowe, także publikacje w mediach społecznościowych wymagają monitorowania skuteczności i analizy tego co działa, co trzeba zmodyfikować, a czego absolutnie należy się pozbyć.

Przydatne mogą okazać się takie aplikacje jak:

  • LikeAlyzer, czyli darmowe narzędzie które analizuje fanpage i wskazuje interesujące statystyki na jego temat.
  • Cyfe, oferujący szczegółową analizę Social Media, SEO, AdWordsów i wzmianek.
  • Social Mention, który monitoruje Social Media w czasie rzeczywistym. Social mention wskazuje emocje jakie towarzyszą wpisanemu hasłu, najczęściej wypowiadających się na ten temat użytkowników, topowe hashtagi i ostatnie wzmianki.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]