Z młodzieżowej nowinki Social Media ewoluowały do wszechobecnego tła naszych codziennych działań. W tej chwili ciężko jest znaleźć w sieci miejsce wolne od wtyczek mediów społecznościowych: przycisku Lubię to, Udostępnij, czy chociażby Zaloguj się za pomocą…
Social Media to nie wyszukiwarka
Oba kanały mają szeroki zasięg i dają możliwość płatnej promocji towarów i usług. Jednakże patrząc od strony użytkownika, służą zupełnie różnym celom.
- Wyszukiwarka służy do znajdowania rozwiązań konkretnych problemów, wyszukiwania najkorzystniejszych ofert i informacji na temat planowanych zakupów.
- Facebook to największa spersonalizowana gazeta z sekcją towarzyską.
- Twitter to najszybciej uaktualniany serwis z newsami.
- Instagram… to Twitter z obrazkami.
- Snapchat to największy Hydepark.
- Linkedin to największa sieć zawodowa.
- Pinterest to największa baza inspiracji.
- Quora to najobszerniejsza baza odpowiedzi na pytania prawdziwych osób.
Najważniejsze liczby w Social Media
- 80/20
80% treści edukacyjnych i rozrywkowych vs. 20% treści sprzedażowych.
- 4-1-1 Każdy post o charakterze marketingowym = 4 publikacje z wartościowymi treściami z innych źródeł + 1 post istotny dla odbiorców.
Najważniejsze KPI dla Social Media
Stosuj system KPI żeby:
- mierzyć skuteczność podejmowanych działań i wiedzieć, które z nich należy zmienić bądź poprawić,
- zidentyfikować najbardziej efektywne działania,
- dostarczać pracownikom feedbacku na temat wykonywanej przez nich pracy,
- lokalizować problemy,
- mierzyć stosunek kosztów do uzyskanych efektów,
- ilość publikowanych treści,
- ilość udostępnień,
- ilość komentarzy,
- konwersje,
- recenzje klientów,
- wzrost liczby odbiorców,
- wspomnienia marki w Social Media,
- dla płatnych reklam: koszt per lead i koszt per sprzedaż.
Storytelling
Okres skupienia uwagi internautów stopniowo się obniża. O ile w 2012 roku wynosił on około 12 sekund, o tyle w 2015 obniżył się do 8 sekund. Dlatego dużo łatwiej dotrzeć do odbiorcy za pomocą treści wizualnych niż słowa pisanego. Filmiki czy instrukcje obrazkowe dużo szybciej pokazują jak efektywnie wykorzystać dany produkt niż dowolna inna instrukcja.
- Wyświetlenie krótkiego filmu na temat produktu zwiększa szansę na zakup o 85%;
- Treści wizualne w mediach społecznościowych powodują wzrost zaangażowania o 180%;
- Dołączenie obrazka do Tweeta skutkuje wzrostem liczby retweetów o 150%;
- Artykuły z obrazkami mają o 94% więcej wyświetleń niż tekstowe;
- Jeżeli klient kliknie w fotografię prawdziwej osoby, szanse na konwersję rosną o 200%.
Storytelling to treści wizualne opowiadające historię. Marketerzy mają do dyspozycji różnorodne rodzaje treści:
- memy,
- video,
- infografiki,
- obrazy,
- mikrokontent,
- pokazy slajdów,
- treści dostarczone przez fanów i klientów.
Odpowiednio poskładane, sprzyjają stworzeniu niezwykłego doświadczenia konsumenta – media społecznościowe idealnie nadają się do dzielenia się historiami z szerszą publicznością.
Najważniejsze platformy społecznościowe
Facebook to niewątpliwie król serwisów społecznościowych. Także facebookowa aplikacja jest najczęściej używaną wśród wszystkich grup wiekowych użytkowników mobile.
Facebook lubi treści graficzne. Dobrze dobrane zdjęcie to połowa sukcesu danego posta. Niebieski serwis honoruje również filmiki i uruchamia je automatycznie osobom przeglądającym “ścianę” (eng. wall).
Na osobną uwagę zasługują inspirujące cytaty i ciekawe statystyki. Ich treść należy dobrać do profilu odbiorców fanpage. Warto prowadzić cykle tematyczne – Środowe porady, Sobotni komiks, Poniedziałkowa statystyka, etc.
Częstotliwość – 1 post dziennie
Najlepsze dni – czwartek i piątek
Najlepsza godzina:
13:00 – najwięcej polubień
15:00 – najwięcej udostępnień
Twitter ma ogromny potencjał marketingowy. Można go użyć zarówno jako generatora leadów, jak i narzędzia do budowania świadomości marki. Jest jedną z największych platform i jest wymieniany jako jeden z wiodących (patrząc pod kątem aktywnych użytkowników) serwisów społecznościowych na całym świecie.
Najchętniej retweetowane treści to:
- Tweety tekstowe, poniżej 100 znaków, zawierające link,
- Obrazki o charakterze humorystycznym,
- Artykuły typu How-to i Listy,
- Cytaty, zwłaszcza w formie graficznej.
Ważną częścią tweetów są tzw. hashtagi – pozwalają zwiększyć zasięg i dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych treściami.
Częstotliwość – 1-30 tweetów dziennie
(sugerowane: 3-5 tweetów dziennie)
Najlepsze dni:
B2B: poniedziałek – piątek
B2C: środa, sobota, niedziela
Najlepsza godzina:
17:00, 12:00, 18:00 – najwięcej udostępnień (retweetów)
12:00, 18:00 – najwięcej kliknięć
Instagram to imperium. Miesięcznie aktywnie korzysta z niego 400 milionów użytkowników. To tak jakby nagle większość mieszkańców Ameryki Północnej zaczęła wrzucać i lajkować zdjęcia za pośrednictwem tej platformy
Najważniejszą cechą postów na Instagramie jest ich estetyka. Publikowane treści muszą być dopracowane pod względem graficznym, być oryginalne i wyróżniać się wśród innych.
Powinny również korespondować z ogólnym wizerunkiem marki. Oprócz zdjęć warto też publikować video, oraz treści tworzone przez fanów.
Częstotliwość – 1-2 posty dziennie
Najlepszy dzień – poniedziałek
Najlepsza godzina – 15:00 i 16:00
Dobre praktyki Social Media
Recykling treści
Publikuj treści wielokrotnie. Treścią np. postem z bloga, powinieneś podzielić się z publicznością kilka razy (w tym samym kanale). „Im częściej coś udostępniasz, tym więcej lajków dostaniesz”, powiada Neil Patel, który zaleca wielokrotne udostępnianie tej samej treści. To nie znaczy, że masz postować co godzinę (to wciąż czyni z Ciebie spamera i zasługuje jedynie na naganę)! Pamiętaj też, że kiedy udostępniasz tę samą treść kolejny raz, zmieniaj za każdym razem treść samego posta (nie kopiuj mechanicznie tego samego posta czy tweeta).
Planuj posty i Tweety
Kiedy wpadnie Ci do głowy błyskotliwy mem czy odwołanie do czegoś, co aktualnie jest popularne, wrzuć to! Nie da się zaplanować świetnych pomysłów ani jednodniowych trendów, więc zostaw trochę luzu w kalendarzu postów i traktuj go elastycznie. To dotyczy także interakcji z Twoją publicznością: jeśli angażujesz się z nimi w dyskusję, może się okazać, że zasadniej w danym momencie będzie dostarczyć odbiorcom wiedzę na temat, który teraz ich interesuje, niż coś, co miałeś w planach).
Zaplanuj czas na Social Media
Unikaj sytuacji, w których jesteś non-stop podłączony do mediów społecznościowych i od czasu do czasu przerywasz regularne zadania, by sprawdzić komentarze na Facebooku, potem wracasz do przerwanej pracy, by za chwilę zamieścić tweeta, i tak w koło Macieju. W ten sposób nie możesz skupić się na żadnej aktywności, a ponieważ nie pilnujesz precyzyjnie określonych celów do realizacji, zdarza Ci się zorientować, że przez 40 minut siedzenia na Facebook nie zrobiłeś nic pożytecznego, wymiernego.
Przydatne narzędzia
Tworząc same posty warto jest skupić się na ich wizualnej części. W sieci można znaleźć wiele darmowych edytorów graficznych pozwalających na łatwe tworzenie prostych grafik. Warto wspomnieć Canvę (canva.com) – do prostych infografik i mikro treści, Piktochart (piktochart.com) – do bardziej złożonych infografik, czy chociażby Place It (placeit.net) – do umieszczania zrzutów ekranu na zdjęciach urządzeń mobilnych.
Dystrybucja
Planowanie postów, jak już było wspomniane, zarówno oszczędza cenny czas marketera, jak i wymusza uporządkowaną i spójną komunikację w różnych kanałach dystrybucji. Szukając narzędzia do planowania postów warto zwrócić uwagę na takie pozycje jak Buffer, czy CoSchedule. Oba pomagają zaplanować cały tydzień i ustawić proste automatyzacje jak na przykład “zatwittowanie” o opublikowanym na wordpressie artykule blogowym.
Ciekawą alternatywą jest połączenie działań w Social Media z platformą do automatyzacji marketingu, jak na przykład SALESmanago Marketing Automation. Nie tylko pozwala ona na zakolejkowanie postów w najpopularniejszych serwisach, ale też angażuje informacje, które posiadasz na temat swoich kontaktów podczas tworzenia tzw. Custom Audiences, czyli grup odbiorców na Facebook. Skuteczne kampanie na Facebooku są skierowane do grup najchętniej wchodzących w interakcję w danym obszarze zainteresowań. Precyzyjne targetowanie jest tu kluczem do sukcesu. W SALESmanago możesz tworzyć grupy docelowe Facebooka bazując na indywidualnie monitorowanych przez system zachowaniach użytkowników, takich jak dodanie tagu do kontaktu, osiągnięcie przez kontakt etapu w lejku, osiągniecie przez kontakt określonego scoringu, czy na przykład wypisanie się kontaktu z wysyłek.
Analiza
Jak wszystkie inne działania marketingowe, także publikacje w mediach społecznościowych wymagają monitorowania skuteczności i analizy tego co działa, co trzeba zmodyfikować, a czego absolutnie należy się pozbyć.
Przydatne mogą okazać się takie aplikacje jak:
- LikeAlyzer, czyli darmowe narzędzie które analizuje fanpage i wskazuje interesujące statystyki na jego temat.
- Cyfe, oferujący szczegółową analizę Social Media, SEO, AdWordsów i wzmianek.
- Social Mention, który monitoruje Social Media w czasie rzeczywistym. Social mention wskazuje emocje jakie towarzyszą wpisanemu hasłu, najczęściej wypowiadających się na ten temat użytkowników, topowe hashtagi i ostatnie wzmianki.